حدیث روز

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

مروری بر دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی؛ کردستان بر مدار پیشرفت و توسعه

  • کد خبر : 6230
  • 20 بهمن 1401 - 3:30
مروری بر دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی؛ کردستان بر مدار پیشرفت و توسعه
پیشرفت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف ایران بعد از انقلاب اسلامی واقعیتی است که حتی در مواردی دشمنان انقلاب هم نتوانسته‌اند آن را نادیده بگیرند با این همه، دشمنان مردم ایران در طول بیش از 4 دهه گذشته برای سیاه‌نمایی علیه نظام و انقلاب و انکار دستاوردهای انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی می گذرد، انقلابی که برای مستضعفان و پابرهنگان بود و حالا دیگر کمتر جایی را می توان سراغ داشت که از امکانات لازم و رفاهی بهرمند نباشد.

پیشرفت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف ایران بعد از انقلاب اسلامی واقعیتی است که حتی در مواردی دشمنان انقلاب هم نتوانسته‌اند آن را نادیده بگیرند با این همه، دشمنان مردم ایران در طول بیش از ۴ دهه گذشته برای سیاه‌نمایی علیه نظام و انقلاب و انکار دستاوردهای انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

این در حالی است که بررسی برخی از شاخصه‌های پیشرفت در مقایسه با قبل ازانقلاب، پیشرفت‌های حیرت‌انگیر ایران بعد از انقلاب را به وضوح نشان می‌دهد.

کردستان یکی از استان‌های غربی کشور است که به دلیل موقعیت استراتژیک و شرایط جغرافیایی و اهمیت ویژه در سطح ملی و بین المللی در طول سال‌های بعد از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری را در کارنامه خود دارد که بیانگر بکارگیری ظرفیت‌های این استان است.

توجه ویژه دولت مردمی به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کردستان، استانی که بیشترین مناطق سخت‌گذر را در دل کوهستانی خود جای داده است، توانسته است رتبه نخست آسفالت راه روستایی را در بین روستاهای کشور به خود اختصاص دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: کردستان با ساخت ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی از ابتدای سال، موفق به کسب رتبه اول کشوری در این حوزه شد.

فرزاد حسنی اظهار کرد: بر اساس مصوبات سفر رییس جمهور، کردستان مکلف به ساخت ۳۷۶ کیلومتر راه روستایی است که بیش از نیمی از آن محقق شد و بر اساس رتبه‌بندی کشوری، استان مقام اول احداث راه روستایی در کشور را به خود اختصاص داد.بر اساس مصوبات سفر رییس جمهور، کردستان مکلف به ساخت ۳۷۶ کیلومتر راه روستایی است که بیش از نیمی از آن محقق شد و بر اساس رتبه‌بندی کشوری، امسال استان مقام اول احداث راه روستایی در کشور را به خود اختصاص داد.

وی گفت: ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح این میزان آسفالت راه روستایی هزینه شده است و اکنون هفت هزار و ۷۰۰ خانوار روستایی از آن بهره‌مند هستند.

حسنی به شاخص راه آسفالته روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اشاره کرد و گفت: در اوایل سال جاری این شاخص در استان ۶۴.۴ درصد بود که به ۶۷.۲ درصد ارتقا یافت اما هنوز با میانگین ۸۲ درصد کشوری فاصله داریم.

کردستان بیش از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی دارد.

توسعه و تقویت راهها همچون پلی در مسیر ترقی استان قرار گرفت و راه را برای آبادانی و توسعه دیگر صنایع هموار کرد.

توسعه بهداشت روستایی

زمانی خیلی ها  نگران این بودند که به دلیل نبودن امکانات بهداشتی همسرشان را سر زایمان از دست بدهند مادرانی که به دلیل نبود بهداشت مناسب به راحتی یا جان خود را از دست می دادند و یا نوزادان خود را اما حالا در کنار همه پیشرفتها، بخش بهداشت و درمان کردستان حتی در روستاها هم توسعه زیادی پیدا کرده است چرا که بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان استان ایجاد شده است و امکانات و شاخص های موجود این حوزه با دوران قبل از انقلاب قابل دیگر مقایسه نیست.

