حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
یادداشت؛

زمستان هم داغی بازار اجاره‌بها را سرد نکرد

  • کد خبر : 5166
  • 29 دی 1401 - 9:42
زمستان هم داغی بازار اجاره‌بها را سرد نکرد
تورم در بازار مسکن کنگر خورده و لنگر انداخته و خیال ندارد به یک لنگرگاه مطمئن و ارزان برسد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، این روزها گرانی و تورم از همه طرف زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده اما فشار مضاعفی که بر مستأجران علاوه بر گرانی کالاها و اجناس تحمیل‌شده گرانی مسکن و هزینه‌های بالای اجاره‌بها و رهن خانه است تا آنجا که بر اساس آنچه در بازار مشاهده می‌شود رهن و اجاره یک باب منزل و واحد مسکونی حتی در پایین‌ترین نقطه شهر هم برای عده‌ای محال به نظر می‌رسد.

جو حاکم در بازار گران مسکن نگاه به آینده را در نظر مستأجران تیره‌وتار کرده به‌طوری‌که هیچ چشم‌انداز روشنی را مقابل چشمان خود تصور نمی‌کنند چراکه با این اوضاع گرانی، خانه‌دار شدن بیشتر به یک معجزه شبیه است چون به فرض هم اگر حقوق و درآمد اقشار کم‌بضاعت بیشتر شود دیگر به درجه‌ای نمی‌رسد که بتوانند اضافه درآمد خود را برای خرید خانه کنار بگذارند.

گزارش اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار نشان داد بازار مسکن نیز همانند سایر بخش ها و کالاها ولو اینکه در رکود معاملاتی به سر ببرد رشد قیمت آن متوقف نشده و نخواهد شد. اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم که آیا می توان انتظار داشت تمام کالاها و محصولات به تبعیت از رشد نرخ تورم و ارز، افزایش قیمت را تجربه کنند اما مسکن تغییری نکند تا حدود زیادی به بیراهه رفته ایم.

کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در مراکز استان ها اگر به یک قرن رسیده است جای تعجب ندارد. اگر با این فرض که زمان خانه دار شدن یک قرن باشد باید گفت که یک خانه اولی که بخواهد با پس انداز و تسهیلات بانکی خانه دار شود باید تا ابد منتظر خانه دار شدن بماند.

حال اگر سری به بنگاه‌های مشاوره املاک بزنیم کاملاً در جریان قیمت‌ها قرار می‌گیریم؛ گویا تورم در بازار مسکن کنگر خورده و لنگرانداخته و خیال ندارد به یک لنگرگاه مطمئن و ارزان برسد.

قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد رهن و اجاره در نقاط بالای شهر سنندج آن‌چنان تصاعدی است که توان مالی کمتر مستأجری به گرد آن می‌رسد؛ به‌عنوان‌مثال رهن یک واحد مسکونی در نقطه خوش و آب‌وهوا و بقول معروف بالای شهر چندصد میلیونی است و باوجوداینکه چند سال پیش می‌شد با رقم کمتر از این در آن نقطه یک واحد آپارتمان با امکانات کامل خریداری کرد ولی چنان قیمت‌ها نجومی بالا کشیده و پر نوسان شده که باید مبلغ خرید خانه در چند سال پیش را بابت رهن پرداخت کرد تا آنجا که هزینه خرید یک مسکن حدود ۱۰۰ متری در نقاط بالای شهر حتی تا رقم ۷ میلیارد تومان و بیشتر هم می‌رسد.

لذا با افزایش قیمت اجاره بها و خرید و فروش مسکن پیشبینی آینده این بازار برای مردم سخت و دشوار شده است.

به نظر می‌رسد در رابطه با مشکل مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم‌بضاعت جامعه باید طرح‌هایی اجرایی شود که با توان مالی این قشر همخوانی داشته باشد چراکه اگر غیرازاین باشد بعید است جوانان و اقشار کم‌بضاعت و کم برخوردار جامعه بتوانند به یک سرپناه امن برسند چون ‌گرانی و تورم حاکم بر زندگی مردم یدطولی دارد و به‌نوعی جولان گرانی و تورم خط پایان ندارد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5166
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.