حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان خبرداد:

مجموعه موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و فرش بیجار در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع احداث می‌شود

  • کد خبر : 12087
  • 20 خرداد 1402 - 9:19
مجموعه موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و فرش بیجار در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع احداث می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از احداث مجموعه موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و فرش بیجار در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع در این شهرستان خبرداد.

منصور مهرزاد در جریان بازدید از منطقه گروس و در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کوردتودی در بیجار، اظهارداشت: حاشیه سد تلوار، تیمچه‌های بازار سنتی و موقعیت و وضعیت موجود قنات های شهر بیجار حکایت از یک گنج ارزشمند در حوزه گردشگری، جذب توریست های بین المللی، رونق و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

وی با اشاره به مجموعه موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و فرش بیجار که در حال احداث است، افزود: این مجموعه موزه شامل موزه‌های فرش، نسخ خطی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و ساختمان اداری در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در شهر بیجار است که به لحاظ نوع منطقه احداث، با کندی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در طرح احداث این مجموعه موزه، ۶ ساختمان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع برای هریک از موزه‌های موجود در این مجموعه بر اساس ظرفیت خود تعریف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: قدمت بیش از ۷ هزار ساله بیجار و فرهنگ غنی مردمان این شهرستان نیازمند موزه باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی است که ابتدا با موزه فرش بیجار آغاز شده است.

مهرزاد تاکید کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای مجموعه موزه هزینه شده است که با ردیف اعتبارات موجود و سختی محل احداث، سرعت عملیات اجرایی را به شدت کاهش داده است.

مهرزاد ضمن پیگیری جذب اعتبار ویژه برای تسریع در روند اجرایی مجموعه موزه، ادامه داد: همه باید اهتمام کنند تا این مجموعه به اتمام برسد، وجود مجموعه موزه منطقه گروس موجب رونق این منطقه خواهد شد.

وی یادآور شد: وجود بازار سنتی، تیمچه های موجود در این مجموعه و قنات‌های بی‌نظیر بیجار از دیگر ظرفیت‌های قابل توجه سرمایه گذاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: مجموعه قنات‌های بیجار به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر در  نوع خود کم نظیر است، توپوگرافی خاص ( مسیر ناهمواری‌ها، حالت.های پلکانی و ..) در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت ملی خواهد شد.

وی نقشه برداری قنات ها را به دلیل اینکه این سازه‌های در طول زمان مدفون شده اند، بسیار سخت و زمان بر اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت ۲ سال آینده کارهای اولیه و مهم در این زمینه انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: کردستان استان صنعتی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های مختلف ازجمله در حوزه گردشگری دارد، ظرفیت گردشگری در بیجار می‌تواند موجب رونق این شهرستان شود و این مهم نیازمند جذب سرمایه‌گذار است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12087
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.