حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
ازدحام دستفروشان نفس بازار را گرفته است؛

ساماندهی «دستفروشی» بماند برای وقتی دیگر!

  • کد خبر : 16014
  • 08 شهریور 1402 - 9:56
ساماندهی «دستفروشی» بماند برای وقتی دیگر!
رونق بازار اقصادی و شور و نشاط هر شهر و دیاری، به دستفروشانی است که در طول تاریخ همواره با رفع سد معبر شهرداری‌ها، بیشترین اختلاف را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، چرخ زندگی بسیاری از خانواده‌ها در بيجار از طريق دستفروشی تامین می‌شود و غالبا با عرضه کالاهای متنوع و رنگی، شور و شوق زیادی در جامعه ایجاد می‌کنند و کسبه هم به این موضوع اهمیت می‌دهند که اگر دستفروشان نباشند، میزان فروش آنها کم می‌شود.

دستفروشی همواره در بيجار با چالش مواجه است و نيازمند تدبير، ساماندهی کارشناسی شده، دقیق و توجه به موقعیت این قشر از جامعه است.

وجود رقابت در اقتصاد يک اصل پذيرفته شده است كه با وجود فراز و فرودهای فراوان در اقتصاد، اين اصل خدشه‌ناپذير مانده است، يكی ديگر از اصول مهم در اقتصادهای پويا و فعال، اصل عرضه و تقاضا است، اين اصل مهم اگر توسط مديران اقتصادی و اتاق فكر مراكز توليدی مديريت نشود، ممكن است خسارات جبران ناپذيريی برای بخش‌های مختلف مراكز صنعتی، توليدی، اقتصادی و بازرگانی به همراه داشته باشد.

وجود بازارهای متنوع و متعدد هم از عوامل مهم تعيين كننده در پويايی و فعال‌شدن اقتصاد است كه نقش مهمی در مديريت دو اصل مهم بالا به عهده دارد.

بازار می تواند رقابت را افزايش دهد، تعادل‌بخشی لازم بين عرضه و تقاضا را بوجود آورد، بيكاري را تا حدودی کنترل، سد معابر را به فرصتی برای عبور از ركود داد و ستد تبديل و فرصت‌های لازم برای مانور قدرت‌های مختلف اقتصادی را فراهم کرد.

دستفروشی اگرچه یک شغل پر درآمد، ثابت و بی دردسر نیست، امّا اگر برنامه‌ای مدون و متنوع برای فعالان این حوزه در نظر گرفت، ضمن ایجاد یک حس نظم و امنیت به دستفروشان، جایگاه فردی و رفاه اجتماعی خانواده‌ها و مردم را هم تامین کرد.

در خیابان‌های اصلی شهر بیجار، هر نطقه پیاده‌رو که از نعمت سایه درختان بهره‌مند شده باشد، بیشترین متقاضی را دارد و اگر بساط دستفروش نزدیک محلی که آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی داشته باشد، گویی هتل ۵ ستاره است.

حال در اين ميان وجود بازار روز و فعاليت دستفروشان، در جهان و بخصوص در بسياری از كشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است و حتی می‌تواند به عنوان يك فرصت مثبت اقتصادی، براي ايجاد رقابت سالم، منطقی به منظور تنظيم نوسانات قيمت، تعادل بين عرضه و تقاضا عمل كند.

اين بازار اكنون در اغلب كلان شهرها و مراكز استانها فعال است ولی در بيجار با مشكلات زيادی مواجه شده است هرازگاهی از سر لطف، مهر و عطوفت انسانی فعال می‌گردد و گاهی نيز با قهر و غضب مواجه می‌شود.

تعبيری كه امروزه برای دست‌فروشان در ميان اعضای اتاق فكر مديران شايع شده است، موضوع سد معبر است كه شهرداری خود را مالك و مسئول رفع آن می‌داند، بدون اينكه به اصل مسئله توجه شود، صورت مسئله پاک و تا كنون نيز یه نحو شايسته ای با آن برخورد نشده است.

