حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

شهرهای تازه تاسیس، انباشت مشکلات زیرساختی در سایه یک تغییر نام

  • کد خبر : 10905
  • 30 اردیبهشت 1402 - 10:26
شهرهای تازه تاسیس، انباشت مشکلات زیرساختی در سایه یک تغییر نام
گسترش شهرنشینی و روند مدرنیته شدن در دنیای امروز شتاب گرفته است و شهرهای تازه تاسیس، یکی پس از دیگری در حالیکه همچنان رنگ و بوی روستا را دارند به این چرخه پر زرق و برق وارد می شوند.

در گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بلبان آباد از بخش های شهرستان دهگلان محسوب می شود اما از لحاظ علمی، فرهنگی و گردشگری در پایین ترین سطح قرار دارد و عملاً در طول چند سال هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهر بلبان‌آباد یکی از شهرهای حوزه شهرستان دهگلان (استان کردستان) محسوب شده که فاصله آن تا دهگلان ۱۸ کیلومتر است، شهری با مساحت ۴۶۲ کیلومتر مربع و جمعیت بالغ بر بیش از ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت را داراست.

 

بلبان آباد از شمال به روستاهای کلکه، سرنجیانه، چراغ آباد و سیس، از جنوب به روستاهای بکرآباد، گردمیران، غلام آباد، از غرب به روستاهای سراب دوکل و راکول و از شرق به روستاهای قادرمرز و گرگانه منتهی می شود‌‌.

 

بلبان آباد در سال ۱۳۸۸ از روستا به شهر ارتقاء پیدا کرد و پس از ارتقاء یافتن آن و اختصاص اعتبارات بیشتر به این شهر باعث خوشحالی مردم بلبان آباد شد و البته در کنار آن نیز مطالبات و درخواست های مردم از مسئولان شهرستان جهت رفع مشکلات زیرساختی این شهر بوجود آمد.

 

استقرار ادارات در مرکز بخش جهت رفع نیاز مردم شهر بلبان‌آباد و عدم مراجعه به شهرستان دهگلان که متأسفانه در بلبان‌آباد این اقدام همچنان بدون پیشرفت کاری معلق مانده است.

 

در مصاحبه با اهالی بلبان‌آباد بیان شد که در  روزهای اولی تبدیل این روستا به شهر،نمایندگی جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و بهزیستی در این شهر موجود بود اما اکنون با گذشت چندین سال و همچنین ارتقای بلبان‌آباد از روستا به شهر، تمامی ویژگی های ذکرشده حذف شده و این مسئله باعث نگرانی و رنجش مردم شده است.

عدم وجود شعبه بانک های عامل در بلبان‌آباد

 

بعد ازسال ها از تبدیل این روستا به شهر، متأسفانه هیچ‌ تدبیری در جهت وجود شعبات بانک های عامل در سطح شهر بلبان‌آباد اتخاذ نشده است و مردم به ناچار برای انجام امورات بانکی خود به بانک های شهرستان دهگلان مراجعه می کنند.

جبار محمدی عضو شورای شهر بلبان آباد و نماینده استان در شورای عالی استانها در گفتگو با کردتودی، دراین باره عنوان داشت: بانک کشاورزی شعبه ای را در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۵ افتتاح و در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ و در عرض ۲۴ روز به طور کامل تعطیل کرد، در کجای دنیا در ۲۴ روز بنگاه های اقتصادی به بهره دهی کامل می رسند.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد باجه بانک کشاورزی بلبان‌آباد، با توجه به اینکه شهر بلبان‌آباد در دهه های  ۷۰ و ۸۰ دارای شعبه بانک کشاورزی بوده و در سال ۸۰ به بهانه بهره دهی توسط مسئولین وقت بانک کشاورزی استان اقدام به لغو شعبه بانک در سال ۱۳۸۰ نمود که چگونگی انجام این امرنیاز جدی به پیگیری از سوی مسئولین را می طلبد.

ازعدم وجود درمانگاه  تا نبود سرانی ورزشی در بلبان آباد

مرکز بهداشت شهر بلبان‌آباد دارای قدمتی ۶۲ ساله بوده اما هر روز از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح باز و در رأس ساعت ۱۳ بسته خواهد شد، بدین معنی که به محض بسته شدن مرکز بهداشت، دیگر هیچ نوع خدماتی در مرکز بهداشت بلبان‌آباد به بیماران ارائه نخواهد شد.