کردستان از جمله استان‌هایی است که قبل از انقلاب از لحاظ بهداشت، درمان، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از هیچگونه امکانات تشخیصی با تکنولوژی بالا برخوردار نبود، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی امکانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز به امکانات روز در کردستان وجود دارد و شهرها و روستاهای استان در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

با نگاه مقایسه‌ای به وضعیت بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب مشاهده می‌شود که این بخش در استان بعد از انقلاب با چه پیشرفت‌های قابل توجهی روبرو بوده است.

افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت، رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقای تجهیزات پزشکی و درمانی بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

گرمای گاز در روستاها

این روزها بخاری‌های دوده گرفته نفتی در خانه های روستایی، کمتر دیده می شود، خانه هایی که نوساز هستند و حتی قدیمی ها با گاز طبیعی گرم می شود و گاز را از هزاران کیلومتر آن دورتر از دل خاک‌های گرم جنوب تا کوه‌های سرد کردستان آورده اند تا هیچ خانه‌ای خالی از گرما نباشد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان گازرسانی به روستاها را دارای اهمیت ویژه ای دانست و گفت: تأمین زیر ساخت‌ها به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، مصداق بارز برقراری عدالت اجتماعی است و عملکرد شرکت گاز استان کردستان را در گسترش زیرساخت‌های تامین انرژی برای ساکنان روستا را عالی و فراتر از حد انتظار توصیف کرد.

احمد فعله گری در این باره اظهارداشت: خدمت به محرومان به ویژه روستاییان از اهداف اصلی و استراتژیک شرکت گاز استان کردستان بوده و گازرسانی به نقاط صفر مرزی در شهرستان های بانه و مریوان نشانگر این تلاش و همت است .

وی بیان کرد: افزایش رضایت مردم از عملکرد مطلوب شرکت گاز در تأمین مستمر گاز طبیعی و توسعه آن بیانگر موضوع فوق است و با عزم راسخ و توانی که در این شرکت قابل مشاهده است، امیدواریم با استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی و همدلی مسئولین شاهد بهره مندی تمامی روستاهای باقی مانده و واجدشرایط از این نعمت خدادادی باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تاکید کرد: اهمیت گاز طبیعی به عنوان محور توسعه پایدار، به عنوان یک زیرساخت مهم در  راستای توانمندسازی روستاها با تکیه بر پتاسیل محلی به خصوص در بخش کشاورزی و معدنی و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در رشد و توسعه روستاها مثمر ثمر باشد.

این مقام مسئول در ادامه تعداد روستاهای استان کردستان را که از قابلیت گازرسانی برخوردار است ۱۶۴۴ مورد عنوان کرد و گفت : تا پایان آذرماه سال جاری تعداد ۱۵۰۷ روستا به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده است و عملیات گازرسانی در ۱۳۷ روستا استان فعال است که تمامی روستاهای در دست اجرا تا دهه مبارک فجر سال جاری و هفته دولت سال آینده از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهد شد.

فعله گری اشاره ای به کوخ های شهرستان بانه داشت و اظهار داشت : در شهرستان بانه چند مجموعه مسکونی ۵ الی ۱۵ خانوار بنام کوخ وجود دارد که در تقسیمات کشوری جزء روستا محسوب نمی شود ولی شرکت گاز استان کردستان در راستای مسئولیت های اجتماعی و عدالت اجتماعی نسبت به گازرسانی به این مناطق مسکونی اقدام و تاکنون ۴۵ مورد را گازدار و برای ۶۰ مورد دیگر هم برنامه ریزی کرده که به زودی به شبکه سراسری گاز طبیعی خواهند پیوست.

اجرای بیش از ۲۰۰ کیلومتر عملیات آبرسانی به روستاهای کردستان

آب به عنوان مایه حیات و به عنوان یکی از مورد نیازترین امکاناتی بود که بسیاری از روستاها قبل انقلاب از آن بی بهره بودند بعد از انقلاب این امر در بسیاری از روستا ها جهت رفاه مردم صورت گرفت و بسیاری از روستا های استان از نعمت آب آشامیدنی برخوردار گشتند.

