حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دهگلان:

نقش آفرینی مکتب امام حسین، بزرگ ترین پیروزی های تاریخ اسلام را در مقابل استکبار جهانی رقم زد

  • کد خبر : 14356
  • 04 مرداد 1402 - 13:50
نقش آفرینی مکتب امام حسین، بزرگ ترین پیروزی های تاریخ اسلام را در مقابل استکبار جهانی رقم زد
  جمالی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دهگلان نقش آفرینی مکتب سیدالشهدا را از بزرگترین پیروزی های تاریخ اسلام در مقابل استکبار جهانی نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، صادق جمالی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان در گفتگو با کردتودی بیان کرد: دین باید در همه‌ی سطوح توانایی خود را در حل مشکلات به نمایش بگذارد، اگر دین نتواند با ایجاد عدالت اجتماعی و نظم و ساماندهی امور فردی و اجتماعی پاسخگوی نیازهای اولیه باشد، قطعاً مخاطبان خود را در دعوت به نیازهای خود‌شکوفایی از دست خواهد داد.

فرمانده سپاه دهگلان در ادامه گفت: دین باید عملاً بتواند مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی، خانوادگی، معیشتی، روحی و روانی و جسمی و غیره را به خوبی ارزیابی و حل و فصل نماید و راه‌کارهای مشخص و عملی ارائه دهد.

جمالی عنوان داشت: انسانها برای حفظ بقای خود مجبور به همکاری با همدیگر بوده و باید یکدیگر را درک کنند، معنویت یکی از گسترده ترین ابزار این تفاهم و نزدیکی است، معنویت واژه ایی پر معنا، کمتر قابل تعریف دقیق و نسخه ایی درمانگر بر رنج ها و درد های بشریت در طول تاریخ و بخصوص عصر پر منازعه امروز است و صلح نیاز مبرم بشر برای بقای زندگی در این کره خاکی است.

فرمانده سپاه دهگلان اظهار کرد: واقعیت این است که بشر امروز از مکاتب و ایدئولوژی‌های مادی عبور کرده و گرایش انسان قرن ۲۱ در بستر تمدن و مدرنیته و پست مدرنیته به معنویت، چشم گیر و غیر قابل توصیف است، معنويت، جستجوي مداوم براي يافتن معنا و هدف زندگي، درک عميق و ژرف ارزش زندگي، وسعت عالم، نيروهاي طبيعي موجود و نظام باورهاي شخصي است، معنويت به عنوان انرژي، معنا، هدف و آگاهي در زندگي است.

جمالی عضو شورای تامین شهرستان دهگلان گفت: مذهب یا دین را می توان نوعی نهاد یا سازمان اجتماعی تلقی کرد، در صورتیکه معنویت امری شخصی بوده و فرد براساس دیدگاه خویش روشی برای ارتباط گرفتن با پروردگار می‌یابد.

وی تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی در موفقیت داشتن آرامش است و گرایش به معنویت آرامش روحی و معنوی را برای انسان به ارمغان می آورد، معنویات باعث آرامش شده و اگر آرامش باشد فرد درست تفکر و عمل می کند و کمتر دچار اشتباه می شود، زیرا اکثر مشکلات ما حاصل عدم آرامش و اشتغال فکری است.

مکتب امام حسین، وحدت‌بخش بین اقوام و مذاهب است جمالی، مکتب سیدالشهدا را مؤلفه وحدت بخش در اقوام و مذاهب دانست و گفت: تنها راه تداوم نهضت حسینی، بصیرت داشتن و گوش سپردن به رهنمود رهبر انقلاب است که بهترین ضمانت استمرار این راه محسوب می شود.

وی قیام امام حسین(ع) را ماندگارترین در میان انقلاب‌ها، نهضت‌ها و جنبش‌های اجتماعی که در تاریخ بشر اتفاق افتاده دانست و افزود: مکتب سیدالشهدا مبتنی بر اندیشه‌های عمیق و قدرتمند و بر اساس خدامحوری، حفظ دین، اخلاق، عزتمندی، ظلم‌ستیزی، بصیرت‌آفرینی، بیدارسازی، استکبارستیزی، جوانمردی، آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی است، نقش‌آفرینی مکتب سیدالشهداء به انقلاب اسلامی محدود نشده و گسترش آن در قالب محور مقاومت، بزرگ‌ترین پیروزی‌های تاریخ اسلام در برابر استکبار جهانی به ارمغان آمده است.

فرمانده ناحیه سپاه دهگلان پیام قیام امام حسین را اینگونه بیان و عنوان کرد: پیام این قیام این است که برای حق، عدل، اقامه عدل، مقابله با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید با تمام موجودی خود به میدان آمد. وی اضافه کرد: برای حفظ دین، باید فداکاری و ایثار کرد و در راه قرآن، باید از همه چیز گذشت، در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می‌گیرند.

