حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

روزی برای بیان دغدغه‌های این قشر خاص!

  • کد خبر : 24269
  • 15 آذر 1402 - 13:17
روزی برای بیان دغدغه‌های این قشر خاص!
فصل پاییز است و ماه آذر، یکی از زمانهایی که ناخودآگاه انسان را به یاد دانشجو می‌اندازد، آری این موقع که از سال می‌رسد تقویم به یاد ما می‌اندازد که چه روزهایی را در دانشگاه گذراندیم و به کجا رسیدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، فصل پاییز است و ماه آذر، یکی از زمانهایی که ناخودآگاه انسان را به یاد دانشجو می‌اندازد، آری این موقع که از سال می‌رسد تقویم به یاد ما می‌اندازد که چه روزهایی را در دانشگاه گذراندیم و به کجا رسیدیم، حال یک روز به ۱۶ آذر مانده است به همراه فیلم بردار و تصویربردار خود به یکی از دانشگاه های مطرح شهر سنندج سر بزنم تا از نزدیک دغدغه، نگرانی و مطالبه دانشجوی امروز را به تصویر بکشیم اما به راستی چه روزهایی را در حیاط دانشگاه گذراندیم و چه شور و اشتیاقی داشتیم برای همه چیز… برای دانشگاه رفتن، برای فعالیت های فرهنگی، برای مناسبت های دانشجویی و غیر دانشجویی، برای درس خواندن و حتی گاهی درس‌نخواندن!

نزدیک تر می شویم، کنار پله های دانشگاه می ایستیم تا دانشجویانی که در حال رفت و آمد هستند را برای مصاحبه دعوت کنیم، بعضی از آنها حاضر به مصاحبه با ما شدند و این روز را به همه هم‌کلاسی‌هایشان تبریک گفتند و بعضی هم از کنارمان به راحتی گذشتند و حاضر به آمدن جلوی دوربین نشدند چرا که می‌گویند؛ کسی به حرف ما توجه نمی‌کند و تا به حال به‌عنوان یک دانشجو نظر ما را نخواسته‌اند، تنها باید فریاد بزنیم تا صدایمان را بشنوند. اگر هم دردهایمان را بگوییم یا منتشر نمی کنید یا سانسور می کنید، ترجیح می‌دهیم که حرفی نزنیم.

مسئولین گوشی برای شنیدن درد و دلهای دانشجویان داشته باشند

چند دقیقه‌ای منتظر می‌مانیم چشممان به سه دانشجویی که روی لبه دیواره محوطه دانشکده ایستاده‌اند می‌خورد که با لهجه محلی کوردی، صحبت می کنند، به سمتشان می رویم و درخواست مصاحبه می کنیم آنها نیز با رویی گشاده پذیرایمان می‌شوند.

اسرا هاشمی یکی از دانشجویان رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد سنندج است که در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن تبریک روز دانشجو به تمام دانشجویان ایران زمین اظهار داشت: مطالبه ما از مسئولین به عنوان یک دانشجو این است که حرف‌هایم را بشنوند و برای درد و دلهای ما گوشی برای شنیدن داشته باشند.

دغدغه بعد از فارغ‌التحصیلی و بیکاری آزارم می‌دهد

یکی دیگر از دانشجویان پسر در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: متاسفانه تفکری در بین مسئولان شکل گرفته که می گویند دانشجو باید به قدری توانمند باشد که بتواند خودش بعد از فارغ التحصیلی اشتغال آفرینی کند. بدون این که به این سئوال پاسخ بدهند که اشغال آفرینی پول، حمایت و پشتیبانی همه جانبه می خواهد.

وی گفت: گاهی به این می اندیشیم ای کاش به جای اینکه سالها عمرمان را صرف تحصیل علم کنیم از همان دوران دیپلم دنبال کسب مهارتی دیگر می شدیم حداقل دغدغه‌های امروز آزارمان نمی‌داد. اما الان قتی به دوران فارغ‌التحصیلی و بیکاری بعد از آن فکر می‌کنیم از اینکه عمرمان را در راه تحصیل گذرانده ایم، پشیمان می‌شویم.

دانشجویان آگاه به مسائل روز و جنگ شناختی دشمن باشند
دانشجویان نسل امروز به دنبال چه هستند؟ مطالبه و خواسته دانشجوی امروز با دانشجوی دیروز چه تفاوتی کرده است؟ علت بی تفاوتی دانشجویان به مسائل مختلف اعم از مطالبه صنفی خود چیست؟ اصلا دانشجوی امروز چه می خواهد؟ چه اندازه توانستیم خودمان را با دانشجوی امروز مطابقت دهیم و خواسته هایشان را تحقق ببخشیم؟ در نهایت آینده این نسل تغییر چه آینده ای است… در مورد جواب این سوالات با یکی از اساتید دانشگاه کردستان هم صحبت می‌شویم که می‌گوید: دانشجویان زمان گذشته آگاه به مسائل زمان و مکان بودند و بسیاری از آنها در جبهه ها در مقابل دشمن جنگیدند و به پیروزی رسیدند و دانشجویان امروز نیز دنباله‌رو آنها هستند که به فکر رشد و تعالی و پیشرفت کشور هستند.

وی گفت: دشمنان در همه زمینه ها چشم طمع به کشور ما دوخته‌اند و دانشجویان پیشین با دشمنی که در میدان مبارزه بود می جنگیدند و آنجا دفاع می کردند ولی الان دانشجویان ما باید آگاه به مسائل روز باشند چرا که دشمنان سعی می کنند فضای ذهنی و باورهای آنها را تسخیر کنند.

وی افزود: دانشجو باید در همه زمینه ها در حوزه های مختلف خود را مسلح کند چرا که جنگ شناختی و جنگ ترکیبی را داریم.

