حدیث روز

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

شهدی که با پشتکار و تلاش شیرین می‌‌شود

  • کد خبر : 15777
  • 04 شهریور 1402 - 8:23
شهدی که با پشتکار و تلاش شیرین می‌‌شود
زنبورداری یکی از شغل‌های مطرحی است که مردم شهرستان دهگلان به آن مشغول هستند شغلی که با صبر و پشتکار به بار می‌نشیند.

صبح بسیار زیبا و دل انگیزی است وقتی آن را همراه با تلاش حشرات کوچکی میبینی که میان گلها کار و تلاش خود را آغاز میکنند و از سر زدن به این گلهای زیبا انرژی گرفته و خسته نمیشوند.

آری این حشره پرتلاش نامش زنبورعسل است، زنبور عسل زندگی خاص خود را داشته که تمام این زندگی گروهی بر روی برنامه و اصول استوار است.

هرکدام از این حشرات کوچک و البته بسیار دقیق وظیفهای را در قبال این زندگی گروهی بر عهده دارند که میتوان کتاب جامعی در رابطه با این زندگی شیرین نگاشت.

مراتع بکر و دست نخورده، موقعیت مناسب جغرافیایی و اقلیمی از جمله محاسن منطقه لیلاخ و دهگلان برای پرورش زنبور عسل و تولید آن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی،این روزها برداشت عسل از ۴۰۰۰ کلنی زنبور عسل در شهرستان دهگلان آغاز و پیش بینی می شود از این تعداد کندو بالغ بر ۸۰ تن عسل برداشت و روانه بازار مصرف شود.

اشرف علیخانی یکی از زنبوردار و از اهالی روستای رامول است که در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: زنبورداری را به عنوان شغل انتخاب نکردهام  بلکه آنرا یک عشق می دانم و با عشق و علاقه خودم این شغل را برگزیدم.

وی میگوید: در اوایل با موجودی ۵ کلنی زنبور عسل کارم را آغاز کرده و اکنون ۷۰۰ کلنی مدرن را در اختیار دارم.

علیخانی در ادامه گفت: در موضوع پرورش زنبورعسل توانسته ام زمینه اشتغال ۴ نفر را بصورت مستقیم و ۶ نفر را نیز بصورت غیر مستقیم فراهم کنم.

این زنبور دار درادامه افزود: ژل رویال یا غذای شاهانه که به آن غذای ملکه نیز گفته می شود و به گفته بسیاری از زنبورداران بر هر درد بی درمانی دواست،زهر زنبور عسل، ضد التهاب بوده و می تواند سلامتی را به سیستم ایمنی بدن بازگرداند، گرده عسل که مصرف آن بصورت منظم برای سلامتی مفید بوده، ضد پیری، ضد استرس و انرژی زا می باشد.

بره موم عسل: ضد تومور و ضد سرطان، ضد قارچ بوده و کاهش دهنده فشار خون است و عسل طبیعی که خاصیت های تغذیه ای و ضد باکتریایی داشته و در تقویت انرژی بدن و حافظه نقش بسزایی دارد ۵ فرآورده ازعسل تولید شده که مصرف درمانی خوراکی و دارویی دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بعضی از مردم عسل را اصلی یا تقلبی میخوانند، در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم عسل را اصلی یا تقلبی می پندارند اما در واقع اینچنین نیست و زنبوردار برای درمان زنبورهای بیمار به ناچار باید از شربت های درمانی و خنک کننده استفاده کند و این دلیلی بر تقلبی بودن عسل نیست.

احمد فیضی کارشناس جهاد کشاورزی دهگلان در ادامه این گزارش عنوان کرد: هر ساله معاونت امور دام با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان طرح توسعه زنبورداری در سطح روستاها اجرا می شود و تعدادی از جوانان جویای کار توسط کارشناسان جهاد کشاورزی آموزشهای لازم را گذرانده و در پایان دوره، یک کلنی زنبور عسل بصورت رایگان در اختیار آنان قرار داده می شود.

فیضی در ادامه به فواید پرورش زنبور عسل در سایر محصولات کشاورزی اشاره و بیان کرد: زنبور عسل می تواند در باروری میوه ها اثرات مفید و فراوانی داشته و در افزایش بهرهوری باغات کشاورزی نیز می تواند مفید واقع شود.

علی مفاخری مسئول امور دام و طیور جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان نیز در ادامه از فعالیت ۴۰۰۰ زنبوردار در سطح شهرستان خبر داد و افزود: در سال جاری برداشت عسل از ۴۰۰۰ کلنی که ۹۰ درصد آنرا کلنی های مدرن تشکیل می دهند آغاز و پیش بینی می شود از این تعداد کلنی موجود بالغ بر ۸۰ تن عسل برداشت و روانه بازار مصرف شود.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15777
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.