وی درس عاشورا را درس فداکاری، دینداری، شجاعت و محبت خواند و افزود: تنها راه تداوم نهضت حسینی، بصیرت داشتن و توسل به یاران راستین امام حسین(ع) در عصر حاضر است. جمالی، با تبیین مکتب سیدالشهدا به‌عنوان مؤلفه وحدت‌بخش در اقوام و مذاهب گفت: مقابله با ظلم، استکبار، حفظ کرامت انسانی، حریت انسان و دفاع از مظلوم از ارزش‌هایی است که در بین تمام انسان‌ها فارغ از هر قوم و مذهبی، مورد اجماع و پذیرش همگانی است، چهره درخشان امام حسین(ع) و مکتب انسانی عاشورا فراتر از قالب تنگ نژادی، زبانی، مذهبی و جغرافیایی و متعلق به کل دنیا، تمام تاریخ و همه انسان‌ها است.

وی در ادامه افزود: تشکیل اصحاب امام حسین(ع) از شیعه و سنی، علوی و عثمانی و پیروان ادیان مختلف، بیانگر این است که طرز فکر، روش و منش، نهضت و شخصیت آن حضرت برای تمام جهانیان قابل قبول است، از آغاز قیام تا فرجام، در نهضت امام حسین(ع) کوچک هیچ منکری ندارد. جمالی اظهار داشت: امام حسین(ع) در شرایطی قیام کرد که ظلم و بدعت و افراط و تفریط در باورها، اساس های اسلام را نابود می کرد و مردم دسته دسته به فساد کشانده می شدند و اگر قیام عاشورا نبود شاید امروز نامی از اسلام باقی نبود.

جمالی فرمانده ناحیه سپاه دهگلان تأکید داشت: هدف از قیام امام حسین (ع) احیاء فریضه امر به معروف با تمامی زیر مجموعه های از جمله ساده زیستن، عدالت مبارزه با طاغوت و نهی از منکرات با تمامی زیر مجموعه های آن از جمله ریشه کن کردن ظلم و مبارزه با بی عدالتی و فساد و دفع آن در کل جامعه اسلامی بود.

وی در ادامه مطلب افزود: امام حسین (ع) با جان و اولاد در راه اسلام و برای اصلاح و زنده نگهداشتن دین امت جدش حضرت محمد مصطفی (ص) به میدان آمد، به همین خاطر تمامی ادیان، ایشان را انسانی آزادی خواه، یک مبارز شجاع در برابر طاغوت و طاغوتیان دانسته و از آن الگو می گیرند، مذاهب اسلامی نیز باید امام حسین (ع) را نماد وحدت دانسته و از اختلافات جزئی که مایه دلخوشی دشمنان اسلام است پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: نهضت امام حسین (ع) صرفاً یک قیام، انقلاب سیاسی یا نظامی بر ضد حکومت ستمگر وقت نبود، بلکه این انقلابی علیه تفکرات منحط اخلاقی متبلور یافته در نظام اموی بود، امام حسین (ع) با خون خود اسلام را آبیاری کرده و از غربت بیرون آورد، حادثه کربلا بیانگر عزت و ذلت بود و مردم با الگوبرداری از این مکتب همواره در راه حقیقت باقی می‌مانند، تمام نهضت‌های دنیا فروکش می‌کنند اما نهضت امام حسین (ع) حرارتی در دل‌ها ایجاد کرده که هم جاهل و غافل را نجات داده و هم گمراهان را هدایت می‌کند. فرمانده سپاه دهگلان به نقش مؤثر زنان در نهضت عاشورا اشاره و تبلیغ اهداف قیام کربلا را از مهم‌ترین این نقش‌ها دانست و اظهار کرد: بانوانی که‌ در واقعه عاشورا حضور داشتند با به‌ عهده‌ گرفتن‌ وظیفه‌ای مهم این‌ نهضت‌ را ماندگار کردند.

جمالی، آموزش‌ صبر و تقویت روحیه مقاومت‌ را از درس‌های مهم مکتب عاشورا عنوان کرد و گفت: اوج‌ صبوری‌ و پایداری‌ در رفتار و روحیات‌ حضرت زینب‌ کبری‌(س) جلوه‌گر بود و این صبوری و مقاومت در برابر مصیبت درس بزرگی برای زنان است.

وی با اشاره به وظیفه مهم بانوان در عصر کنونی در راستای حفظ ارزش‌های دینی گفت: در این میان، نقش زنان که پنجاه درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند، مهم و تأثیرگذار است، چرا که زنان، علاوه بر این که نسبت به خویشتن مسئولیت دارند و باید رفتار و سبک زندگی خود را با آموزه‌های دینی هماهنگ سازند.

جمالی فرمانده ناحیه بسیج دهگلان با بیان این مطلب که نقش زنان در حماسه عاشورا همچون خود عاشورا جاوید خواهد ماند، افزود: عاشورا اگر چه یک روز بود، اما دامنه تأثیر آن تا ابدیت کشیده شد و چنان در عمق دل‌ها اثر گذاشته که همه ساله در ایام محرم و اربعین حسینی اوج عشق و اخلاص نسبت‏ به اسوه جهاد و شهادت، حسین بن‏ على(ع) بیان مى‌شود و حتى غیر مسلمانان نیز در مقابل عظمت آن آزادمرد سر تعظیم فرود مى‏‌آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش زنان در ترویج و اشاعه پيام عاشورا بسيار اساسى بود. به جرأت مى توان گفت كه زنان در نهضت عاشورا در انتقال پيام امام حسين (ع) و پایمال نشدن خون شهيدان کربلا را داشتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14356
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.