حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش؛

دسترنج کشاورزان در جیب دلالان/پشت پرده ارزانی صیفی‌جات

  • کد خبر : 24075
  • 13 آذر 1402 - 9:14
دسترنج کشاورزان در جیب دلالان/پشت پرده ارزانی صیفی‌جات
کشاورزان هویج کار با مشکلاتی از جمله قیمت پایین خرید تا قیمت چند برابری نهاده‌هایی مانند بذر وسم و گران شدن کارگر رو به رو هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، برداشت هویج از بالغ بر ۳۰۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان دهگلان رو‌ به پایان است، پیش‌بینی می‌شود ۱۸ الی ۲۰ هزار تن از این محصول در سال جاری برداشت شود.

یکی از مسائل مهمی که در برداشت محصول هویج مطرح می‌شود، نبود صنایع تبدیلی مرتبط است که در صورت نبود صنایع تبدیلی در این زمینه، عملاً راندمان آن از لحظه تولید تا مصرف نمی‌تواند دوام لازم را داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که در منطقه با آن رو به رویم، بهم خوردن عرضه و تقاضا در برداشت و فروش محصول هویج است، متأسفانه در سال جاری بسیاری از اراضی آبی دهگلان زیر کشت هویج رفته است، افرادی در منطقه شروع به کشت آن کردند که اصلاً کشاورز نبودند بلکه سرمایه‌گذار یا سرمایه‌دار بودند، در نتیجه سطح زیر کشت این محصول به مقدار بسیاری بالا رفته و بالاتر از عرضه و تقاضا قرار گرفته است.

دغدغه و مطالبه کشاورزان هویج کار

آمانج ابراهیمی از کشاورزان هویج کار دهگلانی در گفتگو با کردتودی اظهار داشت: دغدغه هویج کاران در پروسه تولید و‌ برداشت این محصول، حضور و فعالیت افراد غیر متخصص و غیر کشاورز در کاشت و برداشت هویج، موجب بهم خوردن بازار فروش این محصول شده و‌ کاشت و مازاد بر نیاز سطح کشور اتفاق افتاده است.

ابراهیمی در ادامه اضافه کرد: مسئله مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، عدم نگهداری و انبارداری هویج است که با سایر محصولات متفاوت خواهد بود، زمان نگهداری آن در مقابل با محصولات سیب زمینی و‌ پیاز کمتر می‌باشد، همین موضوع باعث می‌شود تا محصولی که تولید شده و به بازار مصرف عرضه می‌شود‌، مدت زمان مصرف آن حداکثر تا ۱۰ روز باشد و در غیر اینصورت هویج بدست آمده دیگر قابل استفاده نخواهد بود و کیفیت خود را از دست خواهد داد.

صادرات هویج به دیگر شهرها از مطالبه کشاورزان

ابراهیمی کشاورز هویج کار در ادامه گفت: از دیگر مطالبات و درخواست‌های کشاورزان هویج کار دهگلانی، صادرات این محصول به سایر شهرهای کشور و حتی به خارج از کشور می‌باشد که در سال جاری بسیار کم‌رنگ شده است، البته محدود کشاورزانی هستند که هویج خود را به کشورهای هم‌جوار صادر می‌کنند‌.

وی عنوان کرد: با توجه به مراحل کاشت، داشت و برداشت و‌ شستن هویج و عرضه آن به بازار مصرف، اشتغال فصلی مناسبی را برای مردمان منطقه لیلاخ فراهم آورده است.

ابراهیمی تأکید کرد: تنها مسئله‌ای که در این روزها، حائز اهمیت است، بازار مصرف می‌باشد، کشاورز هویج کار نمی‌تواند قیمت دلخواه خود را بخواهد، مگر بر اینکه زمین از آن خود کشاورز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود، در صورت تمایل به کاشت محصول هویج سعی کنند از الگوهای کشت جهاد کشاورزی بهره برده و آنرا بکار ببرند.

مازاد بر مصرف و مازاد بر نیاز مصرف سطح کشور و بازارهای بین‌المللی محصول هویج کشت شد و در نهایت دود ضرر و زیان آن به چشم کشاورزان خواهد رفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24075
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.