حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
روستا‌ها نقشی قابل توجهی در تامین امنیت غذایی و تولید ایفا می‌کنند؛

«روستابازار» رافع مشکلات تولید و مصرف‌کنندگان/ ازمرزعه تا بازار بدون دلال

  • کد خبر : 13323
  • 17 تیر 1402 - 7:25
«روستابازار» رافع مشکلات تولید و مصرف‌کنندگان/ ازمرزعه تا بازار بدون دلال
روستاییان شهرستان سقز در فصول مختلف سال محصولات مازاد مصرف خود را جهت فروش به بازارهای گوشه و کنار شهر سقز آورده و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، روستاییان شهرستان سقز در فصول مختلف سال محصولات مازاد مصرف خود را جهت فروش به بازارهای گوشه و کنار شهر سقز آورده و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

حال در فصول بهار و تابستان این محصولات بیشتر شامل گیاهان بهاره، میوه جات و محصولات کشاورزی و باغی می‌شود و در دو فصل پاییز و زمستان بیشتر شامل لبنیات و خشکبار مازاد آنان می باشد.

 

اگر هر کسی این روزها چرخی در سطح شهر سقز زده باشد به خوبی خواهد دید در هر گوشه ای از شهر عده ای از افراد و کاسبان به غیر از بازار خرید و فروش محصولات ورودی خارج از شهرستان، مشغول خرید و فروش برخی از محصولات تولیدی روستاییان خود شهرستان سقز هستند که البته هر چند با وضعیت بد اقتصادی مردم وجود چنین دست فروشی هایی دور از ذهن نیست ولی در واقع مشکلات خاص خود را نیز دارد و نمادی از نبود شغل و عدم ساماندهی دستفروشان است.

نکاتی که در این موضوع قابل اهمیت است بحث در دسترس بودن محصولات ارائه شونده برای اکثریت جمعیت شهری و البته دسترسی آن برای خود روستاییان با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان سقز به عنوان شهرستانی با شرایط جغرافیایی و جمعیتی ویژه، می باشد به طوری که اکثریت این قشر نیز بتوانند به صورت روزانه از ظرفیت این بازار استفاده نمایند، همچنین تنوع محصولات واقع در محل خرید و فروش محصولات جهت جلوگیری از سرگردانی خریداران و همچنین عرضه مستقیم محصولات ارگانیک و جلوگیری از ورود واسطه گران و دلالان به این بازار مخصوص روستاییان است که سود آن حداقل عاید تولیدکنندگان روستایی و همچنین عرضه محصولاتی با کیفیت و ارزان برای مصرف کنندگان گردد.

 

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، اهمیت احداث و یا جانمایی یک بازار مخصوص برای روستاییان که بتوانند بدون دغدغه و با خیال راحت به ارائه محصولات خود بپردازند بسیار ضروری است که بازار نامبرده در اصلاح به اسم روستا بازار معروف است. بازاری که روستاییان سقز می‌توانند محصولات پروتئینی، لبنیات، میوه و سیفی جات، حبوبات، ترشیجات ، عسل ، گیاهان دارویی و خوراکی، خشکبار، صنایع دستی و …خود را بدون واسطه به فروش برسانند.

 

نهادهایی که می‌توانند در تعیین و جانمایی یک مکان مناسب جهت احداث روستا بازار سقز دخیل باشند شامل جهاد کشاورزی، اداره تعاون روستایی، فرمانداری و بخشداری ها، شهرداری سقز هستند و بایستی با مشورت شورا، دهیاران، معتمدین و همچنین فعالان اقتصادی روستایی در سقز بهترین مکان ممکن را برای این بازار مهم تدارک ببینند تا دیگر شاهد این چند مکانی و بی نظمی در بازار ارائه محصولات و تولیدات کشاورزی و روستایی در سقز نباشیم.

در حال حاضر از ۱۰ شهرستان و ۲۹ شهر کوردستان، تنها در شهرهای سنندج، قروه و دیواندره روستا بازار ایجاد شده است.

اخیراً در سقز در جلساتی با حضور نهادهای مربوطه، یکی از انبارهای جهاد کشاورزی سقز واقع در میدان موکریان پیشنهاد شده است که هر چند برای روستاییان سه بخش سرشیو، زیویه و امام دسترسی بهتری دارد ولی برای قسمت عمده‌ای از بخش مرکزی شامل روستاییان محور جاده بانه و همچنین محور جاده بوکان می‌تواند مشکل ساز باشد.

 

برخی از مشکلات و آسیب‌های احتمالی بر سر راه ایجاد این بازار شامل هزینه‌های احتمالی برای روستاییان برای اجاره مکان مورد نظر، قانع نمودن روستاییان برای استفاده از این مکان مشخص جهت خرید و فروش محصولات شان، مشکل ساز بودن جمع آوری بازارهای سنتی برای شهرداری سقز و عدم تمایل شهروندان برای ورود به این بازار در صورت دور از دسترس بودن آن و مهمتر از همه جلوگیری از ورود واسطه ها به جای تولیدکنندگان واقعی به این عرصه و … می شود.

ولی در نهایت بحث ایجاد روستا بازار در سقز و اهمیت آن کاملاً انکار ناپذیر است و می‌تواند تحول مهمی در اقتصاد خرد روستاییان سقز ایجاد نماید هر چند موفقیت مستلزم پیش‌بینی تمام جوانب مطرح شده در یادداشت و نظرات کارشناسی است و صرف احداث این بازار بدون برنامه ریزی و آسیب شناسی لازم ممکت است منجر به شکست خواهد بود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13323
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.