حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
با فرود هواپیمای رئیس جمهور در فرودگاه سقز؛

فرودگاه سقز بعد از ۲۰ سال انتظار، افتتاح شد

  • کد خبر : 20954
  • 12 آبان 1402 - 9:17
فرودگاه سقز بعد از ۲۰ سال انتظار، افتتاح شد
فرودگاه شهدای سقز با نشست هواپیمای دکتر سید «ابراهیم رئیسی» در باند فرودگاه رسماً افتتاح و رویای 20 ساله سقزی‌ها برای تحقق بهره‌برداری از این فرودگاه با نشست و برخاست واقعی هواپیما محقق شد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان صبح امروز جمعه دوازدهم  آبان ماه جاری در مراسم افتتاح این فرودگاه به رئیس جمهور پیرامون این ابرپروژه گفت: طرح  احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه ۷۰ مصوب و سال ۱۳۸۲ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت فرودگاه سقز را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش فعلی این طرح مهم هوایی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که در نقش مهمی در تسهیل امداد رسانی در مواقع بحران، پرکردن خلا پروازی شمال غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه دارد.

استاندار کردستان توضیح داد: این پروژه در سال ۱۴۰۰ به صورت ناقص افتتاح شد و بدون برج مراقبت و حتی سالن تنها حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشت؛ اما در یک سال گذشته این پروژه با تزریق اعتبارات ویژه و اهتمام دولت به ۱۰۰درصد رسید.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.

زارعی کوشا تصریح کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات منتقل شده است.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رویای ۲۰ساله مردم این شهرستان و کردستان؛ اضافه کرد: خطوط پروازی توسط کارشناسان تشکیل شده و یک سری مسائل ایمنی پرواز وجود دارد که باید حل و فصل شود.

زارعی کوشا اعتبار مورد نیازبرای محوطه سازی و احداث سوله در این فرودگاه را حدود هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در این فرودگاه هواپیماهای کوچک مقیاس، میان مقیاس و ۵۰  تا ۱۰۰ نفره قابلیت نشست و برخاست دارد.

استاندار کردستان بیان کرد:  طول باند فرودگاه ۲٫۷ کیلومتر است و با توجه به اینکه فرودگاهی بین سنندج و ارومیه وجود ندارد، اگر شعاع ۲۰۰ کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود ۱٫۵ میلیون نفر می توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین دژ است.

زارعی کوشا با بیان اینکه این فرودگاه نقش بی بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان وآذربایجان غربی با کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد؛ افزود: با توجه به مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان این فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.

وی با اعلام اینکه کردستان جزو معدود استان‌هایی است که ۲ فرودگاه دارد؛ ابراز امیدواری کرد : با تکمیل کریدور شمال- جنوب شاخص راه زمینی نیز به مثابه راه ریلی و هوایی در کردستان افزایش یاید.

بذرپاش: افتتاح فرودگاه سقز در دولت گذشته به لحاظ حرفه‌ای کاملا اشتباه بود

مهرداد بذرپاش وزیر راه هم‌اکنون در مراسم افتتاح پروژه فرودگاه سقز که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای یک اتفاق خوب که قرار است در کردستان صورت بگیرد همه در این نقطه از جغرافیای کشور جمع شده‌ایم.

وی تصریح کرد: افتتاح فرودگاه سقز اتفاق بسیار مبارکی است که می‌تواند در ابعاد مختلف زمینه رشد و توسعه را در استان کردستان ممکن کند.

وی با بیان اینکه این فرودگاه به خاطر نزدیکی به بانه و مرز باشماق یک اهمیت اقتصادی ویژه برای استان و کشور دارد، اذعان کرد: این دومین فرودگاه استان کردستان حساب می‌شود و بنا داریم ظرفیت فرودگاهی را در صورت امکان در این استان توسعه دهیم.

وی شرایط جغرافیایی و موقعیت توپوگرافی کردستان را از چالش‌های موجود خواند و اذعان کرد: در دولت گذشته این فرودگاه یک بار افتتاح شد، کار درستی نبود حتی به لحاظ حرفه‌ای هم یک اقدام کاملا اشتباه بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، با گذشت دو سال از افتتاح عجولانه این فرودگاه در دولت قبل تا امروز حتی یک پرواز انجام نشده است.

وی با اعلام اینکه فرودگاه باید به لحاظ ایمنی شرایطی را طی کنند و شرایط لازم را به همه لحاظ برای پرواز داشته باشد، گفت: امروز نبود شرایط هوایی مناسب موجب شد که نخستین پرواز را با کمی تاخیر انجام دهیم پرواز از تهران تیکاف کرده اما صبر کردیم که شرایط دید نرمال شود.

بذرپاش اضافه کرد: متاسفانه افتتاح پروژه‌هایی با ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت اشتباه بزرگی بود که در مورد آن هرآنچه لازم باشد را توضیح خواهیم داد.

وزیر راه اذعان کرد: در اجرا و افتتاح فرودگاه سقز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که دارای حداکثر ایمنی برای پرواز ها باشد، چون ایمنی یک اصل اساسی در توسعه زیرساخت های حمل نقلی است.

وی اضافه کرد: بعد از سفر اول رئیس جمهور به کردستان با پیگیری‌های مستمر استاندار و شرکت فرودگاه‌ها، خطوط انتقال روشنایی و زیرساخت‌های مهم این کلان پروژه انجام شد و امروز در بهترین شرایط و با لحاظ کردن تمام ضرورت‌های ایمنی پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وزیر راه تصریح کرد: فرودگاه سقز امروز با برنامه یک پرواز در هفته افتتاح می‌شود و براساس زمان‌بندی هفته یک روز را افزایش خواهیم داد

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20954
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.