حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
زنبورداری زیر نیش مشکلات؛

عدم حمایت مسئولان کام شیرین عسل را تلخ کرد

  • کد خبر : 19553
  • 29 مهر 1402 - 11:25
عدم حمایت مسئولان کام شیرین عسل را تلخ کرد
عسل توليدی در شهرستان بیجار به لحاظ ارتفاع زیادی که ازسطح دریا دارد و به علت نتوع گیاهی کوهستانی از كيفيت و مرغوبيت بسيار بالايي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، عسل بیجار در چند سال اخیر با تبلیغات منفی یا عدم تبلیغات درست و سوء استفاده برخی افراد با ارائه عسل‌های صنعتی با نام عسل کوهستانی بیجار، امروز در بی‌حمایتی مردم و مسئولین مربوطه قرار دارد و ناشناخته مانده است.

شهرستان بیجار به علت اقليم و آب و هوای منحصر بفرد و كوهستانی و داشتن مراتع غنی و تنوع گياهی يكی از بهترين مناطق كشور برای پرورش زنبور عسل و توليد عسل مرغوب است.

با توجه به برگزاری نمایشگاه های عرضه عسل و نمایشگاه های بهاره و نوروز با غرفه های عرضه عسل طبیعی بیجار، در طی ۳ سال اخیر خبری از چنین نمایشگاه‌هایی نیست و به نحوی تا امروز در شناخت و معرفي عسل مرغوب شهرستان بیجار غفلت شده و با وجود كيفيت خوب، محصول عسل اين شهرستان در كشور شناخته نشده است.

عسل توليد شده در بیجار که در گذشته عناوین و نام‌های متعددی داشت و از بازار فروش خوبی هم برخودار بود، متاسفانه امروز با ضربات مهلکی که به بدنه آن وارد شده است، دیگر کسی سراغی از عسل بیجار نمی‌گیرد و عسل بیجار شاید با نام و آوازه سایر شهرهای همجوار به فروش می‌رسد.

معرفي عسل کوهستانی و با کیفیت بیجار در سطح كشور نيازمند كار تبليغاتی و اطلاع‌رسانی است تا منافع اقتصادی برای منطقه داشته باشد، در کنار این امر، حمایت‌های مالی مناسب از کندوداران و زنبورستان هم از سوء استفاده برخی از تولید‌کنندگان در کاهش کیفیت پیشگیری زیادی خواهد داشت.

با توجه به توليد عسل مرغوب در کهن دیار گروس، ساخت و راه‌اندازی كارخانه بسته‌بندی عسل که یکی از مطالبات ضروری این حرفه می‌باشد و در گذشته هم قول‌هایی به آن داده شده بود و عملی نشده بود، نيز می‌تواند در معرفی عسل صادراتی از بیجار نقش مهمی ايفا كند.

زنبورعسل نقش عمده‌ای در گرده‌افشانی دارد و فعالیت آن موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات باغی و زراعی می‌شود، خلع صنایع تبدیلی در این صنعت و افزایش قیمت لوازم مورد نیاز زنبورداری، تخریب بی‌رویه مراتع، ورود عسل‌های صنعتی یا شیمیایی با قیمت‌های بسیار کمتر از نوع طبیعی و درمانی آن و کاهش قدرت خرید مردم از مشکلات پیش‌روی زنبورداران است.

پرداخت تسهيلات بانكی، آب و هوا و بارندگی مناسب، استفاده از كندوهای مدرن، توجه زنبورداران به توصيه‌های فنی كارشناسان، استفاده از ملكه‌های جوان و مناسب و ارتقا كلاس‌های آموزشی زنبورداری نسبت به سال قبل در افزايش توليد عسل موثر بوده است.

شهرستان بيجار با بيشترين وسعت مراتع گَوِن، مي تواند در بحث توليد عسل كوهي حرف‌هايی زيادی در كشور داشته باشد و در بازار با ديگر محصولات مشابه براي صادرات رقابت كند، ميزان برداشت عسل از هر كندوی عسل پنج تا هشت كيلوگرم است و قيمت فروش بهترين نوع عسل كوهی از سایر شهرهای همجوار در بيجار بين ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ريال متغير است.

كم بودن محیط زیست گیاهان طبیعی، خشكسالی و تاثیر آن بر مراتع به شدت بر تولید عسل تاثیر گذاشته است و باید برای بهبود وضعیت احیای باغ ها و افزایش پوشش گیاهی مناطق مناسب، رویش گیاهان دارویی و مورد علاقه زنبور برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.

آموزش، بازاریابی، افزایش قدرت تولید، توجه به بازارهای كشورهای همسایه و كاهش هزینه های مدیریت زنبور را می توان از عوامل ضروری برای موفقیت تولید و فروش عسل بیجار برشمرد، با استفاده از برنامه های اقتصادی می توان با تامین منابع مالی مورد نیاز به تحقق برنامه های مورد نظر دست یافت.

هزينه‌های گزاف جابجايی و درآمد كم حاصل از آن

یکی از تولید کنندگان عسل در بیجار می‌گوید: بسياری از زنبورداران نوپا و دارای تعداد كم كندو امكان مهاجرت را ندارند و ناچار براي تامين تغذيه زمستان زنبورستان به تهيه شربت روی مي آورند، اگر اقدام لازمی تا رسيدن فصل پاييز براي تامين خوراک زمستان زنبور صورت نگيرد خطرات مهمي پيش روی خواهيم داشت.

مهدوی با اشاره به هزينه‌های گزاف جابجايی و درآمد كم حاصل از آن بعلت كاهش آب در بيشتر نقاط استان كردستان ادامه داد: بايد براي نجات زنبورستان از استان كردستان خارج شد و اين برای هيچ زنبورداری مقدور و ممكن نيست، بعلت سرمای زودرس سال قبل و نبود فرصت تامين تغذيه زمستانه بسياری از زنبورها در زمستان سال گذشته تلف شدند.

وي به مهاجرت تعدادی انگشت شمار از زنبورداران به استان های مناسب و دوردست در سال گذشته اشاره كرد و گفت: برخی از آنها با ضرر و تلف شدن تعداد زيادی زنبور ناچار به بازگشت شدند، خواب زمستانه برای زنبورستان را يک كار از سر ناچاری است، اگر حمايت دولت از اين بخش جدی تر نشود، بازار برای ورود عسل چينی و نامرغوب فراهم خواهد شد و به مرور اين صنعت پراشتغال به حاشيه و فراموشی سپرده خواهد شد.

برداشت محصول عسل از اواسط مهر آغاز و تا اوايل آبان ادامه دارد و در شهرستان بيجار حدود ۱۵۰ نفر در اين صنعت بطور مستقيم و غيرمستقيم فعال هستند و بيش از ۲۵ تُن عسل سالانه در اين شهرستان توليد مي‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19553
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.