حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
زندگی زیر سقف لرزان؛

سکونت ‌‌نیمی از جمعیت کُردستان در بافت فرسوده!

  • کد خبر : 18446
  • 15 مهر 1402 - 8:13
سکونت ‌‌نیمی از جمعیت کُردستان در بافت فرسوده!
بیش از ۵۱ درصد جمعیت استان کُردستان در محلات ناکارآمد و بافت فرسوده زندگی می‌کنند، این جمله را مدیر کل راه وشهرسازی کردستان در اردیبهشت ماه امسال عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، بیش از ۵۱ درصد جمعیت استان کُردستان در محلات ناکارآمد و بافت فرسوده زندگی می‌کنند، این جمله را مدیر کل راه وشهرسازی کردستان در اردیبهشت ماه امسال عنوان کرد.

بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مشکلاتی از جمله عدم سلامت ساختمانها، مشکل در عبور و مرور، بروز ناهنجاری‌ها و نبود امکانات خدماتی را دارا هستند که بارها در ارتباط با آنها بحث و گفتگو شده است اما کماکان بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها به حالت قبلی خود پابرجا هستند که این نشان از آن دارد تسهیلات پیشنهادی دولت نتوانسته مالکان را برای بازسازی منازل محدوده بافت فرسوده ترغیب کند.

مسکن یک کالای اساسی در کشور است که برای آن متقاضی وجود دارد و تخمین زده می شود که کشور سالانه به حدود یک تا یک و نیم میلیون مسکن احتیاج دارد تا نیاز واقعی مردم را پوشش دهد لذا باید برای شروع ساخت و سازی جدید، بافت های فرسوده کشور و بالاخص استان کردستان با ارائه ی بسته های تشویقی نوسازی و احیا شود.

مقایسه ای از بافت‌های فرسوده در شهرهای جدید

دکتر سید مسعود حبیبی استاد دانشگاه کُردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: براساس یکی از معیارهای شورای عالی شهرسازی و معماری سال ۸۴، سه معیار اصلی تحت عنوان نفوذناپذیری به منظور عرض معابر کم و ناپایداری در مصالح ساختمانی به‌عنوان بافت فرسوده قلمداد می‌شود، که تمرکز دانه‌بندی این بافت‌ها آنچنان ریز و سخت است و ۵۰ درصد جمعیت یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی به مشکلات زندگی در بافت‌های فرسوده استان کردستان اشاره کرد و گفت: مردمان این محلات با کمبود تأسیسات و خدمات لازم، کمبود زیرساخت‌های شهری و مهم‌تر از آنها در بحث مشکلات ترافیکی و دسترسی نیز با مشکل مواجه‌اند اما این معضلات در بافت‌های جدید شهری کم‌تر مشاهده می‌شود.

دکتر حبیبی ادامه داد: با توجه به پیشرفت رو به رشد فناوری و توسعه شهرنشینی در جهان، شهرهای آینده با ویژگی‌های منحصر به فردی همراه خواهند بود که برخی از ویژگی‌های شهرهای آینده عبارتند از: شهرهای هوشمند که با دارا بودن تکنولوژی‌های پیشرفته، شهرهای آینده در جهت راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند تلاش می‌کنند تا زندگی ساکنان شهر را بهبود بخشند. برای مثال، در شهرهای هوشمند، از تکنولوژی‌های پیشرفته برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات به منظور مدیریت بهتر شهر استفاده می‌شود. از این‌رو، فاصله زیادی بین ساکنان و شهرداری به وجود نمی‌آید و از طریق سامانه‌های هوشمند کاربران می‌توانند از خدمات شهری بهره‌مند شوند.

وی گفت: شهرهای پایدار یکی دیگر از ویژگی های شهرهای آینده خواهد بود که برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تلف شدن منابع طبیعی، قدم‌های مهمی در راستای توسعه پایدار گذاشته‌اند. در بیشتر شهرهای آینده از منابع نوپا، راهکارهایی برای انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در صنایع برای به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا استفاده می‌شود.

وی افزود: شهرهای تاب آور که با توجه به تغییرات پویای حجم جمعیت و همچنین تغییرات اقتصادی، شهرهای آینده باید پاسخگوی نیازهای جدید باشند. لذا شهرهای تاب آور و انعطاف پذیر نوع جدیدی از شهرهای در حال توسعه هستند که با تمرکز بر روی تحول طراحی شهری و توسعه رفاه عمومی، این امکان را دارند تا تطبیق نسبی با تغییرات حجم جمعیت و اقتصادی از خود نشان دهند.

حبیبی با اشاره به سیاست‌های چند سال اخیر وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در خصوص ضرورت ساماندهی بافت فرسوده اظهار کرد: امیدواریم مردم بتوانند از اعتبارات و وام‌های موجود استفاده و شاهد نوسازی این بافت‌ها در دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله آینده باشیم.

ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در کردستان

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان اردیبهشت ماه امسال از ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در استان خبر داد و اعطای تسهیلات ویژه وکمک در تهیه نقشه‌های مورد نیاز نوسازی بافت فرسوده را از جمله این مشوق ها عنوان کرد.

وی گفت: بیش از ۵۱ درصد جمعیت استان در محلات ناکارآمد و بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

وی از مردم خواست تا با مراجعه به شهرداری‌ها و تشکیل پرونده از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده بهرمند شوند.

صدور ۱۰۲ فقره رأی ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده در کردستان

اکبر پیرمحمدی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کردستان نیز چندی پیش از اجرای قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کردستان خبر داد و اظهار داشت: در همین راستا جلسات متعدد برگزار و زمین‌های محدوده حاشیه‌نشین جهت صدور جواز ساخت و یا صدور سند مالکیت تعیین تکلیف شد.

وی از صدور ۱۰۲ فقره رأی در هیئت‌های موضوع ماده ۹ قانون احیا بافت‌های فرسوده در کردستان خبر داد و گفت: ۹۴ پرونده از سوی شهرداری به اداره ثبت منطقه دو سنندج ارسال شده که ۸۵ پرونده مربوط به حسن‌آباد و ۹ پرونده مربوط به قرادیان سنندج بوده که منجر به رأی مثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کردستان با اشاره به اینکه ۱۶ فقره پرونده در اداره ثبت منطقه یک سنندج تشکیل شده که تاکنون جهت ۷ فقره رأی مثبت و یک فقره رای منفی صادر شده است، خاطر نشان کرد: این قانون در دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تصویب و سپس به تأیید شورای نگهبان رسیده و در ماده ۹ و ۱۰ تکلیف اداره ثبت اسناد مشخص شده و اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=18446
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.