حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

سرای خزان دیده تنهایی  پناهی برای اسطوره‌های زندگی

  • کد خبر : 26756
  • 24 دی 1402 - 7:30
سرای خزان دیده تنهایی  پناهی برای اسطوره‌های زندگی
دست‌های  مهربان و چروک خورده  نشان از  روزهای پر تلاش برای زندگی دارد لک‌های قهوه‌ای با هر تکان آرام دست مانند نگینی روی پوست می‌درخشند و این حکایت روزهای پر تلاطم  زندگیست که امروز رنگ خاکستری به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، اینجا خانه زنان و مردانی است که هر کدام یک روز برای خود خانه و کاشانه‌ای داشتند خانه‌ای که چراغش با وجود حضور آنها گرم می‌شد اما این روزها جسم تکیده خود را به روی تخت در گوشه‌ای از اتاق جا داده‌اند و خستگی یک عمر، به دوش کشیدن زندگی در چهره‌شان نمایان است و  راویان روزگار تلخ و شیرین زندگی خود شده‌اند.

قصه ساکنان خانه مریم همین است حضور پدران و مادرانی که یک روز به مانند همه ما در تکاپو برای زندگی بودند حال با موی سفید و لبخندی عمیق که در کنج  گونه‌هایش نمایان است خزان گذر عمر را به نظاره نشسته‌اند.

به همین منظور امروز مهمان خانه مریم شده‌ایم خانه‌ای که هر چند گرمای خانه پدری و مادری را نداشت اما حضور پدران و مادران سالخورده آن را گرما بخشیده بود  آمدیم تا از نزدیک با مسائل و یا مشکلات آنها آشنا شویم.

در مسیر راه این خانه دلم می‌خواست بدانم من و امثال من چه چیزهایی باید به عنوان درس به فرزندان و اطرافمان یاد دهیم، چگونه زندگی کنیم، چه رفتاری داشته باشیم تا در آینده، جایی شایسته در زندگی داشته باشیم.

فرزانه بهرامی معاون توانبخشی خانه مریم در گفتگو با خبرنگار کُردتودی در این باره اظهار داشت: در استان کردستان  پنج مرکز شبانه‌روزی سالمندان وجود دارد که از این مجموع دو مرکز خانه حمایتی که ظرفیت پذیرش آن ۱۰ نفرسالمند است می‌باشد.

وی گفت: در مراکز شبانه‌روزی ما در سه شهرستان سنندج، سقز و قروه  فعال هستند که این مراکز ظرفیت اسمی آن ۵۰ نفر می‌باشد که در این مرکز روانکار، پزشک، پرستار به صورت شبانه‌روز در کنار سالمندان حضور دارند.

بهرامی بیان داشت: بهزیستی به عنوان تنها ارگان نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمامی مشکلات این مراکز باشد بنابراین نیاز است که سایر ارگان‌ها به عنوان حامی نیز کمک‌رسان این مراکز باشند چرا که هزینه نگهداری هر سالمندی در این مراکز در یک ماه ۱۵ میلیون برآورد شده است اما این در حالی است که  یارانه پرداخت شده برای نگهداری این سالمندان ۵ میلیون تومان  می‌باشد که این مقدار جوابگوی  هزینه نگهداری آنها نیست.

در ادامه خسروی  مسئول خانه سالمندان  در گفتگو با خبرنگار کُردتودی خاطر نشان کرد: ما در مرگز نگهداری خانه مریم با تمام امید و تلاش در جهت خدمت‌رسانی به مادران سالخورده هستیم اما متاسفانه یک سری مشکلات گریبان‌گیر این مرکز است که در جهت رفع آن نیازمند همکاری ارگان‌های مربوطه هستیم.

وی بیان داشت: مشکل اساسی ما در این موضوع بحث استیجاری و بافت کوچک آن است که در صدد تهیه مکان مناسب‌تر برای این عزیران هستیم که متاسفانه تاکنون موفق به انجام این امر نشده‌ایم و در این مورد نیازمند یاری مسئولین و مردم خیر هستیم.

خسروی در ادامه افزود: به دلیل کوچک بودن فضا وبا توجه به درخواست زیاد نمی‌توانیم بیشتر از ۵۰ نفر سالمند را در این مرکز نگهداری نماییم چرا که با توجه به محدودیت خاص توان  خدمات لازم را ارائه نماییم.

سالمندان سرمایه‌های گرانبها در تحکیم بنیان خانواده‌ها هستند

 

در ادامه بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان اظهار داشت: مادران و پدران سالخورده یکی از بزرگترین نعمت برای ما در این جامعه هستند  که همواره باید دستگیری از آنها را از اولویت‌های خود قرار دهیم.

وی گفت: تمامی مادران سالخورده امروز همان مادران جوان دیروز بودند که امروز برای ما به عنوان الگو قرار گرفته‌اند چرا که تربیت نسل امروز را چنین مادرانی رقم زدند.

سرکانی خاطر نشان کرد: حضور سالمندان در جامعه و خانواده عامل پیشرفت جامعه و تحکیم بنیان خانواده می شود و باید از این ظرفیت ارزشمند در راستای تعالی جامعه بهره‌مند شویم.

وی بیان داشت: سزاوار است نيازهای سالمندان به درستی شناخته شود و علاوه براين برای رفاه حال بيشتر آنان تلاش شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26756
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.