حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

صادرات سیب زمینی ممنوع نمی شود مشمول تعرفه می شود

  • کد خبر : 6688
  • 28 بهمن 1401 - 8:09
صادرات سیب زمینی ممنوع نمی شود مشمول تعرفه می شود
کشاورزان کردستانی با وجود اینکه یکی از قطب های مهم تولید سیب زمینی در کشور هستند، اما این روزها  به دلیل عدم بازاریابی مطلوب داخلی و صادرات نامناسب با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، استان کردستان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی پاییزه در کشور به‌شمار می‌رود و دشت‌های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این ۲ شهرستان، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در استان کردستان محسوب می‌شوند. این درحالی‌است که براساس آمارهای سالانه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان، بیش‌از ۹۵درصد از سیب‌زمینی کردستان در این ۲ شهرستان کشت و برداشت می‌شود. ۸هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی زراعی استان امسال زیرکشت سیب‌زمینی رفته است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است بیش‌از ۳۴۰هزارتن سیب‌زمینی از این سطح زیرکشت برداشت شود. هرساله از اواسط مهرماه کار برداشت سیب‌زمینی در کردستان آغاز می شود.

نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته ‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه های حمل و نقل دست به دست هم داده تا مشکل بازار سیب زمینی آشفته تر از سالهای قبل باشد.

صادرات این محصول متوقف شده است

رستمی یکی از کشاورزان کشت سیب‌زمینی با ابراز گله‌مندی از بی‌توجهی مسئولان اظهار داشت: متأسفانه وضعیت کشاورزان کردستانی بسیار اسفبار است چرا که سردخانه‌های استان فقط در دست تعدادی افراد ثروتمند بوده و صادرات این محصول متوقف شده است.

وی گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و تورم بالا بسیاری از کشاورزان این استان اقدام به کاشت سیب زمینی کردند و انتظارداشتند که صادرات آن درابتدای فصل برداشت انجام شود اما چون این امر از سوی دولت انجام نگرفت مجبور به دپوی آن در سردخانه‌ها شدند و حال که چندین ماه از برداشت آن می گذرد این محصول در حال خراب شدن است و عزمی از سوی مسئولین برای فروش آن تا به حال صورت نگرفته است و همین امر موجبات نگرانی سیب زمینی کاران را فراهم آورده است.

این کشاورز توانمند با اشاره به اینکه سیب زمینی خوراک اغلب مردم کشور است عنوان داشت: امروزه افزایش هزینه‌های تولید سیب زمینی از «کشت، داشت و برداشت آن» نسبت به سال‌های گذشته ۴ برابر شده و نبود بازارفروش تنها به ضرر کشاورزان استان است.

صادرات سیب زمینی ممنوع نیست بلکه با تعرفه انجام می گیرد

شهسواری مدیر توسعه بازرگانی بازار جهاد کشاورزی کردستان دراین باره در گفتگو با خبرنگار کُردتودی با اشاره به اینکه تعرفه سیب زمینی آزاد است گفت: صادرات سیب‌زمینی یک تعرفه دارد و این محصول باید بر اساس تعرفه صورت گرفته صادر شود.

وی افزود: یکی از زیرساخت‌های اصلی در توسعه کشاورزی در کردستان و به‌ویژه در حوزه کشت سیب‌زمینی، ایجاد انبارهای موردنیاز و سردخانه‌های مدرن است.

شهسواری گفت: البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که درحال‌حاضر از لحاظ میزان حجم و انبار فنی در استان مشکل چندانی وجود ندارد، اما باید نیازهای توسعه‌ای را هم درنظر گرفت.  وی به سیب‌زمینی کاران کردستانی نیز توصیه می‌کند که به هشدارهای هواشناسی توجه و به‌موقع نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند تا دچار زیان‌ نشوند.

وی با اشاره به اینکه درسه استان کردستان،همدان و اردبیل مزاد این محصول وجود دارد بیان داشت: اگر قرار است صادراتی صورت پذیرد باید تعرفه کم شود ولی بر اساس برآوردی که وزارت جهاد کشاورزی در این مورد دارد سیب زمینی مازاد در کشور برای نیاز خود کشور در آستانه سال جدید است .

شهسواری بیان داشت: اگر تعرفه آزاد شود و صادراتی در این مورد صورت گیرد قطعا این محصول که یکی از نیاز اساسی مردم است با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر قیمت پایه ی فروش سیب زمینی در داخل پایین است و با قیمت تمام شده همخوانی ندارد و در این مورد حق با سیب زمینی کاران است اما راهکار در این مورد این است که یا قیمت محصول بالا رود که این امر با تقاضا ارتباط دارد چرا که وقتی در حال حاضرتقاضا کم است عرضه زیاد است  و در نتیجه قیمت کم است  ولی اگر تقاضا در داخل بالا رود قیمت هم بالا می رود و دیگر سیب زمینی کاران به فکر صادرات نخواهند بود.

شهسواری خاطر نشان کرد: اما تنها چیزی که این کشاورزان را مجبور به فکر صادرات کرده است این است که صادرات به نفع آنها است اما اگر صادرات هم صورت گیرد قطعا همه نمی توانند این محصول را صادر کنند چرا که در این صورت عرضه کم و تقاضا بالا میرود و این به ضرر خریدار داخلی خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6688
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.