وی گفت: روز دانشجو فرصتی برای یادآوری رسالت دانشجویان به عنوان نسل آگاه است، اینکه دانشجو بداند باید در کنار درس و دانش، آگاهی سیاسی داشته باشد.

۱۶ آذر، یادآور روحیه عدالت‌خواهی، استکبار ستیزی و ضد استبدادی جنبش دانشجویی است

در گوشه دیگر از دانشگاه در سالن همایش مراسم روز دانشجو در حال برگزاری است و یکی یکی از دانشجویان خودشان را به این مراسم می‌رسانند، مراسمی که برای روز دانشجو در نظر گرفته شده است که حجت‌الاسلام فرج‌الله مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: در همه دنیا مناسبت‌هایی برای اقشار نامگذاری شده است و عناوینی را برای هر کدام تعریف کرده‌اند که روز دانشجو در ایران نیز یک روز بسیار خاصی است که باید به ریشه آن توجه شود که چه مسائلی باعث شده که ۱۶ آذر به نام روز دانشجو نامگذاری گردد.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در ایران یک جنبش مقدسی است که سرمنشأ آن توسط خون ۳ شهید آبیاری شده است، گفت: در ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ یک جریان اصلی شکل گرفت، چرا که در دورانی که استبداد جدید شروع شده بود و هیچ مجموعه علمی، آزادیخواهی و روزنامه‌نگاری جرات نوشتن یک مطلب را نداشتند و نماینده استکبار جهانی پیروزمندانه بعد از شکست جریان ملی گرایی نهضت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد، می‌خواست وارد دانشگاه شود و پیروزی خود را جشن بگیرند اما نمی‌دانستند که در این کشور جریان‌های اصیل و مقدسی وجود دارد که نمی‌گذارند آنها به اهدافشان برسند لذا خون دانشجویان به زمین ریخته شد و نگذاشتند استکبار جهانی به اهداف خود برسد و نتیجه آن پیروزی نظام مقدس اسلامی بود.

وی افزود:جنبش دانشجویی در کشور ما شناخته شده هستند و ضد استکبار، ضد استبداد و عدالتخواه هستند لذا دانشجویان ما باید به این سه سمت بروند.

شانزدهم آذر وامدار حماسه‌سازی سه دانشجویی است که ساحت سنگر دانشگاه را از استکبار مصون داشتند

قباد میمنت آبادی رئیس دانشگاه آزاد کردستان ضمن تبریک روز دانشجو با بیان اینکه شانزدهم آذر وامدار حماسه‌سازی سه دانشجویی است که ساحت سنگر دانشگاه را از استکبار مصون داشتند، اظهار داشت: در سال ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران برای دفاع از آزادگی و انسانیت و حیثیت ملی چندین ماه از سال (از کودتای ۲۸ مرداد تا ۱۶ آذر) را در نهایت صبوری، متانت و رعایت شئونات دانشگاهی، به برپایی تجمعات اعتراض آمیز پرداختند و سرانجام در ۱۶ آذرماه با تقدیم خون سه تن از فرزندان عزیز این ملت، پیام عدالت خواهی را در عرصه علم و دانش زنده نموده و با وجود خفقان حاکم بر آن دوره، پیام ضد استکباری خود را به گوش جهانیان رساندند.

وی گفت: گذشت فضایی که دو سه سال درگیر جریان کرونا بودیم و سال گذشته نیز در آغاز سال تحصیلی شاهد یک رکود ظاهری و حضور کم جنب و جوش بودیم اما فضای امسال نشان از رشد بالندگی و ترقی و توسعه در میان دانشجویان است.

وی افزود: در سپهر سیاسی جهان امروز شاهد کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین هستیم که این جنایت استکبار جهانخوار و خوی ددمنشانه آنها به سرکردگی آمریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنیم و جنبش نهضت و پویای فعال دانشجویی انتظار است که در راستای امنیت جهانی مطالبه‌گر باشند و این خواسته به حق و ضروری است.

دانشجو نسل ششم باید مطالبه‌گر و مشارکت‌گرا باشد

محمد رضایی، مدیرکل امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کردستان نیز از نسل دوم دانشجویی به‌عنوان نسل تغییر و تحول؛ نسل سوم را کارآفرین، نسل چهارم را نرم، نسل پنجم را دانشگاه‌های تمدن‌ساز و انسان‌ساز و نسل ششم تغییر و توسعه نام برد و گفت: باید در این دوره ملاحضات رفتاری و علمی داشته باشیم. ایده‌پردازی، فرصت‌های جدید، تغییرات گسترده و برون‌سپاری لازمه این دوره از دانشگاه است.

مدیرکل امور سیاسی استانداری کردستان یکی از مولفه‌های دانشگاه را دانشجو خواند و تصریح کرد: دانشجو نسل ششم باید مطالبه‌گر و مشارکت‌گرا باشد و در مطالبه‌گری باید سنسورهای دانشجو نسبت به تغییر و تحولات بیرونی مطالبه‌گر باشد.

وی افزود: دانشجو باید در عین مطالبه‌گری و ایده‌پردازی و داشتن افق‌های روشن، در مسائل و اتفاقات روز و فرایند مطالبه‌گری خودشان نیز مشارکت داشته باشند.

گفتگو با تعدادی از دانشجویان دانشگاه واحد سنندج نشان داد که دغدغه یافتن شغل، مشکلات ذهنی زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است و از آنجاکه بیشترین سهم مشکلات رفتاری مربوط به مشکلات شغلی است در رابطه با دانشجویان شاغل می‌توان (تعارض نقش بین دانشجو و شاغل بودن) را عامل ایجاد استرس برای آنها و در نتیجه بروز و تاثیر منفی روی موقعیت تحصیلی‌شان معرفی کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24269
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.