یکی از دغدغه ها و انتظارات و مطالبات بحق مردم بلبان آباد وجود درمانگاهی شبانه روزی در شهر ۲۰ هزار نفری است تا در صورت بروز مشکل و حادثه مجبور به مراجعه بیماران به درمانگاه و بیمارستان دهگلان نباشد.

 

در مصاحبه مردم شهر بلبان‌آباد با خبرنگار کردتودی، ادعای مردم بلبان آباد بر این بود که مطالبات خود را با دانشگاه علوم پزشکی استان هم مطرح کرده و متأسفانه تاکنون جوابی از سوی این دانشگاه دریافت نکرده اند.

 

بنا به این گزارش، سرانه ی ورزشی در شهر بلبان‌آباد در حد صفر است، و هیچ اقدامی در راستای توسعه و ایجاد فضای ورزشی برای جوانان این شهر صورت نگرفته و عملاً میدان فوتبال، مجتمع ورزشی و یا فضای ورزشی برای ورزشکاران بلبان‌آبادی وجود ندارد.

عدم وجود کتابخانه و فضای فرهنگی در بلبان آباد

با وجود اینکه شهر بلبان آباد، شهری فرهنگی است، متأسفانه فضای فرهنگی و کتابخانه در این شهر وجود ندارد؛ و متاسفانه در طی چند سال اخیر با وعده ساخت کتابخانه عمومی  از طرف مسئولین داشتن یک کتابخانه و مرکز فرهنگی برای مردمان این شهر به رویا تبدیل شده است.

وجود برخی مشکلات در حوزه آب و فاضلاب در بخش

طبق گزارشات بدست آمده از شهر بلبان‌آباد، با پیگیری های شورای شهر و همت اعضای شورای استانها، سال گذشته مشکل آب شرب بسیاری از مناطق شهر بلبان‌آباد مرتفع و حل شد، اما در برخی از محلات که اصلاح شبکه در آن صورت نگرفته است و مردم با قطعی آب چند ساعت در روز مواجه هستند و اگر در اصلاح شبکه آب اقدامی صورت نگیرد در تابستان سال جاری قطعا اهالی این شهر با مشکل آب روبه رو خواهند شد و این در حالی است که متأسفانه در حوزه فاضلاب نیز بصورت ضعیف عمل شده چرا که  فاضلاب هنوز بصورت روباز در کوچه و محلات سطح شهر جاری است.

از مهم ترین مطالبات و خواسته های مردم بلبان آباد دو بانده  کردن این محور است

جاده بلبان‌آباد به جاده قتلگاه نیز معروف است که متأسفانه هر روز در مسیر پرحادثه دهگلان به بلبان‌آباد شاهد حوادث و تصادفات ناگوار و دلخراشی هستیم که جان بسیاری ازرانندگان را به بازی گرفته و به کام مرگ می کشاند، مسئله ای که همت و تلاش مسئولان را می طلبد.

بر اساس این گزارش مردم شهر بلبان‌آباد عملی شدن پروژه های کار را می خواهند نه وعده برای اجرایی شدن آن را چرا که

پروژه دوبانده شدن جاده بلبان آباد فقط مختص به بلبان آباد نیست.

پروژه های کتابخانه عمومی بلبان‌آباد و مرکز دارالقرآن، طرح های بدون نتیجه

پروژه کتابخانه عمومی بلبان‌آباد در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و قطعه زمینی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع نیز بصورت رایگان توسط شورای شهر و شهرداری بلبان آباد، تحویل اداره کتابخانه های استانی داده شده است و در همان سال فنداسیون و زیربنای آن انجام گرفته و اکنون جزء پروژه های زخمی و نیمه کاره و رها شده، قرار گرفته است.

مرکز دارالقرآن بلبان آباد نیز در سال ۱۳۹۰ کلید خورده و قطعه زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع به اداره ارشاد اسلامی شهرستان دهگلان از سوی شورای شهر و شهرداری بلبان‌آباد تحویل داده شده که این پروژه هم در مرحله ی زیربناسازی رها شده است.

در سال جاری نیز کلنگ ایجاد مجتمع ورزشی در بلبان‌آباد زده شد، که به سبب فضای کم و کوچک مجتمع قطعاً نمی تواند جوابگوی خواسته و نیاز جوانان و ورزشکاران  در این شهر تازه نو پا باشد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10905
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.