حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش از سدی که با خود آبادانی می آورد؛ 

سد قوچم؛ یک قدم تا رونق و آبادانی + عکس و فیلم

  • کد خبر : 11565
  • 08 خرداد 1402 - 15:20
سد قوچم؛ یک قدم تا رونق و آبادانی + عکس و فیلم
سد قوچم در كنار روستاي قوچم و 18 كيلومتري شمال غربي شهر دهگلان بر روي رودخانه چم ميركي از سرشاخه‌هاي رودخانه تالوار قرار دارد که قرار است فاز اول اجرای آب اشامیدنی به شهرستان دهگلان تا آذر ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با عبور از سرسبزی های جاده دهگلان به سمت قروچای و عبور از دشت های پروسیع و آسمانی آبی، به روستای میرکی می رسیم، روستایی که شاد هستند از این همه آبادانی که به برکت جمهوری اسلامی نصیبشان شده است.

گندم های سرسبز قد کشیده نشان از پرآبی این منطقه را می دهد، تا اینکه کم کم به منبع های سد قوچم نزدیک می شویم.

سد قوچم در كنار روستاي قوچم و ۱۸ كيلومتري شمال غربي شهر دهگلان بر روي رودخانه چم ميركي از سرشاخه‌هاي رودخانه تالوار قرار دارد

راه دسترسي به محور قوچم از طريق جاده آسفالته دهگلان به روستاي بلدستي بطول حدود ۲۳ كيلومتر امكان پذير مي باشد. از آنجا جاده خاكي منشعب مي‌شود كه با طول حدود ۶ كيلومتر به روستاي قوچم منتهي مي‌شود.

سد مخزنی قوچم که از نوع خاکی با هسته رسی می‌باشد به جهت ذخیره، تنظیم و بهره‌برداری از آب مورد نیاز برای آبیاری اراضی کشاورزی واقع در دشت قروه دهگلان در حال ساخت می‌باشد. بیشتر حجم مخزن این سد را، آبِ پمپاژ شده از سمت مخزن سد آزاد واقع در حوزه آبریز سیروان و همچنین آب‌‌های سطحی و فصلی منطقه تشکیل می‌دهد.

نگاه دولت سیزدهم به کردستان در حوزه آب را باید ویژه دانست چرا که با افتتاح طرح‌های حوزه آب، علاوه بر تامین آب بخشی از مردم استان، زمینه برای تبدیل اراضی دیم به آبی فراهم می‌شود.

سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان آذر امسال تکمیل می‌شود

سیامک عمرانی مشاور شرکت آبان پروژه در گفتگو با خبرنگار کردتودی در خصوص اجرای این طرح اظهار داشت: این پروژه و خط انتقال آب از سد قوچم به سمت شهرهای دهگلان، قروه و دزج است که با این خط انتقال آب به کلیه شهرستان ها و نیاز آبی آنها رفع خواهد شد و در کناز آن نیاز آبی صنعت در دشت قروه و دهگلان به میزان ۸ میلیون متر مکعب در سال توسط این خط انتقال تامین خواهد کرد.

وی گفت: این پروژه مشتمل بر یک خط انتقال آب به طول ۸۶ کیلومتر است که در بخش اول ۲۶ کیلومتر خط نتتقال از سد قوچم تا شهر دهگلان با قطر ۱۱۰۰ و یک ایستکاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱۵۰ متر مکعب و ارتفاع ۸۰ متر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه در بخش دوم ۳۶ کیلومتر خط انتقال با قطر ۹۰۰ از دهگلان به سمت قروه به کمک یک ایستگاه پمپاژ با ارتفاع ۲۸۰ متر و خط لوله ۹۰۰ کیلومتر انتقال و از آنجا به شهرستان دزج که خط امتقال آن نیز ۲۰ کیلومتر است انجام خواهد شد.

عمرانی ادامه داد: این پروژه در بخش اول بیش از ۶۵ درصد و اینن امید می رود که تا آذر ماه تمسال انتقال آب به شهر دهگلان انجام گیرد و تامین نیاز آبی شهری دهگلان و روستاهای اطراف از این طریق امکان پذیر باشد.

وی گفت: در بخش دوم یعنی در شهر قروه تا دزج ۵ درصد پیشرفت دارد که پیش بینی می ود تا انتهای سال جاری انتقال صودت گیرد.