در سالهای اخير اين موضوع به شدت فكر و وقت مديريت شهر بيجار را به خود مشغول و گاهی با تدبيرهای روزانه و موقتی تسكينی می‌يابد و بعد از چند روز اين زخم دوباره سرباز می‌كند، نكته مهمی كه بايد مديريت شهرستان بيجار به آن توجه کند، وجود بيكاری پنهان در بين اقشار مختلف اين ديار است كه مردم را ناچار به ورود به اين عرصه كرده است.

«بازار روز» و «جمعه بازار» نمی‌تواند چرخه زندگی افسار گسیخته اقتصادی امروز را تامین کند، دستفروشان باید در جامعه باشند اما نه به هر شکل و اندازه و مکانی، ایجاد یک محل مناسب، با تجهیز امکانات رفاهی و خدماتی، ضمن ایجاد درآمد مناسب و به صرفه برای شهرداری ها، می‌تواند در ایجاد نظم و تامین امنیت اجتماعی دستفروشان و خانواده‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

من سد معبر نيستم

یکی از دست فروشان خیابان آزادگان بیجار می‌گوید: حكايت ما شده از همه جا رانده و ازهمه جا مانده، بيكارم، اجازه دوره‌گردی و دست‌فروشی هم نمی‌دهند، جمعه بازار یک روز است که جبران زندگی نمی‌کند.

صابر ثابتی ادامه داد: ما در خیابان نه امکانات رفاهی داریم و نه امنیت شغلی، هر کسی صبح زودتر رسید، صاحب معبر است و باید استرس داشته باشیم که اولا درگیر نشویم و دوما سد معبر شهرداری گیر نده.

وی ادامه داد: چند سال است که می خواهند دست فروش‌ها را ساماندهی کننده، هر بار محلی نامناسب انتخاب و پس از اعمال فشار به دست‌فروشان برای استقرار در محل جدید، پس از مدتی طرح شکست و فقط ضرر مالی برای دستفروشان می‌ماند.

یکی از دستفروشان خیابان اردلان هم گفت: چند سال پیش طرح پیاده را اجرا کردند که سه سال طول کشید و امروز محلی برای پارک خودرو شده است.

محمود الیاسی ادامه داد: حالا امروز آمده‌اند می‌خواهند ۲ خیابان دیگر هم به پیاده‌راه تبدیل کنند، هیچ‌کسی نیست بگوید پیاده راه قبلی را ناقص، بدون مدیریت و نیمه‌کاره رها کرده‌اند و آستین همت را بالا زده‌اند برای پیاده‌راه ۲ و ۳٫

وی ادامه داد: اگر بودجه‌ای آمده برای پیاده‌راه، لطفا پروژه قبلی را تکمیل، زیبا و درست تحویل بدید تا بجای خودروها، مردم، دستفروشان و کودکان و نوجوانان از آن استفاده کنند.

این دستفروش گفت: امروز اگر پروژه ۲ و ۳ پیاده راه اجرایی شود، اولین متضرر اصلی که هیچ پشتوانه مالی دیگری ندارد، دستفروشان هستند که باید بساط خود را جمع کنند و خانه‌نشین شوند.

اگر یک محل مناسب با نظارت خاص در شهر به دستفروشان اختصاص يابد، بسياری از بازاريان و مغازه‌داران نيز حاضرند در اين بازار سرمايه‌گذاری كنند و با قشر ضعيف جامعه بهتر همراهی کنند.

علل مختلفی باعث به وجود آمدن دستفروشی است و تنها با قوه قهريه نمی‌توان آن را درمان كرد، آسيب‌های اقتصادی، نوسانات قيمت‌ها، ركود بر بازار و هزينه‌های بالای كشاورزی و علل مختلف ديگر، همه دست به دست هم داده است تا عده‌ای كه نيروی فعال بودند و اكنون جويای كار هستند را به عرصه دستفروشی هدايت كند.

وضعيت بلاتكليفی دستفروشان و دوره‌گردها يك تهديد جدی اقتصادی و آسيب اجتماعی است، بايد به سرعت اتاق فكر مديريت شهرستان بيجار برای برون‌رفت از وضعيت شكننده تدابير شايسته‌ای اتخاذ نمايد.

عمده‌ترين فعاليت مردم شهرستان بيجار بعد از كشاورزی كه يك فرصت فصلی است، مغازه‌داری، داد و ستد و دستفروشی در خیابان و بازار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=16014
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.