حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

قیمت شیرینی در بازار تند است؛ کمبود مواد اولیه و گرانی سد راه تولید کنندگان

  • کد خبر : 8375
  • 16 فروردین 1402 - 9:06
قیمت شیرینی در بازار تند است؛ کمبود مواد اولیه و گرانی سد راه تولید کنندگان
گرانی ها امسال دامن زولبیا و بامیه را هم گرفته و شیرینی اصلی ماه رمضان با توجه به کمبود مواد اولیه ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بازارشان همین یک ماه رمضان داغ است ، اما خوردنشان شاید ۱۱ ماه طول سال را باید به دنبال درمانش باشی، شیرینی پر طرفداری که از دور زمانی بین مردم ایران خصوصاً کردستانی ها رواج زیادی داشته و هنوز هم به همان قوت باقی مانده است.

صفهاي طولاني جلوي قناديها همه نشان از رونق بازار اين شيريني خوشمزه دارد. اما خريد زولبيا و باميه هم فنون خاص خودش را دارد. هنگام خريد هر ماده غذايي قاعدتا به سالم بودن آن توجه ميكنيد. اين نوع شيريني نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

تهیه زولبیا بامیه در ماه رمضان برای بعضی‌ها تنها مزه محسوب نمی‌شود و برای برخی تنها نوستالژیک است انگار ماه رمضان که می‌شود غیر ممکن می‌شود که سر سفره زولبیا و بامیه و گوش فیل  نباشد.

نظارت بر نحوه قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و نیز ایجاد خلل در بازار، نکته بسیار مهمی است که همواره بازار استان کردستان در مناسبت‌های مختلف با آن درگیر بوده و به عنوان یک چالش باعث شده تا بازار فارغ از همه تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز تعزیرات حکومتی با چالش‌هایی مواجه شود.

بی مهری مردم به زولبیا و بامیه

یکی از قنادی فروشی های شهرستان سنندج در این زمینه درباره وضعیت بازار ماه مبارک رمضان و صنف قنادان و شیرینی فروشان هم گفت: در ماه رمضان مصرف زولبیا و بامیه افزایش پیدا می کند و امسال هم شاهد فروش بیشتر این محصولات هستیم اما در مقایسه با سال های گذشته افت فروش این محصولات هم محسوس شده است.

استفاده از مواد قندی در ماه رمضان توصیه نمیشود

آرزان مولودی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار کرد: هنگام افطار ذخیره قندی بدن بسیار کم است و به همین دلیل بهتر است در زمان افطار با خوردن مواد قندی این کمبود جبران شود.

وی گفت:  هنگام افطار توصیه میشود زولبیا یا بامیه البته به مقدار کم مصرف شود، چرا که مصرف بیش از حد آن به خاطر استفاده از روغن، کره و ماست و ادویه جات مختلف درترکیبات این نوع شیرینی ها و عدم اطمینان کافی به منابع مذکور ممکن است سبب مسمومیت های غذایی شود.

وی ادامه داد: سودمندترین قندهای طبیعی است، استفاده شود که اثرات جانبی بسیار کمی هم دارند، البته در خوردن آنها نیز نباید زیاده روی کرد و بیشتر از ۵ عدد خرما و دو تا سه قاشق غذاخوری کشمش در طول روز نباید میل کرد.

مولودی  با بیان اینکه ، زولبیا و بامیه در زمان کوتاهی میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن میکند بطوریکه جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد، ۲ تا سه ساعت طول میکشد اظهار کرد: این شیرینی ها را نباید از دستفروش ها خرید و همچنین باید عطر، طعم مناسب و رنگ مناسبی داشته باشند؛ضمن اینکه آثار ذرات سوخته شده روی آنها نباشد.

وی گفت: افراط در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع شده است و در اثر جوشیدن، مواد سمی را در آن ایجاد می شود، سلامت روزه داران را به خطر می اندازد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: از گذشته مرسوم بوده که این ماده خوراکی بر سر سفره افطار قرار گیرد و متاسفانه برخی افراد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم زولبیا و بامیه را یک جا مصرف می کنند و از عوارض آن آگاه نیستند.

قیمت زولبیا و بامیه توسط اتحادیه قنادان استان افزایش یافت

فرزاد سردارزاده با اشاره به اینکه قیمت زولبیا و بامیه توسط اتحادیه قنادان استان پیشنهاد و سپس براساس وضعیت بازار در  کارگروه تنظیم بازار تصویب می شود، اظهار داشت: هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ممتاز به قیمت ۶۰۰ هزار ریال، درجه یک ۵۷۰ هزار ریال و درجه ۲ هم ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی اضافه کرد: قیمت مذکور هرچند نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش داشته ولی در مقایسه با استان های همجوار هم چون همدان و کرمانشاه کمتر است.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید زولبیا و بامیه از جمله شکر، روغن و آرد قنادی قیمت این نوع شیرینی ویژه ماه مبارک رمضان هم افزایش پیدا کرده است.

سردارزاده یادآور شد: قنادی ها به دلیل اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید زولبیا و بامیه را به طور آزاد خریداری می کنند لذا با قیمت پایین تر از آنچه مصوب شده قادر به تولید نیستند به همین دلیل نرخ تعیین شده به تصویب رسید.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8375
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.