حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
بهار دارویی کردستان؛

سفره كردستاني ها ميزبان سخاوت طبيعت + فیلم

  • کد خبر : 9185
  • 29 فروردین 1402 - 7:50
سفره كردستاني ها ميزبان سخاوت طبيعت + فیلم
فصل بهار و سفره‌های رنگارنگ کردستانی ها به بهار دارویی معرفی می‌شود و این گیاهان در این فصل علاوه بر تزئین سفره‌ها در درمان خیلی از بیماری ها موثر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، بيش از ۵۰ نوع گياه خوراكي، دارويي و صنعتي از جمله جعفري كوهي، كنگر، ريواس، اسفناج وحشي، شنگ، گيلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازياغي، سولان، نعناع كوهي، موسير، قارچ كوهي، پونه و پيچك در طبيعت زيبا و بكر كردستان برداشت مي‌شود كه مصرف آن از روزگاران گذشته نزد مردمان اين ديار مرسوم بوده است.

اين جايگزيني از اين روست كه گروهي مصرف اين گياهان را شفابخش مي‌دانند و طبق سفارش طبيبان، براي درمان بيماري هاي خود از آنها استفاده مي كنند، عده اي نيز رويش طبيعي آنها در مناطق كوهستاني و عدم استفاده از مواد و كودهاي شيميايي در پرورش آنها را از جمله دلايل مصرف اين گياهان مي دانند.

اين روزها به خيابان هاي سنندج كه پا مي گذاري اولين چيزي كه چشم ها را مجاب به دقت بيشتر مي كند تنوع فروش گياهان خوراكي است كه از اكثر نقاط استان جمع آوري شده تا براي چند صباحي مهمان سفره هاي مردم شوند.

البته امسال گراني برخي گياهان خوراكي كوهي مشكلاتي براي خريداران ايجاد كرده و همچون مهماني ناخوانده با عبور از گردنه ها و پستي بلندي ها، خود را به سفره سخاوتمند طبيعت رسانده تا شيب ذائقه هايي كه در بهار به سمت مصرف گياهان خوراكي متمايل مي شد را كاهش دهد.

در این میان مصرف گیاهانی مانند «کنگر»، «پیچک»، «شنگ»، «پاغازه»، «سورانه»، «خوژه» و «ریواس» بیشترین استفاده را دارد و افراد زیادی برای یافتن این گیاهان به کوه و دشت رفته و آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

علاوه بر این، مغازه‌هایی اقدام به فروش این گیاهان کرده که بانوان کدبانوی کردستانی با خریدن، پاک کردن و افزودن پیازداغ، زردچوبه، نمک و در برخی از گیاهان با افزودن تخم مرغ پخت و پز آن‌ها را انجام می‌دهند.

فروشنده اي كه ۱۵ سال است در بازار اين شهر گياهان خوراكي مي فروشد، در مورد اوضاع بازار فروش اين گياهان گفت: پاي گراني به بازار كه باز شود نمي شود انتظار فروش خوب داشت.

عبدالله فتحي با اشاره به اينكه قيمت تمام گياهان خوراكي در سال جاري با افزايش بيش از ۲ برابري مواجه شده است، اظهار داشت: افزايش دستمزد كارگران و افزايش هزينه حمل و نقل از جمله دلايل مهم افزايش قيمت ها است.

ریواس عاملی برای رفع تشنگی و تسهیل هضم خوراک

گیاه دیگری که معمولاً در ابتدای اردیبهشت به وفور در بازار عرضه تره‌بار یافت می‌شود، «ریواس» است.

پتاسیم، کلسیم و اسید مالیک ریواس سبب رفع تشنگی و تسهیل هضم خوراک شده و از حیث وجود ویتامین غنی است، اما در مصرف این گیاه به دلیل وجود اسید اکسالیک فراوان که مانع جذب کلسیم می‌شود، نباید افراط کرد.

افراد باسابقه فشار خون مزمن و مبتلا به سنگ کلیه و دردهای آن باید از خوردن ریواس امتناع کنند.

خوژه، گیاهی برای رفع آرتروز و انواع استخوان درد

خوژه از تیره‌ی لاله بوده که گل‌های خوشه‌ای و غده‌ای با برگ‌های دراز و سبز رنگ دارد که برای خوراک مصرف شده ولی ریشه‌اش به عنوان چسب به کار می‌رود.

سریش چون دارای مواد لعاب دار است، در برخی منابع برای رفع آرتروز و انواع استخوان درد مفید عنوان شده است، این گیاه در کوه‌های اورامانات در استان کرمانشاه یافت شده که از آن برای تهیه غذای محلی استفاده می‌شود.

نام‌های دیگر آن اَشراس، علف چسب، خنثی، پیمولاک، اسفردل، اسفودلوس، یرواق، شولشک، سریش، اصل‌الخنثی و هوالاشراس است.

اگر خوژه را با گل بابونه بجوشانید، مصرف آن برای دفع کرم‌های روده و معده و دفع یبوست مزاج مفید است، در کتاب تقویم الابدان بورانی و جوشانده گیاه سریش را با سیر برای رفع لقوه یا کجی دهان و دیگر اعضا مؤثر دانسته است.

ساقه زیرزمینی سریشم به خاطر لعاب چسبنده‌ای که دارد جهت صحافی کتاب و دیگر مسائل می‌توان استفاده کرد، البته فوراً باید استفاده شود و گرنه خاصیت خود را از دست می‌دهد.

برای قسمت‌های ملتهب و زخم‌ها از تخم له شده یا روغن آن به صورت ضماد می‌توان استفاده کرد و جهت درد پهلو از برگ‌های سریشم به صورت خوراکی می‌توان استفاده کرد.

خوردن ساقه زیرزمینی آن بازکننده ادرار و حیض بوده و جهت درمان‌گری و لکه‌های پوست ساقه زیرزمینی این گیاه را با سرکه مخلوط کرده به صورت ضماد بگذارید.

سریشم یا خوژه دافع انگل‌های روده بوده و مقوی معده است، مصرف غذایی خوژه برای افزایش قوای جنسی تجویز شده است.

کنگر محافظی در برابر سرطان پوست و روده کوچک

گیاه کنگر طبع گرمی داشته که بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است، برگ‌های این گیاه سبب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون بسیار سودمند است.

«سینارین» موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و استفاده از عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است.

از دیگر خواص کنگر کوهی پیشگیری از سرطان روده کوچک به علت وجود اینولین (ماده‌ای که باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود) در آن است و آنتی اکسیدان‌های موجود در کنگر کوهی از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند، افزایش نیروی جنسی و ترشحات غدد از دیگر خواص این گیاه است.

کنگر کوهی ضدعفونی کننده، اشتها آور، تب‌بر و هضم کننده غذا است و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی به عنوان دیگر فواید درمانی کنگر کوهی است، اسید کافئیک موجود در کنگر از کبد در برابر سموم شیمیایی و عفونت محافظت می‌کند.

خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج جهت تعدیل مزاج توصیه می‌شود، کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9185
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.