حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش؛

رونق کشاورزی؛ گامی بلند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 21463
  • 15 آبان 1402 - 7:38
رونق کشاورزی؛ گامی بلند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
کم نیستند عده‌ای که به ایفای نقش خود در بحث کشاورزی پرداخته‌اند و علاوه بر چرخش چرخ اقتصادی خانواده‌ها‌یشان به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کنند و واژه ما می‌توانیم را در عمل ثابت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در استان کردستان کشاورزی مهمترین بخش مورد توجه در منطقه است و شغل اکثر مردم این استان کشاورزی است و در هر چهار فصل کشاورزان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و از محصولات کشاورزی این استان گندم،جو ،کلزا و انواع محصولات باغی ،سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و سیر می‌باشد، در حالی که زندگی بخش وسیعی از کشاورزان این استان با کشاورزی گره خورده و چرخ اقتصاد زندگی آنها با کاشت و تولید انواع محصولات زراعی و باغی می‌چرخد.

افزایش بهره‌وری و تولید با علمی کردن کشاورزی، توانمندسازی شبکه بسیج مهندسان کشاورزی و تولیدکنندگان بسیجی در مدیریت علمی تولید از اهداف اجرای طرح همگام با کشاورز است.

اکبر اسماعیلی رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، در این خصوص اظهار داشت: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودکفایی در محصولات کشاورزی، تامین غذای سالم، ارتقا بهره‌وری و تولید و حرکت در مسیر اشتغال پایدار در کشور، از اهداف بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی افزود: افزایش بهره‌وری و تولید با علمی کردن کشاورزی، توانمندسازی شبکه بسیج مهندسان کشاورزی و تولیدکنندگان بسیجی در مدیریت علمی تولید، انتقال دانش فنی کشاورزی با استفاده مهندسان به کشاورزان، افزایش سطح پوشش و گسترش بکارگیری فناوری‌ها و توصیه‌های فنی با زیر پوشش قرار دادن سایر کشاورزان، ارتقا مدیریت مزرعه، بهبود متوسط عملکرد مجتمع‌های تولیدی از اهداف کلی اجرای طرح همگام با کشاورز است.

وی به نگاه ویژه بسیج کشاورزی جهت خودکفایی و تولید درمحصولات اشاره کرد و افزود: نگاه بسیج سازندگی در خصوص کشاورزی دنبال کردن اهداف اقتصاد مقاومتی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص است چرا که این امر توسعه اشتغال را برای جوانان خصوصاً روستانشینان را فراهم می‌کند.

اسماعیلی بیان داشت: تسهیلات اقتصاد مقاومتی در این زمینه به جامعه هدف و به کشاورزانی ارائه می‌شود که بیشتر با ارئه طرح‌های خود به کار کشاورزی می‌پردازند که این طرحها شامل پروزش قارچ، پرورش ماکیان، پرورش ماهی، احداث گلخانه، پرورش گیاهان دارویی، دام سبک وسنگین و باغات است که در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی به کشاورزان خدمت‌رسانی می‌شود.

این مسئول بیان داشت: مهم‌ترین هدف ما در این طرح علمی کردن کشاورزی است و مقرر است که دستورالعمل‌ها به استان‌ها ارسال شود و تقویم زراعی بر اساس شرایط همان منطقه تدوین شود.

