حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش:

لباس زنان كُرد نمادی از فرهنگ و هويت و الگوی يك حجاب برتر است

  • کد خبر : 13775
  • 26 تیر 1402 - 8:13
لباس زنان كُرد نمادی از فرهنگ و هويت و الگوی يك حجاب برتر است
در همه جای دنیا کردها با ترکیب خاص لباس‌هایشان، به ‌راحتی قابل تشخیص هستند چرا که این قوم اصیل ، طی قرن‌های متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و سنتی شدیدی داشته و علاقه فراوانی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آن‌ها است، دارند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، لباس کردی برای مردمان کرد حائز اهمیت است چرا که رنگ و بوی سنت دارد و اصالت یك بانوی کرد را نشان می‌دهد.

لباس کردی رنگین‌کمانی از رنگ‌های مختلفی است که چشم هر بیننده‌ای را به طرز مطبوعی خیره می‌کند و انسان به این باور می‌‏رسد که طبیعت و محیط پیرامون، مرغزارهای سرسبز، گل‎های رنگارنگ، سپیدی برف‏ها، آسمان صاف و آبی وسیلاب‎های خروشان در این تنوع رنگ تاثیر مهمی داشته‌اند.

فرهنگ غرب حجاب زنان کُرد را نشانه گرفته است

بلال احمدی يكی از خياط‌های کردی‌دوز در این باره در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: مدت ۲۲ سال است که در رشته خیاطی و کردی دوزی مشغول به کار هستم.

وی افزود: پوشیدن لباس محلی کردی یکی از رسوم بسیار زیبای زنان این استان است که از پارچه‌های متنوعی از جمله تور، حریر، ساتن، مخمل و دیگر پارچه‌های نگین‌دار تهیه می‌شود.

احمدی خاطر نشان کرد: اصلی‌ترين مدل‌های لباس كردی در استان کردستان، سقزی و كُردی سورانی است كه اكنون به واسطه درخواست مشتری مدل‌های ديگری به آن اضافه شده است.

اين خياط سنندجی در ادامه بیان داشت: به عنوان یک خیاط بيشتر دوختن مدل لباس كُردی را می‌پسندم اما متاسفانه این روزها مدل‌های متنوعی به بازار آمده است وبیشتر بانوان با تاسی از این مدل‌ها که بیشتر آنها مدل‌های بيگانه است، سليقه مشتريان را تغيير داده است.

در ادامه در گفتگو با بانوانی که برای دوختن لباس کُردی در این خیاطی حضور پیدا کرده بودند؛ خانم رضایی یکی از مشتریان لباس کردی بیان داشت: من به عنوان یک دختر کُرد کردستانی، لباس کردُی را برای پوشش بیشتر می‌پسندم.

این بانوی کردستانی افزود: پوشش محلی لباس كُردی جزيی از فرهنگ مردم اين شهرستان است كه قدمت آن به گذشته‌های دور برمی گردد که متاسفانه امروزه می‌بینم که این فرهنگ توسط بسیاری از بانوانمان تحریف شده و بیشتر بانوان به مدل‌های رو آورده‌اند که هیچ کدام برای فرهنگ ما نیست و متاسفانه برگرفته از فرهنگ و مدل‌هایی است که بیشتر توسط رسانه‌های غربی برای متزلزل کردن جایگاه بانوان کُرد در این فرهنگ به کار رفته است.

لباس سنتی کردی، دست خوش تغییرات زمان و هجوم رسانه‌ها

پروین مکری، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر لباس کردی، طی مصاحبه‌ای با ایسنا، با اشاره به اینکه از دوره بین‌النهرین تا زاگرس‌نیشنی و هجوم قوم آریایی و مسکن گزینی در فلات ایران و حکومت در هگمتانه می‌گوید: پوشش و لباس پیشینیان، سنتی است که از تاریخ و فرهنگی دیرین برای ما به جای ماندە، فرهنگی که نماد سلامت روح و آزادگی ملتی را گواه است.

وی خاطر نشان کرد: من وظیفه دارم به عنوان یک پژوهشگر، رسالت خود و این امانت را به جوانان و افرادی که به نحوی از فرهنگ و تاریخ قوم کُرد ناآگاهند مطلع سازم.

این پژوهشگر در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید کردستان ناحیه‌ای کوهستانی و سرد است، همین امر باعث پوشش‌های متنوع در این ناحیه است.

مکری در ادامه گفت: در قدیم به دلیل بارش زیاد، پوشش‌های زیاد و حجیم استفاده می‌شده که کم‌کم فرهنگ دستخوش تغییرات شده و لباس کردی که نماد فرهنگ، تمدن و ریشه موجودیت ماست به لباس مجلسی تغییر یافته و من به عنوان یک مدافع لباس کردی، واقف به شکسته شدن فرم لباس سنتی نیستم و معتقدم که لباس سنتی کردی باید در همان برهه تاریخی خود باقی بماند، که متاسفانه دستخوش تغییرات و هجوم رسانه‌ها شده است، لباس کردی، با همان حجیمی و گشادیش قدرت بیشتری دارد، نه در وجهه مجلسی بودن و باکس دوزی شدە و این تغییرات را به نفع لباس کردی نمی‌بینم و از طراحان لباس و افرادی که لباس کردی تولید می‌کنند می‌خواهم با تولید صحیح لباس که شناسنامه یک ملت است، سعی کنند از ریشه خود جدا نشوند و با پوشیدن لباس کردی و سنتی خود از فرهنگ خود دفاع کنند.

وجود این آثار و فرهنگ غنی در منطقه‌ی کردستان نشان دهنده‌ی این است که از گذشته‌های دور تاکنون در این منطقه فرهنگ و آداب و رسوم حرف اول را زده است

 و امروز هر بانوی دغدغه‌‌مند نباید اجازه دهد گذشت زمان و رسانه‌های معاند با اهداف پشت پرده، فرهنگ غنی ما را کمرنگ کند بلکه باید اصالت و ماندگاری ثروت خود را در گوش دیگر مردم جهان طنین انداز کنیم تا همواره رنگ و جلا داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13775
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.