حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
معماری سنتی هورامان، تبلوری از فرهنگ زاگرس؛

ساخت‌و‌ساز‌های خارج از ضوابط در منظر فرهنگی هورامان!

  • کد خبر : 19424
  • 26 مهر 1402 - 11:19
ساخت‌و‌ساز‌های خارج از ضوابط در منظر فرهنگی هورامان!
مجوزهای خارج از ضوابط حفاظت از بافت تاریخی به‌ یکی از چالش‌های پایگاه منظر فرهنگی هورامان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، گاهی گذار به معماری بومی مناطق مختلف ایران، حکایت از شناخت خصوصیات محیطی، به خصوص اقلیمی پهنه های مختلف آن دارد . منطقه هورامان اشاره به چاره اندیشی هوشمندانه نیاکان ما برای استفاده هر چه بیشتر از مواهب طبیعی و مقابله با مشکلات و ناهنجاری های اقلیمی محیطی آن دارد.

هورامان سرزمینی است کوهستانی با توپوگرافی خاص؛ منطقه‌ای که طی صدها سال، فرهنگ و معماری خاص را در دامن خود پرورش داده و اکنون این فرهنگ و تمدن حتی از مهد آن یعنی دره رودخانه سیروان پا را فراتر نهاده است.

بافت‌ روستاهای بکر، تاریخی، قلعه‌های باستانی و معابد و مذاهب مختلف تاریخی آن، معماری کوهستانی سنگی از شاخصه‌های این محدوده فرهنگی-تاریخی، که به یک میراث جهانی تبدیل شده است به شمار می آید.

در این منطقه، معماری با مصالح سنگی تراش نخورده چنان رشد کرده است که معمارانش نسل به نسل از تکنیک‌های کهن خود در ساخت بناها و با استفاده از مصالح بوم آورد با دیوارهای کاملاً سنگی، به‌صورت ساختمان‌های چندین طبقه بدون ملات اجرا کرده‌اند، که پس از سال‌ها هنوز پا برجا است.

شناخت، بررسی، تجزیه‌وتحلیل رفتار اجزای سازه‌ای و مصالح به کار گرفته‌شده در این منطقه می‌تواند راهکار مناسبی جهت احیاء و باز سازی تکنیک‌ روش‌های ساخت سنتی اورامانات برای رسیدن به معماری پایدار منطقه زاگرس با عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر باشد.

ساخت‌و‌ساز‌های خارج از ضوابط در منظر فرهنگی هورامان متوقف شود

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان خواستار توقف ساخت‌و‌ساز‌های خارج از ضوابط در این منطقه شد.

زاهد کریمی گفت: منطقه جهانی هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌‌و‌رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ است که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می‌شود.

وی اظهار کرد: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به‌شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌‌ساخت دارد.

وی بر حفظ و حراست از بافت تاریخی و سیما و منظر فرهنگی این سایت جهانی تأکید کرد و افزود: صدور مجوزهای خارج از ضوابط حفاظت از بافت تاریخی به‌یکی از چالش‌های پایگاه منظر فرهنگی هورامان تبدیل شده است.

کریمی با اشاره به اینکه حفظ بافت هورامان به حفظ بافت سایر روستاها هم کمک خواهد کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری هورامان ضمن توجه به وضعیت این منطقه، مجوزهای خارج از ضوابط را متوقف نماید.

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان بیان کرد: کارشناس این پایگاه در شهرداری مستقر شده، تا مجوزهای ساخت‌و‌ساز در هورامان با تأیید پایگاه و با رعایت و اعمال ضوابط حفاظت از بافت هورامان انجام پذیرد.

وی عنوان کرد: همچنین در این جلسه بر احیای بازار قدیمی شهر هورامان و تبدیل آن به بازارچه صنایع‌دستی و تعریف مسیرهای جدید بازدید گردشگری در منطقه جهانی هورامان بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19424
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.