اسماعیلی در ادامه به نقش‌آفرینی بسیج کشاورزی در تحقق جهش تولید اشاره و افزود: در خصوص جهش تولید در بحث صدور مجوزها برای ایجاد طرح‌های اقتصاد مقاومتی که بعضا کشاورزان  در آن با سایر ارگان‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن هستند پیگیری لازم جهت رفع مشکل کشاورزان انجام می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کردستان در بخش دیگر از سخنان خود به برنامه های جامع قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه بیت المقدس کردستان اشاره و گفت: جهاد همه جانبه اقتصادی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر رویکردهای مردمی دانش‌بنیان، تقویت فرهنگ جهاد و عمل صالح اقتصادی در ایجاد ارزش افزوده، بهره‌وری، کارآفرینی، مهارت آموزی و اشتغال مولد و اعطای مشوق‌ها و تبدیل گفتمان اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج ملی، الگو سازی در اقتصاد مقاومتی و ترویج آن در جامعه با برجسته کردن نقش جوانان و طبقات کم درآمد و متوسط و اصلاح ساختار انحصار طلبی و قارون صفتی در ارکان اقتصادی کشور با هدف توسعه اقتصاد مقاوتی و ترویج فرهنگ تعاون پذیری و توزیع عادلانه منابع در سطوح خر در جامعه را از سیاست‌ها و راهبردها در این سازمان برای توسعه در بخش کشاورزی بیان کرد.

اسماعیلی گفت: بسیج کشاورزی تا کنون گام‌های اساسی و بزرگی را در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته است که می‌توان گفت که در این حوزه در بحث کشاورزی از سال ۹۲ تا کنون اقدام به پرداخت تسهیلات طرح‌های مقاومتی در عرصه‌های کشاورزی و مشاغل خانگی بوده‌ایم .

وی گفت: در این مورد کمک گروه‌های جهادی به نهال کاری و مشاوره و برگزاری کلاس‌های ترویجی در روستاها  و کمک به سم پاشی و برداشت محصول از باغات همراه کشاورزان در راستای علمی کردن کشاورزی برای کشاورزان در روستا های این استان است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان ایجاد فرصت‌های شغلی جدید از طریق توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، شناسایی و توسعه ۱۰ قطب در شهرستانهای استان و رسته‌های مزیت‌دار‌ مناطق ،پایش کسب و کارها با تاکید بر شناسایی گلوگاه‌های تولید و توسعه بازار  و کمک به مردمی سازی اقتصاد و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستا ها و ایجاد دهکده اقتصاد مقاومتی بر اساس بوم و ظرفیت در منطقه را از اهداف طرح های اقتصاد مقاومتی و قطب صنایع تبدیلی بسیج سازندگی در بحث کشاورزی نام برد.

اسمائیلی خاطر نشان کرد: تشکیل هسته‌های علمی با حضور برترین اساتید دانشگاهی و کشاورزان نمونه کشوری، ایجاد کارگروه‌های علمی کشاورزی در هر پایگاه روستایی، ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی و تهیه دستورالعمل‌های کشت و کار، تحت نظر اساتید و فعالان بخش کشاورزی را از جمله زمینه های اجرای  در بخش کشاورزی در روستاهای استان کردستان عنوان کرد.

این مسئول در پایان اذعان داشت: با افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌توان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های مرتبط با این محصولات را به صورت بومی در داخل استان تهیه کرد.

وی توان اکولوژیک استان برای تولید غذا و رسیدن به امنیت غذایی پایدار را فراهم دانست و گفت: خودکفایی در محصول راهبردی در یک سال و واردات همان محصول در سال دیگر، ثبات و پایداری برنامه امنیت غذایی را به دنبال خواهد داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر باید به فضای بخش کشاورزی کمک شود، ابراز کرد: باید با اختصاص تسهیلات و اعتباربخشی به برخی از پروژه‌ها در بخش کشاورزی کمک کرد تا زیرساخت‌های لازم برای این بخش با یک نگاه بهتری فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است افزود: با توجه به این مسائل باید به سمت افزایش بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح مزارع گام برداریم تا  از این رو بتوانیم  دانش‌ بنیان کردن بخش کشاورزی و دامپروری را  در بسیاری از روستاهای‌ استان دنبال کنیم.

مسئولسازمان بسیج سازندگی ابراز داشت: متن امنیت غذایی باید در محصول یک کشاورز و جامعه روستایی دیده شود چرا که کشاورز توانمند و دارای تولید اقتصادی می‌تواند امنیت غذایی را تامین کند از این رو روستا باید مورد توجه هر چه بیشتر قرار گیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21463
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.