حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

سطح زیر کشت کلزا در کردستان بیش از ۸۲ درصد رشد یافت

  • کد خبر : 21481
  • 15 آبان 1402 - 7:21
سطح زیر کشت کلزا در کردستان بیش از ۸۲ درصد رشد یافت
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سطح زیرکشت کلزا در مزارع استان در سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲ تا شهریور۱۴۰۳) نسبت به سال ماقبل آن ۸۲.۹ درصد رشد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، فریدون حامدی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کلزا از جمله محصولاتی است که با کمترین مصرف آب بیشترین سود و بهره را نصیب کشاورزان می کند، اظهار کرد: با توجه به میزان تولید و درآمدزایی این محصول و اطلاع کشاورزان از مزایای آن امسال بیش از سطح ابلاغی اقدام به کشت این دانه روغنی کردند.

وی میزان سطح ابلاغی کلزا طی سال زراعی جاری را در استان سه هزار و ۵۰۰ هکتار خواند و اضافه کرد: کشاورزان استان امسال سه هزار و ۸۱۸ هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت کلزا اختصاص داده اند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته میزان سطح زیرکشت کلزا در استان ۲ هزار و ۸۷ هکتار بود، ادامه داد: میزان سطح زیرکشت کلزا در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه آن ۸۲.۹ درصد افزایش داشته است.

حامدی یادآور شد: یکی از عواملی که موجب استقبال کشاورزان در کشت این محصول شده خرید تضمینی آن به قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار ریال در سال زراعی گذشته است و بی شک این مبلغ امسال افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: در سال زراعی گذشته چهار هزار و ۳۷۸ تن کلزا در استان به ارزش بیش از هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال تولید و به طور تضمینی هم خریداری شد.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.

۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21481
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.