حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
اما و اگرهای قیمت‌گذاری میوه؛

خوش رنگ و لعاب های بهاری در ترازوی گرانی

  • کد خبر : 11435
  • 06 خرداد 1402 - 10:16
خوش رنگ و لعاب های بهاری در ترازوی گرانی
بازار میوه این روزها حال‌ و روز چندان خوبی ندارد، دست بسیاری از خانواده‌ها به چیدن نوبرانه‌های لاکچری نمی‌رسد و مسئولان هم معطل «خودتنظیمی» بازار مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، هر سال از ۴ فصل رنگارنگ تشکیل شده است که هر فصلی میوه های مخصوص به خود را دارد و شاید بتوان اینطور گفت که بخش مهمی از محبوبیت یک فصل مربوط به میوه هایی است که در آن فصل رسیده و روانه بازار می شوند لذا فصل بهار را می توان از این جهت محبوب ترین فصل ها دانست.

بهار که فرا می رسد، بازار فروش میوه متفاوت شده و توت فرنگی، طالبی، گرمک و … وارد میوه فروشی‌ها می شود.

اما در سنندج وقتی قیمت این میوه های خوش رنگ و لعاب مربوط به فصل بهار و تابستان را می پرسیم، تفاوت قیمت در مغازه های مختلف و گرانی آن موجب تعجب برخی از شهروندان می شود و بی شک سبد خرید میوه آنان را تغییر می دهد.

به عنوان مثال قیمت توت فرنگی گاه آنقدر افزایش قیمت می‌باید که به جای فروش کیلویی، آن را در ظرف‌های کوچک با چند دانه میوه به قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می رسانند که نشان از گران بودن این میوه ها است.

 گرانی میوه و قیمت‌های نجومی نوبرانه‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم توانایی خرید میوه را در فصل بهار نداشته باشند. گیلاس‌هایی که در ابتدای عرضه به بازار باقیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان در مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوکس بالای شهر و باقیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش رفتند، حکایت دست‌هایی است که به چیدن نوبرانه های لاکچری نمی‌رسد.

سینی‌های پر از میوه و بضاعت پایین مردمی که توان خرید میوه‌هایی ازاین‌دست را نداشتند، موضوعی بود که به‌وضوح در بازار روز شهر سنندج به چشم می‌خورد؛ میوه‌هایی که در اولین برداشت از سطح باغات باقیمت‌هایی پایین از باغداران خریداری می‌شود و با سودهای چندین برابری در بازار عرضه می‌شوند خود نشان‌دهنده این است که کنترلی بر بازار وجود ندارد و بازار میوه خودبه‌خود و باگذشت زمان قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وضع قیمت ها در بازار میوه

یک فروشنده میوه در راسته میوه ‎فروشان میدان انقلاب سنندج می‎گوید: میوه‎های وارداتی مثل موز، آناناس، انبه و نارگیل تکلیفشان روشن است و با گران شدن دلار هر روز افزایش قیمت می‌یابند. موز از کیلویی ۳۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است، سایر میوه‎های وارداتی هم در بازار گران شده‌اند و مردم به گران شدن این دسته از میوه‎ ها اعتراض ندارند، چون مشتریان خاص خودش را دارد.

«قادر الیاسی» گفت: میوه‎های نوبرانه هم به دلیل شرایط آب و هوایی استان از جنوب وارد می‎شود و طبیعتا گران است، در حالی ‎که وقتی میوه‌های محلی باغ‌های استان می‎رسد، باید قیمت‎ میوه در بازار کاهش پیدا ‎کند اما امسال وضعیت به این صورت نبود. به عنوان نمونه یک کیلوگرم توت فرنگی ۸۰ هزار تومان و یک کیلوگرم زردآلو ۷۰ هزار تومان در بازار به فروش می‏رسد.

وی می‌گوید: گرانی میوه از جانب ما نیست و ۱۵ درصد سود برای ما تعیین شده است.

نظارت بر میدان میوه و تره‌بار 

یکی دیگر از میوه فروشان سنندجی اضافه کرد: در صورتی که بر روند خالص‎فروشی میوه در میدان میوه و تره‌بار نظارت شود، قیمت میوه‌های سردرختی حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

«فرهادی» افزود: قیمت میوه در هفته‌های اخیر با نابسامانی‌های زیادی روبه‌رو شده است و این شرایط باعث شده فروش میوه در میوه‌فروشی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

* چرا نرخ میوه نسبت به بهار و تابستان پارسال رشد ببیشتری نسبت به تورم داشته است؟

وضعیت آبی امسال خوب بود، صیفی‌جات بسیاری کشت شده و سردرختی‌ها هم زیاد است، از اواخر اردیبهشت که فصل سردرختی‌هاست، مردم میوه ارزان‌تری نسبت به سال گذشته خریداری می‌کنند البته صادرات یکی از دلایل گرانی میوه است، به عنوان نمونه، هندوانه در ابتدا به خارج کشور صادر شد، وقتی صادرات نباشد، گران‌تر از سال گذشته نیست، اکنون هندوانه در میدان کیلویی سه تا سه هزار و ۵۰۰ تومان، ارزان‌تر از پارسال است. اتحادیه میوه و تره بار هر هفته نرخ چهار تا پنج قلم میوه را ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر می آورد، آیا کالایی وجود دارد که قیمت آن ارزان شود؟

به‌هرروی، هرساله در ابتدای فصل بهار بازار میوه با مشکلات متعددی مواجه می‌شود و گرانی میوه‌ها موضوعی جدید نیست، اما تاکنون راهکاری برای کاهش قیمت‌ها در سطح عرضه اندیشیده نشده و بازار میوه خودتنظیمی در قیمت‌ها و میزان عرضه را در پیش‌گرفته است.

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11435
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.