حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1

شهرک های تازه تاسیس سنندج، گورستان نخاله های ساختماني!

  • کد خبر : 10335
  • 19 اردیبهشت 1402 - 10:16
شهرک های تازه تاسیس سنندج، گورستان نخاله های ساختماني!
برخي از شهروندان براي كاهش هزينه هاي خود، نخاله هاي ساختماني را شبانه و به طور شخصي حمل و در شهرك هايی همچون شهرک ساحلی، شهرک دادگستری و شهرک پردیس سنندج تخليه كرده و با اين كار باعث ايجاد مشكلاتي براي ساكنان اين مناطق مي شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، امروز با توسعه و گسترش شهرها و به تبع آن افزایش جمعیت شهرنشینی تولید پسماند نیز افزایش یافته و همین موضوع به معضلی برای مدیران شهری تبدیل شده اما در سایر کشورها آن را به فرصتی برای بازیافت و اشتغالزایی می‌دانند زیرا زباله و پسماند را به عنوان طلای کثیف تلقی می‌کنند.

زباله‌های ساختمانی یکی از انواع پسماندهای شهری است که مشکلات مختلف محیط زیستی را نیز به دنبال دارد، زیرا این پسماندها حاصل زائده‌های عمرانی و یا عملیات ساخت و ساز است و چهره و نمای شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مستلزم توجه هرچه بیشتر مدیران شهری است.

قرار گرفتن در مرکزیت استان و بیش از چند صد هزار نفر جمعیت سنندج گسترش ساخت و سازها را به دنبال داشته که این گسترش سبب گشته شهر سنندج در محاصره زباله‌های ساختمانی قرار گیرد به نحوی که در حاشیه شهر زباله‌های ساختمانی به راحتی قابل مشاهده است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز در شهر سنندج و ساخت‌های واحدهای مسکونی حجم نخاله‌های ساختمانی را افزایش خواهد داد و باید دید مدیران شهری چه تدابیری برای حل معضل پسماندهای ساختمانی اندیشیده‌اند.

اين مشكل در زمين هاي حاشيه شهر و شهرك هاي تازه بنيان و كمربندي بلوار ساحلی و شهرک پردیس سنندج هم براي مردم و هم مديريت شهري چالش برانگيز شده است.

با توجه به ساخت و سازهاي روز افزون در شهرک های تازه تاسیس سنندج و بي توجهي مردم و مسئولان به اين موضوع اين ناحيه را به گورستان نخاله هاي ساختماني بدل كرده است.

برخي از شهروندان براي كاهش هزينه هاي خود، نخاله هاي ساختماني را شبانه و به طور شخصي حمل و در شهرك هايی همچون شهرک ساحلی، شهرک دادگستری و شهرک پردیس سنندج تخليه كرده و با اين كار باعث ايجاد مشكلاتي براي ساكنان اين مناطق مي شوند.

عده اي از شهروندان حتي بي توجه به اينكه نخاله هاي ساختماني به دليل وجود فلز و ساير ناخالصي ها خطر آفرين بوده و براي ساكنان محل مشكل ايجاد مي كنند، بعد از اتمام كار آنها را در همان محل رها كرده و بي توجه از آن مي گذرند.

نیمه شب وانت‌ها، نخاله‌های ساختمانی را در این محل می‌ریزند

یکی از بانوان این منطقه در حالی که با روسری جلوی بینی‌اش را گرفته است در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: این زباله‌ها بلای جانمان شده است، نیمه شب وانت‌ها نخاله‌های ساختمانی را در این محل می‌ریزند بدون آنکه توجه کنند که مردم در این جا زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حشرات، جونده‌های موذی زباله‌ها و گرد و خاک باعث بروز  بیماری  تنفسی و پوستی فرزندم شده  از مسئولان می‌خواهیم جلوی افرادی را که در این محل زباله تخلیه می‌کنند را بگیرند.

وی ادامه داد: شهرداری باید به همه افرادی که در حال ساخت وساز هستند اعلام کند تا در اسرع وقت نخاله‌های ساختمانی خود را  از محل خارج کنند و در جاهای مشخص که شهرداری تعیین کرده منتقل کنند.

نخاله، طوفان مي كند

شهروندي ديگر نيز معتقد است وقتي نخاله‌هاي ساختماني در كنار خانه‌هاي مسكوني رها مي‌شوند با اندك وزش باد يا طوفان‌هاي محلي، همراه با باد به منازل شهروندان وارد مي‌شود و زندگي را براي آنها دشوار مي‌‌كند.

وي ادامه مي دهد: با اينكه پسماندهاي ساختماني در معابر عمومي از كوچه ها و خيابان هاي شهر آشكارا به چشم مي آيند اما شهرداري به جمع آوري آنها توجهي ندارد و نسبت به اين مهم نظارت و برنامه ريزي انجام نداده است.

شهرداری‬ مجری قانون مدیریت پسماند

سال ۹۹ بود که سیروان غفوری از اجرای طرح ساماندهی خاک و نخاله ساختمانی در سنندج خبر داد و اظهار کرد: یکی از مشکلات سطح شهر که باعث نازیبایی فضاهای بصری شهر می‌شود، تخلیه غیرمجاز خاک و نخاله ساختمانی در معابر فرعی و ورودی‌های سطح شهر است.

وی گفت: سایت دفن زباله واقع در کلیک برای تخلیه خاک و نخاله در نظر گرفته شده که متأسفانه برخی از ماشین آلات حمل نخاله‌های ساختمانی به جای تخلیه در این سایت در مکان‌های غیرمجاز اقدام به تخلیه خاک و نخاله‌های ساختمانی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: در راستای رفع مشکلات انباشت نخاله ساختمانی در معابر سطح شهر این سازمان نسبت به واگذاری بحث ساماندهی خاک و نخاله ساختمانی به پیمانکار اقدام نمود.

غفوری عنوان کرد: پیمانکار اجرای این طرح موظف است به صورت شبانه روزی در سطح شهر نظارت داشته باشد تا ماشین‌آلات حمل خاک و نخاله به صورت غیرمجاز اقدام به تخلیه خاک و نخاله در معابر ننمایند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج از شهروندان هم در خواست نمود: در صورت مشاهد تخلیه نخاله ساختمانی در معابر شهری  ضمن یادداشت شماره پلاک خودرو و در صورت امکان عکس از تخلیه غیر مجاز گرفته و با شماره تماس ۵ – ۳۳۱۷۶۶۰۳  مراتب را اطلاع دهید.

حال باید منتظر ماند و دید؛ در صورت اجرای کامل طرح جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در شهر سنندج با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و مقام قضائی مشکلات زیست محیطی نیز کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10335
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.