حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

نخبه‌ای آینده‌دار از دل لیلاخ

  • کد خبر : 26365
  • 17 دی 1402 - 8:31
نخبه‌ای آینده‌دار از دل لیلاخ
محمدقاسمی جوان ۲۵ ساله‌ای که فارغ التحصیل رشته مکانیک بیوسیستم از دانشگاه بوعلی همدان است، این جوان مخترع دهگلانی توانسته است که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کشاورزی مدرن، دستگاه‌های تمام مکانیکی کودکار و بذرکار، پلاستیک کش، نصب لوله و بذرکار صیفی‌جات و دستگاه لوله و کابل‌گذاری بدون نیاز به حفر کانال را اختراع و آن را به مرحله ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهرستان دهگلان با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر مملو از نخبه‌هایی است که در سطح جهان حرف‌هایی برای گفتن دارند و در بسیاری از زمینه‌ها موفق عمل کرده اند، این بار خبرنگار کردتودی، به سراغ جوانی می‌رود که با اختراعات و ثبت آنها نام لیلاخ و دهگلان پر آوازه‌تر جلوه داده است.

لطفاً خودتان را کامل معرفی نمائید؟

محمد قاسمی متولد سال ۱۳۷۷ در شهرستان سقز هستم، دوره ابتدایی را در سقز گذرانده و سپس برای تحصیل در دوره راهنمایی و دبیرستان نیز به شهرستان دهگلان آمدم.

دلیل این موفقیت‌ها و فعالیت‌های بسیار شما در زمینه ثبت اختراعات چیست؟

عشق، علاقه، تلاش و پشتکار، هر کدام از این چهار مورد را اگر بطور کامل در وجود خودتان نپرورانده باشید، راه رسیدن به موفقیت را برای خود پیچیده‌تر خواهید کرد، من به کاری که میکنم عشق می‌ورزم، لذا هیچ چیزی نمی‌تواند مرا از هدفی که برای خودم مشخص کرده ام دور و ناامید کند.

وقتی شروع کردید، در چه موقعیتی بودید؟ وضعیت شما در چه سطحی بود؟

من در خانواده‌ای بدنیا آمدم که وضع مالی مناسبی نداشتیم، خانواده من تحت حمایت و پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، شاید باورش سخت باشد اما من در همین موقعیت و جایگاه اجتماعی توانسته‌ام به موفقیت برسم، با وجود محدودیت‌ها و مشکلات فراوانی که داشتم اما هرگز ناامید نشده و به راهم برای کسب موفقیت‌های بیشتر ادامه دادم.

از چه زمانی شروع کردید و تا به اکنون چند نمونه از اختراعات خودتان را ثبت و به مرحله اجرا رسانده‌اید؟

من از سال ۱۳۹۶ عضو بنیاد نخبگان هستم، در طول این مدت موفق شدم رتبه دوم کشوری جشنواره جوان خوارزمی را در سال ۱۳۹۶ کسب کنم، همچنین رتبه نخست جشنواره رویش اختراعات و ابتکارات زاگرس و زرد کوه بنیاد نخبگان در سال ۱۳۹۷ را بدست آوردم، رتبه دوم جشنواره ایده‌های برتر کسب‌وکار استان کردستان درسال ۱۳۹۷ نیز کسب کردم و در جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد حضور داشتم.

از اختراعاتی که در زمان شیوع بیماری کرونا ثبت کردید، برایمان بیشتر توضیح بدهید؟

این مورد را یادآور شوم که من مؤسس انجمن مخترعین جوان لیلاخ هستم، و از اختراعاتم می‌توانم به ثبت دستگاه پوشش‌دهنده انگشت با نایلکس جهت جلوگیری از انتقال آلودگی در خودپردازها و کارتخوانها و کیت‌های اثرانگشت و سایر سطوح مشابه نیز از اشاره کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا توانست موفق واقع شود.

محمد قاسمی، حالا تنها نیست، او از وجود برادری نخبه در خانواده اش سخن میگوید.

آیا در دهگلان کسی هست که بخواهد روش شما را بکار گیرد؟

آری، برادر خودم که اسمش مهدی است، مهدی از من کوچکتر است، او دیپلم رشته مکانیک داشته و موفق به ساخت دستگاه الکترونیکی همیار چوپان شده که در سال ۱۳۹۷ توانست رتبه سوم کشوری جشنواره خوارزمی را کسب کند و همچنین رتبه دوم ایده‌های برتر کسب‌ و کار سال ۱۳۹۷ استان کردستان را به دست آورد.

نخبه‌ای که امید به همت مسئولان بسته است

آیا مسئولین یا ارگانی از شما حمایت می کند؟

خیر، کسی از من حمایت نمی‌کند و متأسفانه خودم هم توانایی تأمین هزینه توسعه و تولید بیشتر اختراعاتم را ندارم و تاکنون هیچ حمایتی از اختراعاتم توسط هیچ کدام از مدیران نشده است، البته از طرف شرکت‌های خصوصی پیشنهاداتی برای حمایت‌شده ولی با توجه به اینکه زحمت زیادی برای این طرح‌ها کشیده‌ام حمایت آنها دردی را از من دوا نمی‌کند، از مسئولین درخواست دارم تا جلسه‌ای در رابطه آشنایی با نخبگان شهرستان داشته باشند تا از این طریق بتوانیم مطالبه‌های خود را از طریق مدیران به مراجع بالاتر ارجاع دهیم.

نخبگان دوست دارند که دیده شوند

باور نخبگان در جامعه و نگاه عمومی به آنها در سطوح مختلف باید تبدیل به یک باور اعتقادی شود، استفاده صحیح و مناسب از دانش و توانایی‌های نخبگان سبب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به عزت، اقتدار و کاهش آسیب‌پذیری‌ها خواهد شد لذا، نخبگان جوان در سازمان‌ها باید شناسایی شوند تا با هدایت سریع آنها و ارائه راهکارهای جدید، به دگرگونی اقتصادی سازمان خود و کشور شتاب دهند.

و کلام آخر…

نخبگان نمادی زنده از طرز تفکر و وجود علم و عمل در اجتماع هستند، وجود نخبه در جامعه، افتخار و استقلال یک کشور محسوب می‌شود، از مسئولان و مدیران ادارات می‌خواهم که ما را ببینند و به ما نیز بها دهند، به طور حتم بها دادن به افراد نخبه علاوه به حفظ آنان به عنوان ذخایر و منابع علمی و فکری جامعه نقش مهمی در جلوگیری از بی‌هویتی نسل جوان دارد، اگر مسئولان تسهیلاتی را در اختیار جامعه نخبگان قرار دهند، می‌توان با راه اندازی کارگاه یرای چندین نفر اشتغالزایی ایجاد شود، که اینکار واقعاً جوابگوست، نخبه در جوامع مختلف دارای جایگاه ویژه‌ای هست و باید به عنوان سرمایه های اجتماعی و ملی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26365
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.