حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود؛

رویای دیرینه طلسم ۱۷ ساله در حال اتصال به شبکه ریلی کشور

  • کد خبر : 20344
  • 07 آبان 1402 - 8:27
رویای دیرینه طلسم ۱۷ ساله در حال اتصال به شبکه ریلی کشور
دولت در کردستان در همین ۲ سال عمر خود، ۱۶ طرح را با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رساند، حالا تنها چند روی باقی است تا رویای دیرینه طلسم ۱۷ ساله را بشکند و انتظار مردم کردستان به سر آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، رویای دیرینه، طلسم ۱۷ ساله، انتظار دست نیافتنی، این‌ها تعابیر خبری‌ها برای پیوستن کردستان به شبکه ریلی کشور بود و حالا تنها چند روی باقی است تا این رویای دیرینه طلسم ۱۷ ساله را بشکند و انتظار مردم کردستان به سر آید.

سیاست دولت سیزدهم تعریف طرح جدید نبود و دولتمردان برای اتمام طرحهایی کمر همت بستند که از گذشته نیمه تمام مانده بود.

عمر برخی طرحها به ۲ دهه می‌رسید و اگر در زمان خود برای اتمام آن کاری می‌شد، حالا دیگر بسیاری از پیشران‌های توسعه کردستان بر زمین نمانده بود.

دولت در کردستان در همین ۲ سال عمر خود، ۱۶ طرح را با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به پایان رساند که مهمترین آن راه آهن تهران-همدان- سنندج بود؛ طرحی که ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شد و حرکت آن در مسیر اجرا، نه به قطار شبیه بود و نه به خودروهای معمولی، بلکه حرکتی لاک پشتی داشت و بارها در مسیر متوقف شد.

در ۲ سال از عمر دولت سیزدهم حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و در مجموع ۲۴ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح هزینه شد و با رسیدن قطار کردستان به ایستگاه آخر، حالا همه منتظر شنیدن سوت آن در ایستگاه صلوات آباد سنندج هستند.

پروژه راه آهن سنندج- همدان شامل سه قطعه و دارای هفت ایستگاه است که در بخش کردستان، ایستگاه سنندج بصورت کامل راه اندازی شده است، ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر و باری ۵۰۰ هزار تن است.

براساس برنامه مقرر این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

این پایان راه قطار کردستان نیست

به گفته زارعی کوشا استاندار کردستان، ۳۰ درصد از اجرای این طرح در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و در ۲ سال اخیر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن هزینه شد.

این پایان راه قطار کردستان نیست و قرار است تا مرز باشماق و اقلیم کردستان عراق ادامه یابد که با تحقق آن تحول چشمگیری در حزوه حمل و نقل شکل می‌گیرد

اشتغال، کاهش آلودگی زیست محیطی، تسریع در حمل و نقل مواد غذایی و کالا‌هایی که از بنادر کشور بارگیری شده، کاهش فشار بر جاده‌های استان و در نهایت پیوستن به شبکه ریلی به عنوان بیست و چهارمین استان کشور، مزیت‌هایی است که با بهره برداری از راه آهن عاید استان می‌شود.

افتتاح راه آهن همدان – سنندج 

در ادامه محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان اظهار داشت: در سفر اول آقای رییسی حدود ۱۸۰ مصوبه با اعتبار ۱۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید که به لحاظ سرانه تخصیص اعتبار استان اول کشور لقب گرفتیم.

وی از رشد ۴۶ درصدی اعتبارات استان درسال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته هم خبرداد و اظهارداشت اعتبارات استان از ۲ هزار و ۱۳۶ میلیارد در سال ۴۰۱ به ۳ هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان رسید و رتبه ۱۰ کشور‌ی را در این زمینه بدست آوردیم.

محمدی عنوان کرد در سفر این هفته رئیس جمهور به استان طرح‌های کلان و تاثیرگذاری با بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: افتتاح راه آهن همدان – سنندج از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در این سفر به بهره برداری می‌رسد.

اما کردستان به دلیل هشت سال جنگ حمیلی از قطار توسعه کشور عقب مانده بود و حالا برای رسیدن به آن باید همانند این ۲ سال شاهد کارهای بزرگ و جهشی باشد تا بتواند عنوان محرومیت را از خود دور کند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=20344
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.