وی افزود: کل اعتبارات این پروژه ۲۲۰۰ میلیارد تومان است که ۳۰۰ میلیارد آن برای بخش اول تامین اعتبار شده که پیش بینی ما این است که تا آذر ماه چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای نهایی کردن این پروژه تامین شود.

وی گفت: اهداف کلی طرح، تامین آب شرب ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای قروه و دهگلان و دزج تا افق ۱۴۲۵ است.

وی در ادامه در بازدید از مخزن تامین آب شهر دهگلان گفت: این خط انتقال نقطه هدف ما از سد قوچم به دهگلان خواهد بود که در این خط انتقال بعد از طی حدود ۲۶ کیلومتر با ظرفیت ۱۱۵۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر پمپاژ به مخزن آب در دهگلان می رسد.

جبهه دوم ما هم استارت خورده که از مخزن دهگلان به سمت قروه و سپس دزج خواهد بود که خط اول آن ۶۵ درصد با پیشرفت مواجه هستیم.

تیم اجرایی سامانه انتقال آب از سد قوچم به قروه و دهگلان، دغدغه کردستان را دارد

مهندس شهرام محضر نیا مدیر امور آب شرکت توسعه آب نیرو در سد قوچم در ادامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۳کیلومتر از مسیر سامانه تملک اراضی انجام و ۲۷۰۰تن معادل۱۲ هزار متر لوله تامین شده است و ۲۲۰۰میلیارد تومان با شاخصه های ابتدایی سال ۱۴۰۱ کل اعتبار مورد نیاز این طرح خواهد بود.

وی افزود: پروژه سد قوچم یکی از ابر پروژه های است که در دولت سیزدهم صورت پذیرفت که به یک قدمی خود نزدیک شده است.

وی گفت: دو سد عظیم آزاد و قوچم با ۳۶۰ میلیون متر مکعب ساخته شده و با زحمات متخصصین و مهندسین این استان به مراحل نهایی خود رسیده است.

محضر نیا ادامه داد: ۱۷۰کیلومتر سامانه انتقال و ۱۵ کیلومتر تونل سازی در این راستا انجام شده که یکی از پیشرفته ترین توصیه خانه ها کلنگ آن زده خواهد شد.

وی اضافه کرد: این پروژه اجرایی طرح عظیم ملی است که در استان کردستانی سرمایه گذاری آن انجام شده است که اولویت ما است که مردم دهگلان آب شرب گوارا را در آذر ماه ۱۴۰۲ و در سریعترین زمان ممکن آن را ببینند و در فاز دوم آن نیز شهر قروه خواهد بود که تا سال ۱۴۰۳ به آنجا نیز خواهد رسید.

وی افزود: در تیم پروژه سد قوچم متخصص ترین افراد حضور دارند تا قولی را که به مردم کردستان داده اند به تحقق برسانند .

محضر نیا خاطر نشان کرد: این سوال مطرح است که مسئولین کردستانی و نماینده قروه و دهگلان برای تامین منابع مالی این پروژه چه اقداماتی را انجام داده اند و چرا باید حرفی زده شود اما پیگیری نشود.

وی بیان داشت: ۳۴۳میلیارد تومان تصویب شده که از بانک رفاه و توسعه تعاون به این پروژه وام تعلق گیرد اما هنوز با جود پیگیری های مستمر هیچ خبری نیست و لازم است که مسوولیت استانی و نمایندگان مجلس پیگیر این امر باشند چرا که در اختیار قرار گرفتن و مصرف آب شرب سالم حق مردم نجیب این استان است.

وی به قولهایی مبنی بر پرداخت تسهیلات از بانکهای عامل اشاره کرد که همچنان پشت درهای بسته مانده و پرداختی انجام نگرفته است.

با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به دشت قروه و دهگلان علاوه بر تامین آب شرب این ۲ شهر، بخشی از اراضی کشاورزی ( زراعی و باغی) در مسیر انتقال خط آب از حالت دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

همه چیز عالی و بی نقص است و همه جا از سد آزاد تا قوچم و ایستگاه های پمپاژ و خط لوله و تونل و… می شود مسئولیت پذیری و دلسوزی و تخصص و تسلط به کار را حس کرد

انتهای پیام/‌

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11565
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.