حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
گزارش؛

سنندج؛ گاراژ خودروهای فرسوده/ خودرو‌های پلاک قدیمی و افزایش حجم آلایندگی در شهر‌ها

  • کد خبر : 6858
  • 02 اسفند 1401 - 9:38
سنندج؛ گاراژ خودروهای فرسوده/ خودرو‌های پلاک قدیمی و افزایش حجم آلایندگی در شهر‌ها
کردستان شهری صنعتی نیست که بتوان آلودگی هوا را به آن نسبت داد، ولی میزان آلودگی هوا در این شهر شانه به شانه تهران پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کُردستان شهری خالی از واحدهای تولیدی و صنعتی است ولی میزان آلودگی هوا در این شهر شانه به شانه تهران پیش می‌رود و این سوال پیش می آید که چرا شهری مثل سنندج در بسیاری از روزهای سال، شهروندان باید آلودگی هوا را تجربه کنند؟! و منشاء این آلودگی‎ها چیست؟

براساس آمار‌ها سالانه صد هزار میلیارد تومان ناشی از خورد‌های فرسوده به سلامت عمومی کشور خسارت وارد می‌شود.

روزانه در سنندج هم هزاران خودروی دیزلی مانند وانت های سایپا، مینی بوس و اتوبوس در شهر سنندج تردد دارند که بسیاری از آنها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی از رده خارج هستند و به شدت فرسوده و آلاینده هستند.

مراکز معاینه فنی خودرو نیز نمی توانند به خودرهای مراجعه کننده به این مراکز معاینه فنی ندهند چرا که از نظر مدل خودرو و سال تولید آن هیچ محدودیتی اعلام نشده است و این محدودیت ها تنها برای کلان شهرها اعلام شده است که با این کار هزاران خودروی فرسوده به اجبار از رده خارج شدند اما متاسفانه بخش عظیمی از این خودروهای فرسوده و آلاینده به شهرهای دیگر کشور مانند سنندج انتقال داده شدند.

 

به گفته سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شد، اما کمتر از ۱۰ درصد این قانون در کشور اجرا شده است.

 

هر خودرو در روز ۵۹ گرم آلایندگی وارد هوا می‌کند

حمیدی مدیرکل محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم آلودگی هوای شهر سنندج همین خودرو‌های فرسوده است، افزود: هر خودرو در روز ۵۹ گرم آلایندگی وارد هوا می‌کند.

وی دود ناشی از تردد خودروهای فرسوده را عامل اصلی آلودگی هوا و کمک به پدیده وارونگی دما در فصل سرد در سنندج دانست.

 

اقبال حمیدی در این مصاحبه با اشاره به اینکه سنندج یک شهر صنعتی نیست اما به دلیل شرایط توپوگرافی آن، به دلیل تردد تعداد بسیار زیادی خودرو فرسوده در سنندج، دود ناشی از آنها در فصل سرد منجر به پدیده وارونگی دما و آلودگی هوای شهر سنندج می شوند.

حمیدی افزود: برای مواجهه با این وضعیت باید این خودروهای فرسوده جایگزین و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نیز تقویت و نوسازی شود و در کنار آن باید سرانه فضای سبز شهری سنندج نیز افزایش یابد.

هر چند که مسئولان ادارات و سازمان های دولتی مرتبط با موضوع نیز هر کدام در جایگاه قانونی خود وجود مشکل آلودگی هوا در سنندج را می پذیرند ولی باید توجه داشت که رفع این معضل و تامین سلامتی برای مردم از جمله نیازهای مهم و ضروری است که باید خیلی سریعتر از این در دستور کار قرار گیرد و برای رفع آن چاره ای اندیشید.

تلاش در راستای تامین هوای پاک آن هم در شهر سنندج که خود در منطقه ای کوهستانی واقع شده است یکی از مطالبات به حق و جدی مردم این منطقه است و به همین دلیل انتظار می رود که این مهم در اولویت قرار گرفته و برای چاره اندیشی در خصوص رفع مشکل برنامه ریزی و اقدام شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=6858
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.