حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
گزارش؛

مهاجرت معکوس به روستای شاه‌گدار بیجار/ ساکنین روستا از بازگشت راضی هستند

  • کد خبر : 9697
  • 07 اردیبهشت 1402 - 8:13
مهاجرت معکوس به روستای شاه‌گدار بیجار/ ساکنین روستا از بازگشت راضی هستند
شهرستان 89 هزار نفری بیجار و بخصوص روستاهایی همانند شاه‌گدار طی یک دهه گذشته با آسیب مهاجرت مواجهه شده‌اند که با رویکرد دولت و اقدامات اساسی، شاهد مهاجرت معکوس به روستای شاه‌گدار از توابع بیجار هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، کمبود و یا نبود امکانات اولیه زندگی همانند برق، گاز و مخابرات از عمده دلایل مهاجرت ساکنین یک منطقه برای ادامه زندگی نسل جوان و تاثیر گذار است که اگر با بی توجهی مسئولین هم همراه شود، بدون شک تنها راه مهاجرت و ترک زادگاه و دیار است و افزایش حاشیه نشینی شهرهای بزرگ یکی از صدها پیامدهای آن است.

از جمله مسائل و مشکلات پیش روی رشد و توسعه هر منطقه ایی بهره مندی از انرژی و راه دسترسی است که در خصوص روستای شاه گدار می توان به وضوح این کمبودها را لمس کرد.

با اقدامات مهم دولت و سپاه در مناطق کم برخوردار از رفاه اجتماعی، توسط دستگاه های خدمات رسان، شبکه های برق، گاز و مخابرات را در روستای شاه گدار به بهره داری رسید و آب شرب این روستا هم تامین شد.
با ورود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این منطقه، با اهدای تسهیلات مقاوم سازی به اهالی روستا و متقاضیانی که قصد مهاجرت معکوس دارند، تعداد ۱۲ خانوار با دریافت این مزایا به روستا بازگشته اند و در حال مقاوم سازی منازل روستایی خود هستند.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیجار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کوردتودی اظهارداشت: از ۱۲ خانوار متقاضی به بازگشت به روستای شاه گدار، پنج خانوار تسهیلات یک میلیارد ریالی دریافت کردند که ۵۰۰ میلیون ریال این تسهیلات بصورت بلاعوض اهدا شده است.

جمال الدین مرادپور گفت: پنج خانوار دیگر هم تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی دریافت کردند که از این اعتبار هم ۲۵۰ میلیون ریال بصورت بلاعوض اهدا شده است و ۲ خانوار هم تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی دریافت کردند.

وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۹۲ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از تسهیلات ارزان قیمت مقاوم سازی در شهرستان بیجار بهره بندی شده اند.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیجار اظهارداشت: در روستای شاه گدار نیز در راستای مقاوم سازی ضمن اهدای تسهیلات ارزان قیمت، ۱۰۰ کیسه سیمان برای ۱۲ خانوار متقاضی تهیه و بصورت رایگان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در ۷ روستای شهرستان بیجار با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان طرح هادی اجرا می‌شود افزود: تاکنون در ۱۵۸ روستای بیجار، مطالعه طرح هادی و در ۵۱ روستا عملیات اجرایی آن انجام شده است و تاکنون ۴۴۶ واحد مسکن محرومین در سطح شهرها و روستای این شهرستان احداث شده است.

مرادپور گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین تاکنون ۶ هزار و ۹۲ باب مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت شهرستان بیجار احداث کرده است،۸۰۰ واحد مسکن روستایی به بهره برداری رسیده است، تاکنون با همکاری اداره ثبت اسناد شهرستان، برای ۸ هزار و ۳۰۱ واحد مسکونی روستایی سند مالکیت صادر و به متقاضیان تحویل شده است.

وی با اشاره به اینکه از دیگر اقدامات بنیاد مسکن واگذاری ۸۴۶ قطعه زمین به افراد فاقد زمین در روستاها است گفت: چهار روستای قورت‌دره، علی‌سرخ، قره دربند و سلامت آباد نیز جابجا شده و یا در دست جابجایی است.

رئیس بنیاد مسکن ‌انقلاب اسلامی بیجار اعتبارات طرح هادی روستاهای این شهرستان از ابتدای تاسیس تاکنون را بیش از ۴۲۱ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار سال گذشته این بخش ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، به مناسبت سالگرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم، طرح هادی روستای دولت آباد بیجار با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان افتتاح شد.

مرادپور به جزئیات این طرح اشاره کرد و افزود: برای اجرای این طرح ۹۰۰ متر جدول‌گذاری، ۶هزار متر زیرسازی و ۵ هزار و۸۲۰ متر آسفالت انجام شده است.

یکی از اهالی روستای شاه گدار که به تازگی به روستا بازگشته است می گوید: جمعیت روستا در ابتدا زیاد بود ولی به علت کمبود امکانات رفاهی و اساسی زندگی، مجبور به مهاجرت شدیدم و فقط چهار خانوار در روستا باقی مانده بودند.

قلی محمدی گفت: اهالی مهاجرت کرده با ساکن شدن در حاشیه شهر های زنجان و قزوین و تهران، همواره دل در گرو زادگاه و روستای شاه گدار داشتند و در فصل بهار و زمان کشت و داشت و برداشت گندم، به روستا می آمدیم.

وی ادامه داد: دولت با بهره برداری از پروژه های برق رسانی، گاز رسانی، مخابرات و آب رسانی و همچنین اهدای تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض بنیاد مسکن در طرح مقاوم سازی، توانسته ۱۲ خانوار مهاجرت کرده را به روستا بازگرداند.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: وقتی جمعیت روستا افزایش یابد، امنیت افزایش می یابد و در سایه امینت است که می توانیم برای توسعه زندگی و اشتغال روستایی اطمینان داشته باشیم.

احمد محمدی ادامه داد: با بازگشت اهالی روستا و همچنین ۴۰ خانوار دیگری که از این طرح و امکانات روستا باخبر شده اند و اعلام کرده اند که به زودی بازخواهند گشت، مسئله پیش روی ما راه روستایی و ادامه تحصیل فرزندانمان است.

وی افزود: راه روستایی که خاکی است و نیاز به حداقل شن ریزی دارد زیرا این راه تنها راه روستای شاه گدار نیست و اهالی روستاهای دیگر هم از این مسیر استفاده می کنند، مسئولین به این راه دسترسی بیشتر توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9697
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.