حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

زورآبادی به نام بیجار

  • کد خبر : 28958
  • 29 بهمن 1402 - 8:22
زورآبادی به نام بیجار
شهرستان 89 هزاری نفری بیجار در محاصره کو‌ه‌هایی قراردارد که در گذشته بهترین موقعیت استراتژیکی در جنگ‌ها و حکومت‌های نابسامان به شمار می‌رفت و آن طرز فکر و سیاست، همچنان در این دیار حکومت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، هرگاه نامی از بیجار گروس بر زبان جاری می‌شود، آن را با بام‌ایران همراه می‌آورد و انتظار هم نباید داشت که این نام تنها یک نام است.

از دیدگاه شهرسازان و کارشناسان تحصیل کرده مدیریت شهری، هرچه املاک و ساکنین یک شهر، در فضایی مسطح و باز مستقر شوند، ارائه خدمات رفاهی، تفریحی و اساسی همانند آب، گاز، برق و فاضلات، با هزینه کمتر و سرعت بیشتری همراه خواهد بود.

آنچه که از گذشته بر تار و پود فکری و مهندسی شهرستان بیجار، بجای مانده است، پناه بردند بر دامنه کوها و استقرار بر بلندی‌هایی کوه نقاره کوب است، گویی قوچ و میش ارمنی است که باید از صخره‌ها بالا رود تا در نبردی نابرابر پیروز شود.

*بیجار هموار زخمی تصمیمات نادرست است

میلاد احمدی روشن مهندس شهرسازی می‌گوید: شهرستان بیجار و به ویژه شهر بیجار، باید پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فکری برای توسعه و گسترش وسعت خود می‌کرد، نه آن زمان به فکر بودند و نه امروز در طرح مسکن ملی که به این نکته توجه ندارند.

وی افزود: در گذشته تاریخی بیجار گروس، منطقه حلوایی و بعدها شهرک آفتاب، در دامنه کوه نقاره کوب احداث شدند که همان زمان هم مخالفان داشت و متاسفانه بدون توجه به اخطار و تذکرها، شهرک آفتاب توسط شرکت‌تعاونی فرهنگیان قطعه بندی و واگذار شد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: از همان ابتدای کار، هر عقل سلیمی می‌دید که احداث واحدهای مسکونی بر روی دامنه این کوه توجیه اقتصادی ندارد و بدون شک خاک برداری و ساخت و ساز، نیازمند هزینه‌های چند برابری است.

وی ادامه داد: شهر بیجار فقط دامنه نقاره کوب را ندارد که همه پروژه‌های مسکن را در آن تعریف کرده‌ایم، اتفاقان پشت این کوه هم در حال ساخت و ساز هستند و نمی‌دانم چه اسراری است که دور این کوه باید زندگی کرد.

*آب شرب و فاضلاب اصل هر ساخت و سازی است

مهناز افشاریان کارشناس معماری می‌گوید: برای هر ساخت و ساز مسکونی، توجه به تامین آب شرب پایدار و تامین زیر ساخت مورد نیاز فاضلاب، اصل واصول اولیه هر مسکنی به شمار می‌رود.

وی با انتقاد از اجرای طرح مسکن مهر و مسکن ملی در دامنه کوه نقاره کوب، توضیح داد: زمانی که فاز اول شهرک آفتاب طراحی و اجرا شد، محاسباتی مبنی بر تامین آب شرب و نحوی تعریف شبکه فاضلاب صورت گرفته بود که در ظاهر تئوری آن اشکالی یافت نمی‌شد، امّا پس از آنکه تفکیک قطعات و جواز ساخت و سازها صادر شد، تازه مشکلات این ۲اصل مهم خودنمایی کرد.

این کارشناس معماری اظهارکرد: ساخت و سازها و بخصوص آپارتمان سازی در هر شهری، نمادی از هنر و فرهنگ آن شهر را برای هر مسافری به نمایش می‌گذارد، وضعیت کنونی مسکن مهر و در ادامه احداث مسکن ملی در این کوه، تنها همین سوال بی‌جواب را تداعی می‌کند که مگر فقط همین کوه را داریم.

وی افزود: در حال حاضر ساکنین فاز یک شهرک آفتاب در تابستان‌ها مشکل تامین آب دارند و ساعت‌ها در طول روز بی‌آب هستند که به لطف نصب مخازنی در پشت بام، توانسته‌اند حداقل از تنش آبی خود قدری بکاهند ولی ساکنین مسکن مهر که در ارتفاع بالاتر و بصورت آپارتمانی ۶واحدی احداث شده‌اند، چاره‌ایی جز سوختن و ساختن ندارند.

افشاریان اظهارداشت: متاسفانه شبکه آبرسانی و فاضلاب در این منطقه از شهربیجار با فشارهای سیاسی و جناحی پابرجاست و اگر متقاضیان مسکن ملی که در قالب آپارتمان‌های سه طبقه به این مجموعه اضافه شوند، بدون شک بحرانی جدید در انتظار کوه نقاره کوب است.

*آب که نداریم، خدمات رفاهی هم صفر

امین یحیایی ساکن فاز۲ شهرک آفتاب بیجار هم می‌گوید: هر ساله ما در اوج تابستان آب نداریم و باید با مراجعه به مرکز شهر بیجار، برای خوردن و آشامیدن آب تهیه کنیم، آب مخازن پشت بام فقط برای شست و شو است.

وی ادامه داد: در این فاز و کلا منطقه حلوایی، ساکنین از اقشار کم درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، یعنی بیشتر مردم خودروی در اختیار ندارند که از کوه پایین آمده و خود را به شهر برسانند.

یحیایی افرود: بازهم به برکت دانشگاه پیام نور که در مرز فازیک و فاز ۲ احداث شده است، خودروی‌های عمومی را می‌توان شکار کرد، ولی در همه مواقع بخصوص بارندگی و شب، هیچ خودرویی برای حمل مسافر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بارها به مسئولین و شهردارهای بیجار نامه و درخواست داده‌ایم که برای این منطقه از شهر بیجار، خط ویژه تاکسی و مینی‌بوس تعریف کنید و کرایه ۲برابرهم حساب کنید، ولی تاکنون موفق نشده‌ایم و اگر این طرح مسکن ملی هم اجرا شود، دیگر نمی‌دانم چه وضعیت و بحرانی را تجربه‌ خواهیم کرد.

برابر آمار سامانه طرح نهضت ملی مسکن برنامه اجرایی چهار ساله برای شهر بیجار تعداد ۳ هزار و ۷۴۱ نفر است که تعداد ۶هزار و ۳۹۵ نفر ثبت نام و از این تعداد۲هزار و ۹۰۰ نفر تایید نهایی شده‌اند.

از تعداد متقاضیان فوق ۹۰۰ نفر در اراضی هواشناسی و حلوایی قرعه‌کشی شده‌اند که در مرحله انعقاد قرارداد میباشند و در فاز بعدی ۱۰۰۰ نفر دوم در اراضی عسکرآباد و باقیمانده اراضی تخت و هواشناسی قرعه کشی و گروه بندی خواهند شد.

یکی از اراضی مسطح و بکر که زیرساخت‌های لازم را هم دارد، در منطقه تخت است که یک شهرک ۵۴واحدی هم در آن احداث شده است که به علت نامعلوم، از ادامه آن جلوگیری و اراضی فعلی آن هم بدون استفاده رها شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28958
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.