حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4
مدیرعامل کشتارگاە سنندج:

مشکلات کشتارگاە‌ دام سنندج با واگذاری بە بخش خصوصی رفع می‌شود

  • کد خبر : 12392
  • 28 خرداد 1402 - 7:40
مشکلات کشتارگاە‌ دام سنندج با واگذاری بە بخش خصوصی رفع می‌شود
مدیرعامل کشتارگاە سنندج گفت: آشفتگی‌های حوزە گوشت بە نبود یک سیستم تعریف شدە و عدم نظارت درست بربازار برمیگردد و اگر کشتارگاەها به مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.

محمد کرمی در در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری کُردتودی، اظهار داشت:مساحت کشتارگاه سنندج را ۸ هزار متر مربع اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مدیریت کشتارگاە دام سنندج در دست بخش دولتی و ۷۰ درصد آن در دست بخش خصوصی قرار دارد کە نوع حاکمیت و تصمیم‌گیری بخش دولتی بە یک معضل اساسی تبدیل شدە است.

وی با بیان اینکه کشتارگاە سنندج، یک کشتارگاە کامل و مجهز در استان کردستان است کە تنها ۱۰ درصد از ظرفیت آن فعال است و این ریشە در عدم همکاری سایر کشتارگاەهای استان با این مجموعە است، افزود: در صورت استفادە از ۱۰۰ درصد ظرفیت گشتارگاە سنندج این مجموعە قابلیت تولید و تامین گوشت کل استان را دارد.

مدیرعامل کشتارگاه سنندج، این مرکز را یکی از کشتارگاەهای تاپ و نمونە کشوری ذکر و عنوان کرد: باتوجە بە ظرفیت خوب این کشتارگاە باید روزانە در سە شیفت بالغ بر ۳۰۰ راس دام سنگین و ۱۰۰۰ دام سبک کشتار شود، اما متاسفانە در حال حاضر بە طور میانگین ٤٥ دام سنگین و ۱۳۰ دام سبک در این مجموعە وجود دارد.

وی بە عملکرد سایر کشتارگاەهای سطح استان کردستان اشارە کرد و گفت: کشتارگاەهای دام سقز و مریوان یک کشتارگاە کاملا سنتی است و با علم بە اینکە دام در محیطی ناسالم کشتار می‌شود و با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، کماکان گوشت بە صورت سنتی در این کشتارگاەها عرضە می‌شود.

مدیرعامل کشتارگاە سنندج اضافە کرد: کشتارگاە دام سنندج بە صورت مستقیم زیر مجموعە دامپزشکی استان و تحت نظارت این سازمان است و بە صورت مداوم روزانە ٤ دامپزشک در این مرکز حضور دارند و بر روند اجرای کشتار دام نظارت کامل دارند.

وی با اشارە بە اینکە کشتارگاە دام سنندج یک کشتارگاە کامل و مجهز و استاندارد در استان است، گفت: تا بە امروز ۱٤ کشتارگاە در شهرهای مختلف استان از این کشتارگاە دیدن و از آن الگوبرداری کردە و آمادە همکاری با این مجموعە هستند.

کرمی اضافە کرد: بە طور میانگین ٤٥ راس دام سنگین در این کشتارگاە وجود دارد و روزانە بین ۱۲ الی ۱۳ تن کشتار در این کشتارگاە صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: گرچە این کشتارگاە آمادگی و ظرفیت لازم برای صادرات گوشت را دارا است، اما تا بە امروز عملا اتفاقی در حوزە صادرات گوشت انجام نشدە است.

کرمی بە مصرف و تقاضای کردستانی‌ها برای مصرف جگر اشارە کرد و گفت: با وجود اینکە جگر از ارزش غذایی بالایی برخوردار نیست اما مردم استان علاقە زیادی بە مصرف جگر دارند، لذا از آن‌جایی کە میزان عرضە و تقاضای گوشت و جگر باهم همخوانی ندارد بە ناچار جگر از استان‌های دیگر بە کردستان وارد می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانە کنترل و تعیین نرخ گوشت از دسترس کشتارگاە خارج و بە صورت انحصاری در دست ۳ الی ٤ فروشندە دام در استان قرار دارد کە این مهم نیازمند نظارت است.

کرمی عنوان کرد: کنترل کامل قیمت گوشت نیازمند ثبات کامل بازار است و برای کنترل قیمت می‌بایست صفر تا صد تولید، توزیع و عرضە گوشت بە کشتارگاە‌ها سپردە شود و تحقق این مهم ۱۰ تا ۲۰ درصد بر قیمت گوشت اثرگذار است.

وی ادامە داد: قیمت گوشت بە تناسب فصل‌های مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار کە تقاضا برای گوشت بیشتر و قیمت افزایش پیدا می‌کند و بعد از عید نیز کاهش می‌یابد و در فصل‌های پاییز و زمستان نیز قیمت گوشت ثابت است.

کرمی افزود: متاسفانە در بازار امروز ریال تنها یک وسیلە است و عملا هیچ نقشی در بازار ندارد و نرخ کالاها بر اساس قیمت روز ارز عرضە می‌شوند.

وی بیان کرد: بخشی از درآمد و سود کشتارگاە بە تعداد دام و ۷۰ درصد آن بە فرآوری‌ آلایشات غیر خوراکی وابستە است.

کرمی خاطرنشان کرد: کشتارگاە سنندج بیش از ۲۰ تا ۳۰ درآمد وجە نقدی را خود دریافت می‌کند زیرا با افزایش درآمد کشتارگاە فشار از روی مصرف کنندە هم برداشتە می‌شود.

بە گفتە وی، کشتارگاەهای استان باید از حالت سنتی خارج شدە و تحت مدیریت خصوصی قرار گیرد.

کرمی تاکید کرد: بخش حاکمیت باید از اهرم‌های خود استفادە کند تا تولید گوشت در قالب قانونی و استاندارد آن انجام شود.

وی یادآور شد: آشفتگی‌های حوزە گوشت بە نبود یک سیستم تعریف شدە و عدم نظارت درست بربازار برمیگردد و اگر کشتارگاەها در مدیریت بخش خصوصی درآید بیشتر مشکلات این بخش حل خواهد شد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12392
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.