حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
مدیر سلامت مرکز بهداشت استان کردستان:

سن امید به زندگی در زنان کردستان ۷۴ و مردان ۷۰ سال است/ بیجار و مریوان پیرترین و جوان‌ترین مردم را دارند

  • کد خبر : 4367
  • 12 دی 1401 - 7:45
سن امید به زندگی در زنان کردستان ۷۴ و مردان ۷۰ سال است/ بیجار و مریوان پیرترین و جوان‌ترین مردم را دارند
مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت استان کردستان گفت: میزان امید به زندگی در کردستان در مردان 70.6 و زنان 74.1 سال ثبت شده است.

دکتر مهدی ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار کُردتودی اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰ در استان کردستان حدود ۰٫۸ بوده در مدت مذکور سنندج با ثبت ۶ هزار و ۸۷۶ مورد ولادت و سروآباد با ۴۹۴ مورد ولادت بیشترین و کمترین تعداد را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت استان کردستان با بیان اینکه، در سال گذشته مجموعا ۲۳ هزار و ۴۵۵ مورد ولادت در استان به ثبت رسیده است، اذعان داشت: در این مدت ۱۰ هزار و ۷۶ مورد وفات، ۱۴ هزار و ۱۰۵ مورد ازدواج و ۵ هزار و ۱۹ مورد طلاق به ثبت رسیده است.

به گفته ذکایی، در سال گذشته متوسط استانی امید به زندگی برای مردان ۷۰٫۶ و زنان ۷۴٫۱ سال ثبت شده است.

وی همچنین میانگین سن دراولین ازدواج برحسب جنسیت در کردستان برای مردان را ۲۷٫۸۵ سال و زنان ۲۳٫۸۳ سال اعلام کرد.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از روند نرخ باروری کلی در استان خبر داد و اظهار نمود: این میزان در استان در سال ۸۵ برابر با ۱٫۸۶، در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱٫۸، در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲٫۱، در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱٫۹۸، در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱٫۷۴، در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱٫۶۲و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱٫۶۳ بوده است.

ذکایی از رشد جمعیت افراد ۶۰ سال به بالای استان خبر داد و گفت: طبق آمارها درصد جمعیت ۶۰ سال به بالای استان در سال ۹۶ برابر با ۹٫۵، در سال ۹۷ برابر با ۹٫۸۵، در سال ۹۸ برابر با ۱۰٫۲۵، در سال ۹۹ برابر با ۱۰٫۴۶ و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱ بوده است.

وی گفت: طبق آمارهای سال ۱۴۰۰ جمعیت بالای ۶۰ سال، بیجار با داشتن ۱۶ درصد پیرترین شهر استان و مریوان با ۷٫۶ درصد جوانترین شهر استان است.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس با بیان اینکه، البته ممکن است در تعدادی از این آمارها با سازمان ثبت احوال و یا مرکز آمار اختلافاتی وجود داشته باشد که این زیاد و معنادار نیست، خاطرنشان ساخت: رتبه میزان باروری کلی کردستان در سال ۱۴۰۰ و در کشور برابر با ۲۱ بوده است

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=4367
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.