حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
رنگرزی هنر فراموش شده کردستان:

مرگ خاموش صنعتی که در این حوالیست/ هنری که نیازمند حمایت مسئولان است

  • کد خبر : 5397
  • 05 بهمن 1401 - 1:22
مرگ خاموش صنعتی که در این حوالیست/ هنری که نیازمند حمایت مسئولان است
طبیعت پیرامون ما با رنگهای فراوان، اغواگر انسان بوده تا به شیوه‌های به دست آوردن رنگ فکر کند و مواد گوناگون را به کار گیرد تا بتواند احساس خود را با انواع رنگ‌ها بیان کند هر چه بر دانش او در این زمینه افزوده شد تنوع در رنگ‌ها نیز بیشتر شد.

هنر رنگرزی یکی از هنرهای زیبا و قدیمی در ایران و خصوصاً استان کردستان بوده، اما با توسعه امکانات و تولید فرش‌های ماشینی این هنر به دست فراموشی سپرده شده است.

 

استان کردستان و شهر سنندج یکی از مناطق هنرخیز منطقه غرب کشور محسوب می‌شود که در گذشته هنرهای بسیاری در این منطقه رواج داشته و رنگریزی یکی از این هنر‌ها به شمار می‌رود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استاد علی ایلام‌پور یکی از استادان قدیمی هنر رنگرزی در کردستان در این باره اظهار داشت: هنر رنگرزی را از سن ۱۵ سالگی زیر نظر حسین پهلوانی یکی از رنگرزان قدیمی سنندج یاد گرفتم و بعد از ده سال در مغازه میرزا دانای ثابتی کار رنگرزی را ادامه دادم و بعداز آن با استاد اوسط ابراهیمی یکی از بهترین استادان رنگرز سنندج در کنار هم رنگرزی تار وپود فرشهای دستباف کردستان را انجام می‌دادیم.

ایلام‌پور افزود: قبل از انقلاب در روستا‌ها و شهرهای استان اکثر زنان و دختران مشغول بافتن فرشهای دستباف بودند که این امر موجب رونق بازار رنگرزی شده بود، اما متاسفانه  این روزها بافت فرش در شهر‌ها و اکثر روستا‌ها کاهش یافته و کمبود بافنده موجب شده بازار رنگرزی رونق خود را از دست بدهد.

این هنرمند سنندجی بیان داشت: هنر رنگرزی هنر زیبا و در عین حال مشکلی است وبه همین دلیل باید در رنگ کردن تار و پود‌ها دقت زیادی شود چرا که این رنگ‌ها موجب ارزشمند شدن فرش‌ها خواهند شد.

ورود رنگ شیمیایی سیلی بر رخ هنر رنگرزی

وی افزود: با ورود رنگ های شیمایی در رنگرزی سیلی سنگینی بر رخ فرش های دستبافت زده شد که این امر باعث از رونق افتادن هنر رنگرزی شد.

این استاد سنندجی با بیان اینکه این هنر از آسیب تحریم ها در امان نماند افزود: تحریم ها تاثیر خود را نیز در فرش و صنایع وابسته به آن گذاشت و همین امر افزایش قیمت رنگ ها را به عنوان یکی دیگر از مشکلات سر راه رنگرزان و هنرمندان این حوزه قرار داد و رنگ های گیاهی با توجه به گرانی های موجود در بازار در برابر رنگ های شیمایی رنگ باخت و از رونق افتاد.

دیگر کسی تمایلی برای یادگیری هنر رنگرزی ندارند

وی یادآور شد: هنر رنگرزی در کردستان قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و باید سینه به سینه به آیندگان منتقل شود و من به عنوان یکی از استادان این هنر زیبا حاضرم این هنر را به علاقمندان و هنر دوستان این رشته هنری آموزش دهم.

 

این استاد کار سنندجی بیان داشت: متأسفانه این روزها کسی مایل نیست این هنر را یاد بگیرد و در این امر باید در بین نسل جوان علاقه ایجاد شود تا بتوان این هنر را به آنها یاد داد تا شاید بتوانیم این هنر دیرینه  را احیا و از فراموشی آن جلوگیری کرد.

راه اندازی و تجهیز کارگاه رنگرزی در مجتمع صنایع دستی سنندج

 

منصور مهرزاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت : در راستای احیاء هنر رنگرزی، معاونت صنایع دستی استان اقدام به راه اندازی و تجهیز کارگاه رنگرزی در مجموعه صنایع دستی طالقانی سنندج ، با بهره گیری از توان اساتید رنگرزی استان نموده است.

 

وی اظهارداشت:: امید است با تجهیز و راه اندازی این کارگاه گامی موثر در جهت احیاء هنر زیبای رنگرزی و استفاده از رنگ های طبیعی به جای رنگ های شیمیایی برداشته شود.

به نظر می رسد تنها راه اندازی کلاس های آموزشی نمی تواند مانع منسوخ شدن هنرهای دستی و سنتی در استان کردستان شود و می طلبد مسئولان با ایجاد انگیزه و مشوق های مادی برای نسل بیکار از یک طرف، درصدد ایجاد اشتغال باشند و از طرف دیگر مانع از بین رفتن بازارهای فرش کردستان در دو بخش داخلی و خارجی شوند.

وی افزود: در سال های گذشته استفاده از رنگ های شیمیایی ضربه جبران ناپذیری را به فرش دستباف کشور وارد کرده است. گفتنی است: این کارگاه از محل اعتبارات ملی هنرهای سنتی تجهیز و راه اندازی شده است.

 

فراموشی هنرهای سنتی و بومی در استان کردستان در عرصه های مختلف زنگ خطر جدی است که به نظر می رسد نقش و رسالت مدیران و مسئولان را در راستای ورود جدی تر به حوزه ها را سنگین تر می کند هر چند که در طول چند سال اخیر و با مطرح شدن این موارد تنها در حوزه حرف شاهد مطرح شدن برنامه های کاری بوده ایم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5397
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.