حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
میزگرد؛

قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن

  • کد خبر : 23998
  • 12 آذر 1402 - 9:52
قروه و دهگلان در مسیر سیراب شدن
سد مخزنی قوچم با ظرفیت بالغ بر ۷۰ میلیون مترمکعب، آب شرب و صنعت شهرستان‌های دهگلان و قروه را تأمین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، دشت‌های قروه و دهگلان به دلیل برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی و کاهش منابع آبی، چند سالی است با مشکل تامین آب به ویژه شرب مواجه است؛ بنابراین همزمان با سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج، عملیات انتقال آب از این سد به قوچم و شهرهای دهگلان و قروه هم در دستور کار قرار گرفت، سد مخزنی قوچم با ظرفیت بالغ بر ۷۰ میلیون مترمکعب، آب شرب و صنعت شهرستان‌های دهگلان و قروه را تأمین خواهد کرد لذا در این خصوص میزگردی با موضوع آبرسانی سد قوچم به همت دولت سیزدهم در دشت‌های قروه و دهگلان برگزار شد.

هدف از ساخت این سد، در مرحله اول تأمین آب شرب و صنعت دو شهرستان دهگلان و قروه در ۲۵ سال آینده خواهد بود، سد تنظیمی قوچم تا ۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب را دارد، ساختمان این سد در سال ۱۳۹۵ بصورت کامل و سامانه انتقال آب آن نیز در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و این سد اکنون آماده آبگیری می‌باشد.

تأمین آب شرب و صنعت دو شهرستان دهگلان و قروه در ۲۵ سال آینده

اصغر محمدی کارشناس آب و خاک، جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان بیان کرد: سد قوچم یکی از پروژه‌هایی است که زیرسازی و شروع به کار آن شاید به قبل از انقلاب اسلامی برگردد، قبل از انقلاب اسلامی مقرر بود که در منطقه قوچم سدی مخزنی بنا شود.

محمدی در ادامه گفت: نهایتاً در انتهای دهه ۸۰ و در دولت احمدی نژاد کلنگ احداث و ایجاد سد قوچم به زمین زده شد، سد قوچم سد مخزنی تنظیمی (سد تنظیمی) است که در واقع آورده ای نداشته و از آب سد آزاد در طی سامانه انتقال آب توسط پمپاژ استفاده می‌کند، سد آزاد دارای مخزنی بالغ بر ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌باشد و سد قوچم نیز از همین سد آزاد تنظیم می‌شود.

وی هدف از ساخت این سد را در مرحله اول تأمین آب شرب و صنعت دو شهرستان دهگلان و قروه در ۲۵ سال آینده دانست و در ادامه افزود: سد تنظیمی قوچم تا ۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب را دارد، ساختمان این سد در سال ۱۳۹۵ بصورت کامل و سامانه انتقال آب آن نیز در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و این سد اکنون آماده آبگیری می‌باشد.

سامانه انتقال سد قشلاق بر سد قوچم ارجعیت پیدا کرد

امید عزتی، کارشناس آبفای شهرستان دهگلان در این میزگرد بیان کرد: در اتفاقاتی که در سد قشلاق سنندج رخ داد و مشکلاتی که در تأمین آب شرب بوجود آمد و آب شرب این شهرستان دارای مشکلاتی همچون بودار شدن آب شرب که آب شهر را به غیر قابل شرب تبدیل و به نوعی تنظیمات سد قوچم را نیز درگیر کرده بود و ۷۰ میلیون متر مکعبی که قرار شد آب به سد قوچم اضافه شود، به سد قشلاق سنندج انتقال یافت و مورد استفاده این شهرستان قرار گرفت و بدین سبب سامانه انتقال سد قشلاق بر سد قوچم ارجعیت پیدا کرد.

