حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

«دایه سلطنه» بازیگر مشهور بانه‌ای درگذشت

  • کد خبر : 674
  • 15 شهریور 1401 - 12:22
«دایه سلطنه» بازیگر مشهور بانه‌ای درگذشت
سلطنت امینی معروف به «دایه سلطنه» بازیگر مشهور بانه‌ای به دلیل سکته مغزی در سن 66 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، سلطنت امینی بانوی هنرمند اهل بانه مشهور به «دایه سلطنه» که سابقه زیادی در زمینه بازیگری در سینما داشت، بر اثر سکته مغزی در گذشت.

این هنرمند در سال ۱۳۳۵ در شهر بانه به دنیا آمد و در اوایل دهه ۷۰ فعالیت هنری خود را در حوزه سینما به دلیل علاقه زیاد به بازیگری آغاز کرد.

سلطنت امینی که در بانه به «دایه سلطنه» معروف بود، از نوجوانی عاشق سینما و بازیگری بود و آرزو داشت روزی بازیگر شود ولی به دلیل مشکلات زندگی نتوانست در جوانی به آرزویش جامه عمل بپوشاند.

امینی سواد نداشت اما شجاع و ساختارشکن بود و جزء نخستین زنان بانه‌ بود که به سینما رفت و بسیاری از فیلم‌هایی را که در سینمای رحمان خان و سینمای مسلمی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ اکران شده دیده بود.

در ۱۳ سالگی با مردی که ۲۵ سال از خودش بزرگتر بود به اجبار ازدواج می‌کند ولی در ایام جوانی همسرش را از دست می‌دهد و به تنهایی بار مسؤولیت سنگین خانواده‌اش را به دوش می‌کشد اما همچنان در رسیدن به آرزویش ناامید نمی‌شود و از عشق و علاقه‌اش به سینما برای پسرانش می‌گوید.

وی زندگی بسیار سخت و پرمشتقی را پشت سر گذاشته بود و به تنهایی مدیریت خانواده را بعد از فوت همسرش بر عهده داشت.

یکی از پسرانش دوربینی خریداری می‌کند و از مادرش در همه مراسم، مهمانی‌ها و جشن‌ها فیلم می‌گیرد و «دایه سلطنه» از گروه‌های تئاتر که از شهرستان‌های دیگر برای نمایش به بانه می‌آمدند در خانه خود پذیرایی می‌کرد تا تجربه بازیگری را از آنها بیاموزد.

بعد از فوت همسرش بازیگری را در سال ۱۳۷۶ در فیلم «آوات» به کارگردانی زنده یاد رحیم ذبیحی شروع کرد، داستان این فیلم به دلیل اینکه به داستان زندگی خودش که از پسر بیمارش مراقب می‌کرد شباهت داشت به موفقیت زیادی رسید و در چندین جشنواره مقام اول را کسب کرد.

فیلم دایه سلطنه روایت زندگی خانواده اوست که به‌طور مستند پرتره ساخته شد، بخش زیادی از فیلم آرشیوی از فیلم‌های خانوادگی و خاطرات تلخ و شیرین زندگی این زن است که توسط پسرانش فیلمبرداری شده و توسط فیلم‌ساز جوان بانه‌ای هادی احمدی به فیلم تبدیل شده است.

دایه سلطنه با وجودی که مشکلات و محدودیت‌های زیادی در زندگی داشته هیچگاه از رسیدن به آرزویش ناامید نشده و این مشکلات مانع رسیدن به خواسته هایش نشدند.

فیلم‌های که دایه سلطنه بازیگر کرده در اکثر جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مقام‌های زیاد کسب کرده است، آخرین فیلم این بازیگر به نام «نشانی» با کارگردانی هه‌ژار نورانی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=674
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.