حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
گامی مهم در مسیر جهش تولید؛

لزوم حمایت از صنایع تبدیلی برای تقویت کشاورزی در کردستان/ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید وجود ندارد

  • کد خبر : 961
  • 23 شهریور 1401 - 7:22
لزوم حمایت از صنایع تبدیلی برای تقویت کشاورزی در کردستان/ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید وجود ندارد
کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را دارد و این امر بر ضرورت توسعه و افزایش صنایع تبدیلی در این استان می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، با توجه به نیاز به توسعه روستاها و نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم ترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی است. در این زمینه صنایع تبدیلی با به کارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.

صنایع تبدیلی از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و زمینه مناسب جهت توسعه بخش کشاورزی را فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت­ های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش ­های اقتصادی و کاهش نابرابری­ های منطقه‌ای منجر می‌شود.

به همین دلیل است که صنایع تبدیلی را پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور می‌دانند زیرا این صنایع می‌تواند از نقش تامینی مواد غذایی و نیز امنیت غذایی بالایی برخوردار باشد.

در حال حاضر در استان کردستان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی به صورت مستقیم فعال هستند و اگر از تمام ظرفیت‌های فعلی استان در این بخش حمایت شود برای بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

 

 

تاکنون در استان ۲۲۳ پروانه بهره بردای صادر شده است

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تاکنون در استان ۲۲۳ پروانه بهره بردای صادر شده است و ۳۷۰ جواز تأسیس دیگر نیز صادر شده است که برای بهره برداری نیاز به حمایت بانک‌ها دارد.

امید سلیمی با بیان این مطلب، افزود: سالانه در کردستان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن محصولات مختلف باغی و زراعی تولید می‌شود و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی، صادرات و سود بیشتر کشاورزان نیاز به احداث و بهره برداری بیشتر صنایع فرآوری و تبدیلی در استان وجود دارد.

سلیمی در ادامه گفت: کردستان از لحاظ سردخانه‌ها نیز رتبه مناسبی در کشور ندارد و تاکنون فقط ۸۰ هزار تُن سردخانه احداث شده است و نیاز امروز استان بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن ظرفیت سردخانه‌ای است.

وی از بانک‌ها به ویژه بانک کشاورزی خواست تا با حمایت از سرمایه گذاران و افرادی که موفق به کسب جواز تأسیس شده اند، راه را برای بهره برداری و اشتغال بیشتر در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی هموار کنند.

 

محدودیتی در پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید وجود ندارد

مدیران بانک کشاورزی، اما می‌گویند محدودیتی در پرداخت تسهیلات به طرح‌های جدید ندارند، اما این مهم منوط به بررسی‌های اقتصادی است.

معاون اعتبارات بانک کشاورزی استان می‌گوید: در سال جاری ۱۴ طرح از طریق سازمان جهاد کشاورزی به بانک معرفی شده است که ۴ طرح موفق به اخذ تسهیلات شده اند و مابقی در دست اقدام است.

پرویز رضایی افزود: بانک کشاورزی در ارتباط با پرداخت تسهیلات ابتدا نیاز سنجی می‌کند و اگر ظرفیت منطقه‌ای به اشباء نرسیده باشد از طرح‌های صنایع تبدیلی و بخصوص سردخانه‌ها استقبال خواهد کرد.

صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل می ­دهد و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می ­گذارد و موجب رشد و شکوفایی، در سطح کلان اقتصاد می­ شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=961
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.