حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

رنج یک بیماریِ ترسناک

  • کد خبر : 28104
  • 17 بهمن 1402 - 9:38
رنج یک بیماریِ ترسناک
سرطان بیماری است که نامش ترسناک است و ناخودآگاه انسان را به یاد مرگی نزدیک می‌اندازد، چرا که هیچ نوع درمان قطعی برای آن ارائه نشده است و در صدر فهرست قاتلان بین‌المللی قرار دارد که طبق آمار، عامل ۱۳ درصد از تمام مرگ و میرهای کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، سرطان بیماری است که نامش ترسناک است و ناخودآگاه انسان را به یاد مرگی نزدیک می‌اندازد، چرا که هیچ نوع درمان قطعی برای آن ارائه نشده است، بیماری که در صدر فهرست قاتلان بین‌المللی قرار دارد که طبق نظرسنجی، عامل ۱۳ درصد از تمام مرگ و میرهای کشور است.

آری این روزها شاید خبر مرگ و میر بر اثر سرطان برای مردم عادی شده باشد و در بسیاری از خانواده، انواع آن وجود داشته باشد و سالانه تعداد زیادی بر اثر این بیماری به کام مرگ بروند.

سنگینی رنج همان است یا شاید هم بیشتر، تنها برای بازگشت به زندگی با رنج عظیمش باید بپذیری؛ جهان اگر جهان است، رنج مادرزاد آدمی است. گاه در قامت جنگ و آوارگی، گاه در قامت زلزله، سیل و بی‌خانه‌مانی؛ گاه مرگ و گاه بیماری. شاید سرطان فرد مبتلا را از پا درنیاورد اما رنج ابتلا به آن، عزیزان فرد مبتلا را قطعا از پا خواهد انداخت. و چه بسیارند مردان، زنان و كودكانی كه هنوز روی پاهای خود راه می‌روند و سرطان هم آغوش‌شان است اما رنج ابتلای‌شان، راه زندگی را از خانواده‌های‌شان گرفته است.

سرطان چیست؟

سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن، بدون توقف شروع به تقسیم شدن می کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می یابند.

سرطان می تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون ها سلول ساخته شده است.

در حالت طبیعی، سلول‌های بدن رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است.

هنگامی که سلول‌ها پیر می‌شوند یا آسیب می‌بینند، آنها می‌میرند و سلول‌های جدید جایشان را می‌گیرند.

هنگامی که سرطان بروز می‌کند، این روند در هم می‌شکند و سلول‌های پیر و آسیب دیده، در حالی که باید بمیرند، زنده می‌مانند؛ این سلول‌های اضافی می‌توانند بدون توقف تقسیم و یا منجر به تشکیل تومور شوند.

در درمان سرطان ۶ پزشک متخصص در کردستان فعالیت دارند

وزیر بهداشت طی سفر به استان کردستان با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در درمان بیماران مبتلا به سرطان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی، موفقیت های بسیاری داشته و در درمان سرطان نیز ۶ پزشک متخصص در این استان فعالیت دارند.

شایع‌ترین سرطان در کردستان 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با روابط عمومی علوم پزشکی اظهار داشت: متوسط بروز سرطان در استان در هر دو جنس مردان و زنان ۱۷۴.۲۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

فرزام بیدارپور افزود: بیماری سرطان در کنار سایر بیماری‌های غیر واگیر، عامل ۶۸ درصد مرگ و میر‌ها در جهان و ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط است.

وی با اشاره به آمار‌های بروز سرطان در استان گفت: بر اساس آخرین آمار‌های این بیماری که در سال ۱۳۹۷ استخراج شده است، متوسط بروز سرطان در ۱۰۰ هزار نفر در مردان کشور و استان به ترتیب ۱۸۲.۷۶ و ۱۹۵.۴۲ و در زنان ۱۶۵.۳۱ و ۱۵۵.۱۷ است.

دکتر بیدارپور ادامه داد: سرطان‌های شایع در استان کردستان را، در مردان، معده، پوست و پروستات و در زنان، پستان، پوست و کولورکتال عنوان کرد.

وی گفت: اطلاع از روش‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان، مراجعه به پایگاه‌های سلامت برای تشخیص زودهنگام سرطان و اطلاع از وضعیت سلامتی، اقدام فوری برای پیشگیری از سرطان، اعتماد به روش‌های درمانی و اطلاع و دوری از عوامل خطر در پیشگیری از سرطان‌ها از جمله راهکار‌های پیشگیری از این بیماری است.

بدون شك هركدام از ما در اطراف‌مان افراد مبتلا به سرطان دیده‌ایم. همه ما برای موقعیت‌شان متاثر و متاسف شده‌ایم. اما چند نفرمان به رنجی كه افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌‎های‌شان در حال تجربه هستند، اندیشیده‌ایم؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28104
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.