حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

فعالیت پایگاههای سیار انتقال خون کردستان از سرگرفته شد

  • کد خبر : 14352
  • 04 مرداد 1402 - 13:27
فعالیت پایگاههای سیار انتقال خون کردستان از سرگرفته شد
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: بعد از سه سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، پایگاه‌های سیار انتقال خون از سوم مرداد در بیجار مستقر شده است و طی روزهای تاسوعا و عاشورا نیز در سریش آباد خدمات ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، چند سالی است که در کنار تمام نذوراتی که در ماه محرم انجام می شود، طرح “نذر خون” برای نجات بیماران نیازمند در حال انجام است که از سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا این طرح در برخی مناطق متوقف شد و دلیل آن نبود پایگاههای ثابت انتقال خون بود.

در استان کردستان هم تنها ۲ مرکز ثابت انتقال خون در شهرهای سنندج و سقز فعال است و این در حالی بود که بیشترین استقبال از این طرح در شهرهای سریش آباد، بیجار و قروه انجام می شد.

عزاداران حسینی در قالب این طرح، با اهدای خون خود که گرانمایه ترین نوع اهدا و انفاق و کمک به همنوع محسوب می شود به یاری بیماران نیازمند به خون می شتابند و زمزمه حیات را دوباره در دل های بیماران به جریان می اندازند.

محمدسعید کریمیان در این باره  اظهار کرد: طرح نذر خون در پایگاه سیار بیجار از دیروز راه‌اندازی شده که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۱ داوطلب به این مراکز مراجعه و ۱۱۲ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه کار خونگیری از داوطلبان بیجاری امروز نیز ادامه دارد، افزود: گروه‌های سیار از فردا در سریش آباد مستقر می شوند و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خدمت عزاداران خواهند بود.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه، نیاز بیماران به خون و فرآوردهای خونی همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست، افزود: به دلیل کوتاه بودن عمر برخی از فرآورده های خونی و نیز ازدحام برای اهدای خون در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا بهتر است اهدا کنندگان با برنامه ریزی و ثبت نام در طرح نذر خون اهدای خون را تنها به این زمان های خاص موکول نکنند.

کریمیان از اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدا در سال) خواست برای اهدای خون براساس برنامه ریزی خود برای اهدای خون مراجعه کنند و تا ایام محرم و تاسوعا و عاشورا به دیگر اهدا کنندگان اختصاص یابد.

وی یادآور شد: مراکز انتقال خون سقز و سنندج نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا دایر هستند که در سقز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و در سنندج در ۲ شیفت از ۸ صبح تا ۱۷ آماده ارائه خدمات به داوطلبان هستند.

کریمیان گفت: اهدا کنندگان خون همچنین برای اهدای پلاسما و پلاکت هم اقدام کنند و در این جهت هم یاری رسانان نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.

مدیر کل انتقال خون کردستان افزود: برای اهدای خون در طرح نذر خون به تمام گروه ها نیاز است، اما بیشتر گروه های خونی منفی در اولویت هستند.

وی به اهدا کنندگان خون توصیه کرد برای اهدای خون کارت ملی همراه داشته باشند و با استقبال گسترده اهدا کنندگان و به دلیل ازدحام جمعیت در روزهای تاسوعا و عاشورا صبوری به خرج دهند.

۲۰ مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد و ۲ مرکز انتقال خون ثابت در سنندج و سقز نیز به مردم خدمات ارائه می دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14352
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.