حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ‌آهن در کردستان

  • کد خبر : 23822
  • 09 آذر 1402 - 9:32
شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ‌آهن در کردستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی صمت، بختیار خلیقی ضمن اشاره به صدور ۳۵۶ پروانه بهره‌برداری معدنی در کردستان، از صدور تاکنون ۱۴۱ پروانه اکتشاف و ۱۲ گواهی کشف در استان هم خبر داد.

 

وی خاطرنشان کرد: اشتغال اسمی واحدهای معدنی کردستان ۵ هزار و ۱۰۶ نفر است در حالیکه اشتغال واقعی این واحدها ۴ هزار و ۱۳۹ نفر است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد معادن فعال استان را ۱۹۴ فقره اعلام کرد و ادامه داد: ۱۵۸ معدن هم غیرفعال و ۴ معدن هم در حال تجهیز بوده و در مجموع ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است.

 

خلیقی یادآور شد: با اکتشافات انجام شده، ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

 

وی بیان کرد: ۵۸ درصد از سطح استان به عبارتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر‌مربع پهنه‌بندی و زیر اکتشافات نوین معدنی و زمین‌شناسی قرار گرفته است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه باید ۱۵ درصد از وصول حقوق دولتی باید به کردستان باز گردد، گفت: این مهم مصوبه دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان بود و انتظار می‌رود که به طور کامل این مبلغ به استان بازگردانده شود.

 

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مبادلات مرزی و مشکلات موجود استان در این حوزه اشاره کرد و اظهار کرد: تامین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان و تسریع در انجام فرآیندهای صادراتی و مجوزهای مرتبط در گمرکات استان از مهمترین مطالبات و خواسته‌های ماست.

 

وی یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست و افزود: در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان استان داریم و این در حالی است که معاملات صادرکنندگان استان با طرف عراقی به صورت ریالی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23822
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.