حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

قلعه ۳هزارساله زيويه، شاهکار معماری بشریت در پیش از میلاد + عکس

  • کد خبر : 7197
  • 07 فروردین 1402 - 8:36
قلعه ۳هزارساله زيويه، شاهکار معماری بشریت در پیش از میلاد + عکس
قلعه باستانی زیویه پر رمز و راز ترین قلعه باستانی کشور و یکی از مهمترین ایالتهای حکومت مانایی(پیش از حکومت مادها) واقع در48 کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز آماده بازدید گردشگران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، قلعه زيويه با قدمتی حدود سه هزار سال یکی از محوطه های کلیدی عصر آهن ۳ شمال غرب ایران است. که در فاصله تقريبي ۴۸ كيلومتري جنوب شرقي شهر سقز و يك كيلومتري شمال روستايي موسوم به همين نام، بر فراز تپه ای طبیعی که قسمتی از راس آن سنگی است، قرار دارد.

صابر وقایی کارشناس پایگاه ملی زیویه- کرفتو در مورد این اثر گفت: غالب زبانشناسان و باستان شناسان عقیده دارند که این مکان، همان زیپیه یا ایزیبیای باستان بوده که در سالنامه¬هاي آشوري در مقام یکی از مهمترین ایالتهای حکومت مانا به آن اشاره شده است.

وی افزود: اعتبار و شهرت جهاني زيويه به سال ۱۳۲۵ شمسی برمي¬گردد كه در نتيجه عوامل جوی قسمتي از رأس تپه مشرف به دیواره سنگی صخره جنوبی فرو ريخت و تعدادي از اشیای طلايي و نقره¬اي بسیار با ارزش از زير خاك نمايان و این موضوع به حفاریهای تجارتی شخصی بنام ایوب ربنو عتیقه شناس معروف در فاصله سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۲ شمسی منجر گردید و در نتیجه آثار فراوانی از این محوطه به موزه های معروف جهان: موزه متروپلیتن نیویورک، موزه لوور فرانسه، موزه بریتانیا، موزه ملی ایران و … راه یافت.

وفایی در زمینه کاوشهای علمی در این قلعه گفت: در قلعه زیویه تا کنون ۱۵ فصل حفاری و کاوش علمی(رابرت دایسون ۱۳۴۳، نصرت اله معتمدی ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ و ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۳ در مجموع ۸ فصل، سیمین لک پور ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲، کامیار عبدی۱۳۸۷ با هدف بازبینی کاوشهای گذشته، عبدالرضا مهاجری نژاد ۱۳۹۱ با هدف تعیین عرصه و حریم اثر) انجام گرفته است.

بخش هاي برجاي مانده از آثار معماری اين قلعه بر روی مصطبه هایی در سه تختگاه قرار گرفته اند که عبارتند از راه¬پله سنگي ورودي قلعه، راه پله سنگی ستوندار، حياط سنگفرش، اطاق ها و انبارهاي متعدد، تالار ستوندار با ۱۶ ستون (در دو ردیف هشت تایی) و بخش ورودی غربی و  …. ، از برج و باروي قلعه به دليل ويراني كامل آن، مدارك خاصی به دست نيامده است.

وی اظهار داشت: تعدادی از یافته های مهم این محوطه، شامل آثار طلایی(سینه بند طلایی، سینی نقره ای منقوش، دستبند طلایی و …)، ریتونهای سفالی و کوزه های سفالین لعابدار، آثار عاجی و پلاکهای عاجی منقوش، آجرهای لعابدار و … بوده که بر اساس شیوه های هنری اقوام بومی و محلی ساکن در منطقه زاگرس(بویژه ماناها) و به اقتباس از برخی اسلوبهای هنری آشوریان، اورارتوها و سکاها ساخته شده اند.

وفایی در خاتمه خاطر نشان کرد: به استناد و شواهد بدست آمده می توان گفت، قلعه زیویه در دوران حكومت ماناها و در اوج شكوفايي این دولت مقتدر که بر گستره وسیعی از شمال غرب و غرب ايران(حد فاصل دریاچه ارومیه و دریاچه زریبار مریوان) تسلط داشته، از اهميت و اعتبار خاصي برخوردار بوده و در دوران حکومت مادها و دهه های آغازین امپراطوری هخامنشی، همچنان از سوی حکمرانان مورد استفاده قرار داشته است و هنر موجود در زیویه نیز، هنری مانایی- مادی است که سرآغاز هنر دوره های پس از خود یعنی هنر امپراطوری عظیم هخامنشیان می باشد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7197
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.