عزتی ادامه داد: بدنبال افتتاح سد قوچم، سامانه انتقال سد، به طول ۶۲ کیلومتر، از سد قوچم تا ایستگاه پمپاژ روستای بگه‌جان، ایستگاه دهگلان که آب شرب را به مسیر قروه پمپاژ کرده و از قروه نیز تا شهر دزج صورت می‌گیرد، در مجموع سامانه انتقال به‌ طول ۶۲ کیلومتر بوده و شهر دهگلان از لوله‌هایی با قطر ۱۱۰۰ میلی‌متر و از مسیر دهگلان به قروه و دزج از لوله‌هایی با قطر ۹۰۰ میلی‌متر، آب شرب را انتقال خواهد داد.

کارشناس آبفای شهرستان دهگلان اظهار داشت: حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت دو شهرستان دهگلان و قروه در ۲۵ سال آینده توسط سد قوچم تأمین می‌شود، در صورت تأمین و بهره‌برداری سامانه انتقال آب از سد قوچم، روستاهایی که در حاشیه این طرح قرار می‌گیرند از استفاده از آب شرب این سد بهره‌مند خواهند شد و چاه‌های آب شرب در صورت بهره‌برداری این طرح پلمب خواهند شد‌، علاوه بر آن حلقه چاه‌هایی که در صنعت توسط شرکت لاستیک سازی، تولید کاشی و مجتمع‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در صورت بهره‌برداری این طرح، بسته خواهند شد و از آب سد قوچم استفاده خواهند کرد، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، چاه‌های آب شرب پلمب و بسته خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر ۲ میلیون مترمکعب آب شرب از سفره‌های زیرزمینی دریافت و مصرف می‌شود و از چاه‌های موجود تأمین می‌شود، در مجموع با بهره‌برداری از این طرح در شهرستان‌های دهگلان و قروه سالانه به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب به سفره‌های زیرزمینی کمک خواهد شد.

عزتی در پایان گفت: در برنامه دولت سیزدهم، گلخانه‌هایی که در مسیر سد قوچم قرار گرفته‌اند (گلخانه‌های بلدستی و تلوار) در مصوبه سفرهای رئیس جمهور، تأمین آب شرب این گلخانه‌ها توسط سد قوچم صورت گیرد، در صورتیکه آب شرب به این دو گلخانه تخصیص داده شود زمینه اشتغال خوبی را برای مردمان بومی منطقه ایجاد خواهد نمود.

مطالبه کشاورزان منطقه لیلاخ

محمد نادری از کشاورزان دشت لیلاخ بیان کرد: در صورت بهره‌برداری از سامانه انتقال سد قوچم دو روستای محمدآباد خرزه و قوچم بطور کامل احیا و زنده خواهند شد، این دو روستا بطور کامل تخلیه شده و سال‌ها خالی از سکنه بودند، اما به همت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ و به‌دلیل بهره‌برداری از سامانه انتقال آب این سد، دو روستا احیا شده و مزارع و اراضی آنها که بصورت دیم بود اکنون به آبی مبدل شده و مردم روستا به کشت آبی روی آورده و مشغول هستند.

نادری در ادامه اضافه کرد: کشاورزی در پایین دست سد قوچم در حال احیا شدن است، با توجه به حقآبه‌ای که مردم داشته‌اند، کشاورزی در این منطقه از دیم به سمت آبی تغییر یافته است.

کشاورزان و مطالبات آنها از دولت سیزدهم

نادری افزود: بعنوان یک کشاورز از دولت خواستاریم که به وعده‌های خویش در آستانه کلنگ‌زنی سد قوچم که به مردم داده‌اند و مضاف بر حقآبه‌ای که موجود است و مقدار آب بیشتری به کشاورز تخصیص داده شود، تخصیص حداقلی علاوه بر تخصیص آب شرب و صنعت به کشاورزان پایین دست (بلدستی) داده شود.

وی در پایان یادآور شد: از دیگر انتظارات کشاورزان توسعه گلخانه‌هاست، با توجه به اینکه گلخانه‌ها به مصرف آب کمتری نیاز دارند و راندمان و برداشت محصول بیشتری را داراست، امید است که به توسعه دو گلخانه روستاهای بلدستی و تلوار توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23998
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.