حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

روز جهانی عصای سفید، یاری برای نابینایان

  • کد خبر : 19256
  • 24 مهر 1402 - 11:37
روز جهانی عصای سفید، یاری برای نابینایان
روزعصای سفید، بهانه‌ای است تا معلولانی که از نعمت بینایی محروم هستند اما با چشم دل نعمت‌های خداوندی را نوازش می‌کنند به یادآوریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی،نابینایان با ضمیر روشنشان، تپش قلب زندگانی و رسالت بی‌انتهای طبیعت را ترجمه و با و نگاه معرفتی‌شان صفای فطرت خداوندی را می‌نگرند. نابینایان چنان ارزشی و حرمتی در نزد مردم جوامع مختلف دارند که در تقویم جهانی، ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان، نامگذاری شده تا تمام مردم دنیا، در این روز، توجه خود را معطوف به مشکلات و خواست‌ها و دنیای این عزیزان می‌کنند تا تبلوری از توانمندی‌ها، شان و منزلت اجتماعی نابینایان باشد و نگرش مطلوبی در جامعه نسبت به آنان به وجود آید.

شخصی که با عصای سفید راه می رود، تقریباً در همه جا فوراً به‌عنوان فردی که دارای اختلال بینایی است، تشخیص داده می شود، این وسیله افراد نابینا و کم بینا را قادر می کند تا وظایف خود را به تنهایی انجام دهند و اعتماد به نفس آنها را نیز افزایش می دهد.
اسماعیل احمدی فرماندار مریوان صبح امروز در مراسم روز جهانی عصای سفید که در سالن ارشاد این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: رشد و پیشرفت روشندلان در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی در سایه تلاش و کوشش و امید به ساختن زندگی بهتر میسر خواهد شد.

وی ضمن بیان این نکته که نابینایی پایان زندگی نیست، عنوان کرد: در سراسر گیتی بسیاری از نابینایان بوده‌اند که در ثبت اختراعات، نوشتن و تالیف کتابهای علمی فاخر، و در خلق حماسه‌های اجتماعی و فرهنگی و کارآفرینی توانسته‌اند اثبات کنند که نقص یک عضو نباید به منزله ناتوانی شمرده شود.

فرماندار شهرستان مریوان خاطرنشان کرد: انتظار داریم که سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های دولتی، فرهیختگان جامعه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در آموزش حقوق نابینایان و عصای سفید بیش از گذشته کوشا باشند و زمینه رشد و پیشرفت این عزیزان را فراهم نمایند.

وی در پایان با اشاره به تکریم و احترام شهروندان نابینایان و کم‌بینا افزود: تمام تلاش ما در این است که بتوانیم حداقل امکانات ممکن را در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

در شهرستان مریوان حدود ۵۰۰ نفرنابینا و کم بینا وجود دارد

در ادامه مراسم پروین اخدر مدیر بهزیستی شهرستان مریوان ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید به روشندلان گفت: روشندلان جامعه نیاز به توجه دارند که جنس این توجه از نوع دلسوزی و ترحم نیست.

مدیر بهزیستی شهرستان مریوان خاطرنشان کرد: نیاز روشندلان از نوع درک و فهم روشندلان است و همه مسئولین می‌بایست توجه ویژه ای به مسئله روشندلان داشته باشند.

وی افزود: واقعیت روشندلان کنش متقابل بین جامعه و فرد روشندل است و در این خصوص هر دو باید ایفاگر نقش باشند زیرا برخورداری از مواهب حیات، حق تمام انسان‌ها بویژه روشندلان تلقی می‌شود و جوامع می‌بایست در راه تحقق آن تلاش کنند.

اخدر با تأکید بر لزوم احترام به حقوق تمامی معلولین جسمی، به‌ویژه روشندلان، فعالیت روشندلان را در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و … نشانه‌ی توانمندی این عزیزان دانست.

وی تصریح کرد: نابینایان با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر ثابت کرده اند که نابینایی نمی‌تواند مانع حضورشان در صحنه‌های مختلف اجتماعی باشد.

مدیر بهزیستی شهرستان مریوان اظهار امیدواری کرد برای تأمین رفاه و آسایش این قشر از افراد جامعه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و در این خصوص اقدامات و تلاش‌های خود را گسترش خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در شهرستان مریوان حدود ۵۰۰ نفرنابینا و کم بینا وجود دارد که یک سوم از آنها را افراد نابینا تشکیل می‌دهند.

در پایان مراسم از روشندلان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19256
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.