حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

سهم هر دهگلانی از فضای کتابخانه، فقط نیم سانتی‌متر مربع!

  • کد خبر : 9588
  • 05 اردیبهشت 1402 - 7:37
سهم هر دهگلانی از فضای کتابخانه، فقط نیم سانتی‌متر مربع!
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دهگلان گفت: کتابخانه ای با ظرفیت ۱۰ نفر مطالعه کننده نمی‌تواند جوابگوی نیاز یک شهر ۶۵ هزار نفری باشد؛ از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار توجه ویژه به کتابخانه شهرستان دهگلان را داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شهرستان دهگلان با جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر در ضلع غربی استان کردستان واقع شده است، این شهرستان با دارا بودن یک کتابخانه به نام کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری، فعالیتش را در قالب بالا بردن سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده است.

کتابخانه شهید شهریاری دهگلان در زمینی به مساحت ۵۴۷ متر مربع و زیر بنای ۱۷۶ متر مربع و در یک طبقه تأسیس شده است، این در حالی است که شهرستان دهگلان با جمعیتی بالغ بر چند ده هزار نفر، تنها دارای یک کتابخانه عمومی بوده و به تنهایی جوابگوی نیاز مردم شهرستان نخواهد بود.

حبیب الله مشیر پناهی، رئیس کتابخانه شهید شهریاری دهگلان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: کتابخانه موجود که اکنون در سطح دهگلان فعالیت دارد، با امکانات و مساحت کمی که در اختیار دارد، تنها امکان مطالعه برای ۱۰ نفر را فراهم ساخته است.

وی افزود: از اهداف اصلی و مشخص کتابخانه شهید شهریاری دهگلان می توان ارتقای سطح مطالعه مفید شهروندان، ارائه مسیر مطالعه به آنها، ارائه آموزش های مختلف مانند آموزش مهارت مطالعه و مهارت سواد اطلاعاتی و تقویت روحیه خلاقیت، پژوهش و مشارکت در کاهش معضلات اجتماعی را نام برد.

وی از نقش بسزای کتاب و کتابخوانی در افزایش سطح سواد و یادگیری در جامعه نام برد و در ادامه افزود: تحولات فناورانه، تغییر نیازهای اطلاعاتی مردم، ضرورت ارائه خدمات گسترده‌تر و متنوع‌تر به اقشار مختلف جامعه، توجه خاص به کودکان و نوجوانان سبب تغییر کتابخانه‌ها از شکل سنتی به یک پایگاه اجتماعی شده است.

مشیر پناهی بیان داشت: شهرستان دهگلان دارای دو پروژه ساخت کتابخانه در شهر دهگلان که در قالب طرح احداث کتابخانه عمومی دهگلان و در مصوبه سال ۱۳۸۸ قید شده و شهر بلبان آباد نیز پروژه احداث کتابخانه عمومی بلبان آباد که این طرح نیز در مصوبه سال ۱۳۹۰ قید شده اما متأسفانه به دلیل عدم وجود اعتبار به آن، این پروژه متوقف و رها شده باقی ماند، بوده است.

با کمی تحقیق متوجه شدیم که اداره راه و شهرسازی از اداره های دخیل در ساخت پروژه نیمه کاره احداث کتابخانه عمومی دهگلان است، پروژه متوقف شده کتابخانه عمومی دهگلان را از طریق اداره راه و شهرسازی شهرستان دهگلان پیگیر شدیم اما متأسفانه کسی حاضر به پاسخگویی نبود.

مشیر پناهی عنوان کرد: کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری دهگلان، دارای ۳۴ هزار نسخه کتاب در بخش اصلی، کمک درسی، کودک و نوجوان و نشریات می باشد

وی افزود: اعضای فعال کتابخانه هزار و ۲۰۴ نفر بوده که از این تعداد ۶۹۷ نفر را خانم ها و ۵۰۷ نفر را آقایان تشکیل می دهند و این آمار نشان دهنده گرایش بیشتر خانم ها نسبت به آقایان از لحاظ فرهنگ کتابخوانی در سطح شهرستان دهگلان است.

وی در ادامه گفت: میزان امانت و عودت کتاب در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۹ هزار نسخه کتاب بوده که رتبه نخست را در استان و با توجه به شاخص امانت نسبت به عضو را دارا می باشد.

مسئول کتابخانه شهید شهریاری دهگلان در تشریح فعالیت های کتابخانه دهگلان از ثبت و آماده سازی تعداد ۲۴۱۳ نسخه منابع جدید و دریافت ۹۵۰ نسخه کتاب اهدایی از طرف اعضا و ادارات خبر داد و در ادامه افزود: برگزاری چند دوره مسابقه کتابخوانی در سطح شهرستان، بازنمایی کتاب از منابع کتابخانه در اعیاد ملی و مذهبی، بازدید مدارس از کتابخانه در مناسبت های مختلف، ثبت نام و عضوگیری رایگان اعضا در مناسبت های مختلف، سرانه عضویت مناسب با توجه به جمعیت شهرستان، وجود بخش کودک و نوجوان بسیار فعال، قبولی اعضای کتابخانه در کنکور سراسری با اخذ رتبه های برتر از فعالیت های این کتابخانه به شمار می رود.

مشیر پناهی در پایان اضافه کرد: کتابدار کتابخانه عمومی شهید دکتر مجید شهریاری شهرستان دهگلان، چندین دوره به عنوان کتابدار برتر استان کردستان انتخاب شده است، این جای خوشحالی داشته و نشان از مدیریت افزایش سطح فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوانان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9588
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.