حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان عنوان کرد:

شرکت‌های دانش بنیان جهاددانشگاهی؛ ره‌آوردی دیگر برای توسعه کشور

  • کد خبر : 14103
  • 01 مرداد 1402 - 7:25
شرکت‌های دانش بنیان جهاددانشگاهی؛ ره‌آوردی دیگر برای توسعه کشور
رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان جهاددانشگاهی در سطح استان و کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان ره‌آوردی دیگر جهاددانشگاهی برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اکبر اسدی به مناسبت چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سنندج، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از مولودهای انقلاب اسلامی بوده که همواره در راه اعتلای آرمان ‌و ارزش‌های انقلاب اسلامی گام‌های اساسی برداشته است.

وی افزود: جهاددانشگاهی همواره در تلاش است تا با گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها، برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با مراکز علمی و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، نهادی تأثیرگذار باشد.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان کردستان در اول خرداد ماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شده است، گفت: این نهاد با اتکا به نیروهای متخصص و متعهد توانسته است در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اشتغال و کارآفرینی گام‌های مؤثری برای توسعه استان کردستان بردارد.

راه‌اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی در سطح کردستان

اسدی تأکید کرد: پیروی از منویات مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبرد اساسی رمز موفقیت جهاددانشگاهی است که باید مدنظر اعضای این نهاد قرار گیرد.

به گفته وی، جهاددانشگاهی استان کردستان در چند سال اخیر در حوزه اشتغال و کارآفرینی توانسته است با همکاری سایر نهادهای متولی در کاهش بیکاری استان با انجام طرح‌های خدمات هدایت شغلی مددجویان کمیته امداد، پایش اشتغال و اجرای طرح مشاغل خانگی و … نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم جهاددانشگاهی استان کردستان ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی در شهرستان‌های سنندج و بیجار بوده که استقرار چندین شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور از جمله دستاوردهای این مراکز در استان است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان جهاددانشگاهی در سطح استان و کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان ره‌آورد دیگر جهاددانشگاهی برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور هستند.

اسدی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی کردستان در راستای تقویت روحیه «ما می‌توانیم»، اعتماد به جوانان و تربیت شخصیت‌های برجسته علمی به راه‌اندازی دو شرکت دانش‌بنیان اقدام کرده است، افزود: شرکت دانش بنیان پزشکی تلاشگران ایرین ماد، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال جهاددانشگاهی کردستان است.

اجرای پروژه‌های تخصصی پزشکی در کردستان

وی بیان کرد: این شرکت دانش بنیان بعد از مجوزهای قانونی به تولید محصولات پزشکی «انواع محیط‌های کشت میکروبیولوژی» و «انواع رنگ‌های آزمایشگاهی» اقدام کرده است.این جوانان نخبه با تلاش و کوشش موفق شده‌اند که بخشی از بازار این محصولات در سطح کشور را به دست گیرند.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان به طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرای این شرکت پزشکی اشاره کرد و افزود: دو پروژه تحقیقاتی تولید خون دیفیبرینه گوسفندی و تولید انکوباتورهای آی وی اف دستگاهی در حوزه لقاح مصنوعی را در دست اجرا دارند که امیدواریم با انجام این دو پروژه پزشکی بتوانند بخشی از مشکلات پزشکی کشور را مرتفع کنند.

وی با اشاره به فعالیت یک شرکت دانش بنیان دیگر در جهاددانشگاهی کردستان اظهار کرد: شرکت فناوران رادسبز ایرانیان یکی دیگر از شرکت‌های فعال جهاددانشگاهی بوده که در این شرکت، نخبگان تحصیلکرده استان، در حال انجام طرح تحقیقاتی ریز ازدیادی پایه رویش آلو هستند.

اسدی به فعالیت مرکز خدمات تخصصی GIS جهاددانشگاهی کردستان اشاره کرد و افزود:  این مرکز خدمات تخصصی در یک سال گذشته موفق شده که یک نرم‌افزار بر پایه وب را در خصوص املاک و مستغلات جهاددانشگاهی راه‌اندازی کند که این نرم‌افزار به مدیران ارشد جهاددانشگاهی کشور این خدمات را می‌دهد که بتوانند پردازش و تحلیل داده‌های مکانی، توصیفی، گزارشات مدیریتی را به سهولت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی با دستگاه‌های اجرایی استان برای طراحی این سامانه هستیم، بیان کرد: طراحی و برنامه‌نویسی این نرم‌افزار کار نیروهای نخبه جهاددانشگاهی کردستان بوده لذا قابلیت بومی‌سازی برای دستگاه‌های اجرایی استان را دارد.

راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی گروه سنجش از دور کشاورزی

رئیس جهاددانشگاهی کردستان به راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی گروه سنجش از دور کشاورزی جهاددانشگاهی از سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این مرکز تاکنون خدمات خوبی را به دستگاه‌های اجرایی استان ارائه داده است و در حال حاضر طرح شناسنامه تقسیمات کشوری به سه شهرستان مریوان، قروه و بیجار را در دست اجرا دارد.

وی افزود: طرح پژوهشی – تحقیقاتی یادگیری عمیق در توت فرنگی را در شهرستان‌های کامیاران، سنندج، مریوان و سروآباد در دست اجرا دارد در این طرح میزان تولید توت‌فرنگی در واحد سطح و مشکلات و معایب در تولید آن را به وسیله سامانه سنجش از دور جهاددانشگاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اسدی از فعالیت مرکز خدمات تخصصی اتاف در راستای ارزیابی تأثیرات پروژه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاست‌های اجرایی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها خبر داد و اظهار کرد: در این مرکز پروژه پایش اشتغال در سطح استان را با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهمن‌ماه سال گذشته شروع کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: مرکز اتاف جهاددانشگاهی کردستان این توانایی را دارد که میزان بازخورد پروژه‌ها و سیاست‌های کاری دستگاه‌های اجرایی استان را بسنجد و براساس متُد روز دنیا ارزیابی کرده و فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت هر پروژه را توسط متخصصان آنالیز و در قالب نرم‌افزارهای تخصصی نتایج را به صورت علمی در اختیار مدیران قرار دهد.

ذخیره ۲۵۰۰ نمونه خون بندناف در کردستان

وی به فعالیت مرکز خدمات تخصصی خون بندناف رویان از سال ۸۸ در جهاددانشگاهی کردستان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان کردستانی در این بانک ذخیره‌سازی شده است و در سال ۱۴۰۰ مرکز برتر کشور و در سال ۱۴۰۱ رتبه سوم دفتر نمایندگی‌های برتر کشور را کسب کرده است.

اسدی افزود: این مرکز در حال حاضر در حوزه سلامت و خدمات تخصصی به مادران باردار خدمات ارائه می‌دهد و موفق شده بیش از ۴۰۰ نمونه خون بندناف را در سال ۱۴۰۱ در سطح استان ذخیره‌سازی کند.

وی یادآور شد: با توجه به پتانسیل استان در بخش گیاهان دارویی در تلاشیم تا سلامت‌کده جهاددانشگاهی کردستان را در آینده نزدیک راه‌اندازی کنیم و این بخش را به خدمات تخصصی واحد پژوهش جهاددانشگاهی اضافه کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگی بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهم جهاددانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی بوده که شاخصه اصلی آن توجه به دانشجویان در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی است؛ این حوزه با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و اهمیت  «جهاد تبیین» توانسته در استان کردستان گام‌های مؤثری بردارد.

وی افزود: برگزاری سلسله نشست‌های جهاد تبیین با محوریت آشنایی با آرا و اندیشه‌های اخلاقی امام خمینی(ره)، مسابقات مناظره دانشجویی، نشست های تخصصی دانشجویی، انجام طرح‌های افکارسنجی ملی و استانی در موضوعات مختلف و چاپ بیش از ۴۲ عنوان کتاب دانشگاهی، انعکاس اخبار و رویدادهای استان در خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنین راه‌اندازی پایگاه خبری بازار کار از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی است.

ایجاد دبیرخانه «نهضت راهیان پیشرفت»

وی در ادامه به بخش دیگری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه فرهنگی اشاره و بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های مهم این حوزه ایجاد دبیرخانه «نهضت راهیان پیشرفت» با هدف ایجاد روحیه خودباوری و امید به آینده بین دانش‌آموزان و دانشجویان است.

اسدی ازاجرای طرح داناب با همکاری این معاونت خبر داد و افزود: در راستای فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب بین دانش‌آموزان پایه متوسطه اول، قراردادی با شرکت آب منطقه‌ای استان منعقد شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، با اشاره به فعالیت حوزه آموزشی این واحد، بیان کرد: با توجه به تجربه موفق چندین ساله این نهاد با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع در حوزه فعالیت‌های آموزشی، اقدامات مؤثری صورت گرفته که می‌توان به توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی در دپارتمان‌های پزشکی، فرهنگ و هنر، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و … در سطح شهرستان‌های استان، انعقاد قرارداد با ادارات و سازمان‌ها، اجرای موفق آزمون های استخدامی، تدوین بیش از ۳۰ عنوان دوره آموزشی مهارت محور و اجرای طرح آموزش کمک پرستاری، اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد فعالیت‌های آموزشی در سطح استان بوده‌ایم به طوری که تعداد دوره‌های آموزشی و فراگیران به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14103
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.