حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
پرونده قیمت گندم بسته شد؟

ناامیدی گندمکاران کُردستانی از وعده‌های توخالی

  • کد خبر : 18698
  • 17 مهر 1402 - 10:02
ناامیدی گندمکاران کُردستانی از وعده‌های توخالی
شهرستان بیجار به سبب داشتن اراضی وسیع کشاورزی، آب و هوای معتدل و سرد و به لحاظ ارتفاع از سطح دریا، از بارشهای بهاری و پاییزی مناسبی برخوردار است و همین موضوع استعداد را در كشت گندم افزایش داده است و به جرأت می‌توان گفت، بیجار سرزمین خوشه‌های طلایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، از گذشته تا امروز گندم از ارزش و جایگاه خاصی در جامعه برخوردار است و کشاورزان این دیار گندم را بركت مزرعه می‌دانند و یکی از رسوم كشاورزان، هر سال قسمتی از گندم تولیدی خود را برای سال آینده درون چاله‌های مخصوصی نگه می‌داشتند.

امروزه هم گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات كشاورزی مورد توجه بوده و هر سال بخش زیادی از مزارع شهرستان بیجار به كشت آن اختصاص پیدا می‌كند، شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

اینکه در چند سال اخیر بیجار را بام نام انبار غله کردستان و کردستان را به نام انبار غله کشور معرفی می‌کنند، به دلیل تعداد کشاورزان و شاغلین در این حوزه است که همچنان در بیجار مانده‌اند و می‌خواهند این دیار را آباد کنند، از ویژگی‌های مزارع گندم شهرستان بیجار مرغوبیت خاک و استفاده از آب باران است كه هزینه‌های داشت و تولید این محصول را به نسبت سایر مناطق كشور كاهش داده است و در عوض، کیفیت نهایی محصول و تراکم کاشت را افزایش داده است.

طبق آخرین آمار استان کردستان طی سالیان اخیر با استفاده از روشهای نوین کشاورزی و افزایش ماشین‌آلات این حوزه، افزایش چشم‌گیری در حوزه تولید گندم به ثبت رسانده است و امروز این استان در کنار استان‌های پر گندم کشور خوزستان، گلستان و فارس قرار دارد.

در برخی از مزارع آبی گندم از ارقام اصلاح شده پیشگام و بهمن و در مزارع دیم، ارقام سرداری و آذر ۲ كه از ارقام اصلاح شده و سازگار به آب و هوای این منطقه است، كشت میشود، این کشت موجب شده است که محصول در برابر سرمای سخت زمستان و بارانهای بهای با دمای پایین مقاومت نشان دهد و به تواند رضایت کشاورزان را افزایش دهد.

با توجه به اینکه ظرفیت ذخیره سازی استان از میزان تولید محصولات كشاورزی تولید شده کشاورزان کمتر است، متاسفانه هر ساله بخشی از محصولات گندم تولید شده به سایر استانهای كشور فرستاده می‌شود و این یعنی افزایش بازار فروش و رونق اقصادی در سایر استان‌ها و باز عقب ماندن کردستان.

در کنار این مشکل بزرگ و تکراری، هر ساله شاهد این موضوع هستیم که گندم شهرستان بیجار جزء آخرین برداشت‌های محصول در کشور می‌باشد و به همین دلیل است که کشاورزان بیجاری با اینکه بیشترین سهم را در تولید گندم کشور دارند، در دسته آخرین تحولی‌های گندم به سیلوها می‌باشند و با همین چرخه، با کاهش سطح مالی دولت در پرداخت بدهی گندم، همواره این کشاورزان بیجار هستند که باید چندین ماه صبر کنند.

از سوی دیگر به علت شرایط آب و هوایی منطقه که پییشتر یکی از مزیت‌های کاشت و داشت گندم در این منطقه به شمار می‌رود، هنگامی که دولت در تامین منابع مالی پرداخت حق گندم کشاورزان تاخیر می‌کند، شرایط آب و هوایی پاییز به سرعت از راه می‌رسد و کشاورز تنها در این وضعیت، چاره ای جز دریافت تسهیلات مضاربه‌ای برای خرید کود و استفاده ندارد.

در این شرایط سخت اقتصادی است که افراد سودجو با تحریک بیشتر کشاورزان در تاخیر پرداخت‌ها، حواله‌های کود را در بازار آزاد به قیمت‌های چندین برابری به فروش میرسانند و سود حاصل از فروش گندم پیش از دریافت هزینه می‌شود و باز کشاورزان بیجار از برگزاری جشن گندم بی‌نصیب می‌مانند.

یکی از کشاورزان بیجاری می‌گوید: متاسفانه هر ساله پرداخت بهای گندم در استان کردستان با تاخیر زیادی روبه رو است و علت آن عدم تامین منابع مالی مناسب است، زیرا استان کردستان آخرین استان تحویل دهنده گندم است و تمامی منابع متالی نصیب کسانی می شود که در زودتر گندم را تحویل داده‌اند.

امیر رضایی ادامه داد: وقتی گندم مناطق سرد سیر دیرتر به ثمر می‌نشیند، مقصر کشاورزان نیستند، دولت باید منابع مالی را برای هر منطقه‌ای جداگانه درنظر بگیرد و ترتیب به این نحو را منقضی کند، زیرا سررسید اقساط بانکی، هزینه کود و هزینه‌های زندگی، درکی از این موضوع ندارد که دولت هنوز بهای گندم‌کاران کردستانی را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: کشاورزان هزینه‌های سوخت، حمل و نقل، کمباین و کارگر را باید همان موقع و بدون تاخیر پرداخت کند و چاره‌ای ندارد هر آنچه که پس‌انداز دارد خرج کند و پس از پرداخت بدهی‌ها، آن وقت زمان هزینه‌های مدرسه فرزندان و چرخ زندگی به میان می‌آیید.

یکی دیگر از کشاورزان بیجار هم می گوید: ما هر ساله گندم خود را تحویل مراکز رسمی خرید تضمینی دولت می‌دهیم به امید اینکه قدری از مشکلات ما حل و فصل شود و حداقل دولت در مراکز خرید، با ارائه خدمات بیشتر و بهتر به کشاورزان کمکی کرده باشد

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=18698
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.