محمد فرهاد مدیرعامل شرکت آبفا کردستان در این باره اظهارداشت: از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۱۶۹ روستای استان با جامعه هدف ۶۷ هزار نفر طی ۳ سال و با اعتبار ۵۲۷ میلیارد تومان با کارفرمایی شرکت آبفا کردستان و قرارگاه امام حسن مجتبی به عنوان مجری طرح از آب شرب بهداشتی به صورت پایدار در قالب طرح جهاد آبرسانی بهره مند می شوند.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی این پروژه در سطح استان گفت: تاکنون در این طرح در مجموع ۱۵۵ هزار و ۱۷۰ متر عملیات خط انتقال، ۵۲ هزار و ۳۲۸ متر شبکه و ۳ هزار و ۶۳۰ مترمکعب مخزن اجرا گردیده است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان تعداد ایستگاه های پمپاژ آب اجرا شده در این طرح را تاکنون ۱۶ مورد، بهسازی چشمه ۶ و حفر چاه ۳ حلقه عنوان کرد و گفت: در این طرح تاکنون در روستاهای استان ۷۸۷ انشعاب آب واگذار گردیده است.

مهندس فرهاد افزود: بیشترین عملیات اجرا شده خط انتقال در این طرح مربوط به شهرستان دیواندره با ۵۲ هزار و ۲۵۰ متر و بیشترین عملیات مربوط به اجرای شبکه مربوط به شهرستان سقز با ۲۳ هزار و ۱۰۰ می باشد.

وی با اشاره به اینکه این طرح ۱۱ درصد جمعیت روستایی استان را تحت پوشش قرار می دهد گفت: پس از اجرای کامل این طرح درصد جمعیت زیر پوشش آب شرب روستایی استان به ۸۶ درصد خواهد رسید که امیدواریم با این اقدام رضایت هرچه بیشتر روستاییان را فراهم کنیم.

۱۳روستای دیگر کردستان از اینترنت پرسرعت برخوردار شدند

نیاز آحاد مردم بویژه روستائیان جهت دسترسی به اینترنت پرسرعت از جمله اقداماتی بود که انقلاب در مسیر پیشرفت خود آن را طی کرد تا جایی که تلاش برای برخورداری مردم روستای  از اینترنت پرسرعت در دستور کار قرار گرفت.

آزاد حکمت مدیر مخابرات منطقه کردستان با ابراز اینکه نیاز آحاد مردم بویژه روستائیان جهت دسترسی به اینترنت پرسرعت بیش از پیش احساس می‌شود، از توسعه فیبر نوری نیز خبر داد و اظهار کرد: تلاش برای برخورداری مردم از اینترنت پرسرعت در دستور کار بوده و تمام تلاشمان ارتقای رضایت‌مندی مردم است.

وی افزود: با اتصال ۱۳روستای جدید به اینترنت، تعداد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت ADSL  به ۵۸۶ روستا افزایش یافت.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن اغلب کارها و امور مردم و استفاده آنان از سرویس‌ها و درگاه‌های غیر حضوری که بر بستر دیتا انجام می‌شود، گفت: نقش اینترنت و سرویس‌های ip محور در زندگی روزمره افراد در نقاط شهری و روستایی کاملاً مشهود است.

وی با بیان اینکه نوع زندگی در عصر دیجیتال، میزان استفاده از سرویس‌های اینترنت توسط مشتریان را افزایش داده است، تصریح کرد: خوشبختانه با انجام پروژه‌های توسعه‌ای و آتیه‌نگر، شرایط تداوم ارائه خدمات به مشتریان بدون هیچ اختلالی فراهم شده است.

حکمت بیان کرد: علی‌رغم اینکه تحت پوشش قرار دادن نقاط روستایی به اینترنت پرسرعت در چند سال اخیر از وظایف مخابرات خارج شده اما این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی و برقراری عدالت عمومی در ارائه خدمات گام‌های بلندی برداشته است.

وی از سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵میلیارد ریالی برای ایجاد زیر ساخت و ارائه خدمات و سرویس‌های اینترنت پرسرعت مخابرات درنقاط روستایی کردستان خبر داد و خاطرنشان کرد: اخیراً ۱۳روستای شهرستان‌های سقز، بیجار، مریوان، کامیاران، قروه، سروآباد و سنندج به اینترنت پرسرعت تجهیز شدند.

مدیر مخابرات منطقه کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۲هزار مشترک اینترنت پرسرعت ADSL در نقاط شهری و روستایی استان فعال هستند، ابراز داشت: شرایط واگذاری پورت‌های جدید به متقاضیان در نقاط روستایی فراهم بوده و متقاضیان می‌توانند جهت خرید سرویس ADSL به مراکز و دفاتر خدمات ارتباطی در روستاها مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6230
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.