حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

ضرورت ساماندهی معلمان ترددی/فاجعه در کمین معلمان کردستانی

  • کد خبر : 6796
  • 01 اسفند 1401 - 8:00
ضرورت ساماندهی معلمان ترددی/فاجعه در کمین معلمان کردستانی
تردد روزانه معلمان از مرکز کردستان به شهرستان های مختلف استان در ایام مختلف سال با تلفات جانی و حوادث رانندگی بسیاری مواجه شده و تاکنون مسئولان آموزش و پرورش برای رفع این مشکل چاره اندیشی نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کردستان نزدیک ترین استان مرزی به پایتخت بوده و طی قرون متمادی یکی از مراکز اصلی فرهنگ، فکر و اندیشه در ایران اسلامی به شمار می آید.

این دیار نخبگان، ادبا و عرفانی بسیاری را به تاریخ و فرهنگ ایران زمین معرفی کرده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با وقوع انقلاب فرهنگی در کشور شاهد تحول در نظام آموزش و پرورش در استان کردستان همگام با دیگر استان های کشور بودیم.

کردستان با توجه به موقعیت کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق شهری و روستایی و نبود زیرساخت های مناسب ارتباطی همواره به استانی همراه با سختی ها و مرارت های خدمتی برای معلمان و کارکنان اداراتی تبدیل شده است که برای ارائه خدمت باید به محل مراجعه کنند.

هر ساله با شروع سال تحصیلی مدارس و به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب در به کارگیری نیروها شاهد مسافرت صدها معلم کردستانی از مرکز استان به شهرستان ها و روستاهای دورافتاده هستیم و در جریان این مسافرت های روزانه تاکنون ده ها معلم جان خود را از دست داده اند و یا با معلولیت ها و جراحت های دائمی مواجه شده اند.

انتقادات و اعتراضات معلمان کردستانی نسبت به این ناهماهنگی ها تاکنون راه به جایی نبرده است و انتشار اخبار مختلف در رسانه های ملی و محلی کردستان نیز در این رابطه تاکنون کارساز نبوده و مدیران ارشد آموزش و پرورش کردستان در این خصوص تنها سکوت اختیار کرده اند.

خبرنگار ما برای پیگیری این مبحث به سراغ هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان رفت که وی با بی اعتنایی نسبت به این موضوع اظهار کرد: کسی این معلمان را مجبور نکرده است که محل خدمت خود را شهری غیر از محل سکونتشان انتخاب کنند.

وی افزود: معلمان وظیفه دارند که در محل خدمت خود ساکن باشند و این مشکل هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

ناظمی جلال اعلام کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ بیش از ۲۵ هزار فرهنگی در سطح استان مشغول به خدمت هستند که چند صد نفر آن ها روزانه تردد می کنند و آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در این راستا تقبل نمی کند.

 

مرگ چندین معلم سنندجی در مسیر تردد به شهرستان ها

یکی از فرهنگیان سنندجی شاغل در مدارس شهرستان قروه که هر روز مجبور به تردد در مسیر ۲ ساعته و کوهستانی سنندج به قروه است در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی چند سال اخیر بارها به همراه دیگر خانم های همکار به اداره کل آموزش و پرورش استان مراجعه کرده ایم که زمینه انتقالی ما را به محل سکونتمان فراهم کنند اما متأسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: طی این چند سال که هر صبح ساعت ۶ از سنندج به سوی قروه راهی شده ایم بارها شاهد سانحه تصادف برای همکاران بوده ایم که متأسفانه چندین نفر از این بزرگواران با معلولیت مواجه شده و طی چند سال اخیر نیز چندمعلم جان خود را از دست داده اند.

این بانوی سنندجی اعلام کرد: با توجه به اینکه پوشش بیمه ای آموزش و پرورش تنها به زمان رسمی ساعات تدریس در مدرسه مربوط می شود متأسفانه هر اتفاقی که برای معلمان در مسیر رسیدن به مدرسه بیافتد هیچ کسی پاسخگو نبوده و در کمال ناباوری خون آن ها به هدر می رود.

این بانوی سنندجی خاطرنشان کرد: بیش از نصفی از حقوق ماهیانه را به هزینه رفت و آمد از سنندج به قروه اختصاص می دهیم و هر روز بیش از ۴ ساعت از زمان زندگیمان در مسیر رفت و برگشت به هدر می رود.

وی افزود: مکاتبات متعددی با آموزش و پرورش انجام داده ایم که برای ما یک سرویس رایگان درنظر بگیرند اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و انگار مسئولان ارشد استانی و شهرستانی منتظر فاجعه های بزرگتر انسانی و مرگ تعداد بیشتری از همکاران ما هستند.

 

هیچ گوش شنوایی در آموزش و پرورش برای رفع مشکل معلمان ترددی وجود ندارد

یکی از آقایان فرهنگی که هر روز مسیر ۱۰۰ کیلیومتری سنندج به یکی از روستاهای کامیاران را طی می کند در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: کل معلمان ترددی که ساکن سنندج هستند و هر روز ناچار به مسافرت به کامیاران، قروه، دهگلان و دیواندره هستند چند ده نفر هستند که اکثریت آن ها را خانم ها تشکیل می دهند.

وی افزود: برای بنده که مرد هستم این مسیر بسیار پرخطر و سخت است و واقعا برای همکاران خانم این مسیر بسیاری دشوارتر بوده و طی چند سال اخیر حتی بنده شاهد بوده ام که چند نفر از همکاران خانم به دلیل سختی های مسیر دچار سانحه شده و حتی فرزندانشان را سقط کرده اند.

این فرهنگی پیشکسوت تصریح کرد: به نظر بنده حل این مشکل با برنامه ریزی و مدیریت منطقی قابل حل است چون طی پنج سال اخیر به اندازه همین تعداد شاهد مهاجرت معلمان از شهرستان های مختلف به سنندج بوده ایم اما درخواست بالعکس معلمان ساکن سنندج برای انتقالی به شهر خودشان از سوی مدیران آموزش و پرورش با بی توجهی و بی مهری مواجه می شود.

این معلم سنندجی اظهار کرد: البته به تعدادی کمتر شاهد تردد معلمان سنندجی به شهرستان های مریوان، سروآباد، سقز، دیواندره و دیگر شهرستان های استان هستیم و این معضل در شهرستان قروه و دهگلان بسیار فاجعه بار بوده و ده ها فرهنگی زن و مرد به دلیل مسیر کوهستانی و نامناسب سنندج به قروه با سوانح متعددی رانندگی مواجه شده اند.

خبرنگاران ما تا رفع این دغدغه در کنار فرهنگیان بوده و در صورت پاسخگو نبودن مدیران استانی این مشکل را از طریق وزارت آموزش و پرورش و مدیران ستادی این وزارتخانه پیگیری خواهند کرد چرا که با یک اقدام ابتکاری و برنامه ریزی منطقی می توانند در سریع ترین زمان ممکن به ماجرای معلمان ترددی در استان به ویژه مسیر سنندج به قروه پایان دهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6796
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.