حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

مصرف شیر و لبنیات سبب پوکی استخوان می‌شود؟

  • کد خبر : 23911
  • 11 آذر 1402 - 10:34
مصرف شیر و لبنیات سبب پوکی استخوان می‌شود؟
سال‌های سال است کە مطالعات مختلف علمی بە انسان‌ها هشدار می‌دهند کە مصرف کم شیر و لبنیات با افزایش پوکی استخوان در سنین بالا همراە است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، ایسنا نوشت؛ از همان بچگی تاکنون بە صورت مکرر شنیدەایم کە تا می‌توانید شیر مصرف کنید تا بدن قوی و استخوان‌های محکمی داشتە باشیم؛ به عبارت دیگر، مصرف شیر و پوکی استخوان باهم رابطه معکوس دارند.

طی چند ماە اخیر گزارشات و توصیەهایی در فضای مجازی منتشر شد، مبنی بر اینکە مصرف شیر و لبنیات سبب پوکی استخوان در آیندە خواهد شد.

مطالعات و گزارشات اخیر پارادوکس‌های عجیبی را در ذهن مردم ایجاد کردە است کە آیا واقعا خوردن شیر باعث پوکی استخوان می‌شود و یا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند؟

پزشک و متخصص تغذیە بالینی در کردستان در این خصوص گفت: شیر منبع غنی از کلسیم است؛ ماده معدنی که برای ساخت استخوان‌ها به‌ مقدار زیادی مورد نیاز است.

نازیلا درویشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مطالبی کە این روزها در دنیای مجازی اشاعە پیدا کردە است، پرهیز از استفادە از شیر و لبنیات است.

وی عنوان کرد: ادعای شبکەهای مجازی در این خصوص این است کە استفادە از شیر و لبنیات منجر بە پوکی استخوان در فرد خواهد شد.

درویشی بیان کرد: برای دانستن این موضوع کە آیا استفادە از شیر و لبنیات سبب پوکی استخوان می‌شود یا نە؟ باید بە تحقیقات و مطالعات علمی رجوع کرد.

وی با اشارە بە اینکە نباید شایعات فضای مجازی را بە سادگی باور کرد، افزود: برای مشخص کردن صحت و سقم یک مطلب بهتر آن است کە بە مرجع، منبع و مقالات علمی در خصوص آن موضوع مراجعە کرد.

درویشی تصریح کرد: جدا از اینکە شیر سرشار از آب، ویتامین‌های گروە A،B و املاح و ویتامین‌ها است؛ مادە اصلی تشکیل دهندە شیر و لبنیات کلسیم است.

وی خاطرنشان کرد: شیر و لبنیات علاوە بر املاح و ویتامین‌های مختلف حاوی مقادیر بالایی از ملح کلسیم بە صورت ترکیب با عناصر دیگر است کە طی هضم و متابولیسم در بدن، بە یون اصلی کلسیم تبدیل شدە کە در استخوان‌های بدن جذب و جاگذاری می‌شود.

درویشی تصریح کرد: با این اوصاف، کلسیم موجود در شیر و لبنیات نە تنها باعث ایجاد پوکی در استخوان نمی‌شود، بلکە بالعکس سبب استحکام و افزایش تراکم استخوان‌ها نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: اینکە برای جلوگیری از پوکی استخوان بخواهید از خوردن شیر و لبنیات پرهیز کنید کار اشتباهی است، زیرا برای افزایش تراکم استخوان‌ها مصرف شیر و لبنیات ضروری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23911
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.