حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
تک فرزندی، تنهایی بی پایان؛

حمایت‌های دولت از طرح فرزندآوری در کُردستان

  • کد خبر : 19330
  • 27 مهر 1402 - 8:29
حمایت‌های دولت از طرح فرزندآوری در کُردستان
در دنیای امروز بسیاری از زوج‌ های جوان به سمت تک فرزندی تمایل پیدا کرده‌اند درصورتیکه تک فرزندی با پیامدهای منفی خود تمام دوران‌ زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب تنهایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کودکان دیروز، کودکانی که کودکی‌شان در صف نان، شیر و اجناس کوپنی گذشت کودکانی که نشستن روی نیمکت‌های سه، چهار نفره کلاس‌های  پرجمعیت، مدارس سه شیفته و کابوس قبولی در کنکور با ده‌ها هزار متقاضی و پذیرش در چند دانشگاه محدود را تجربه کرده‌اند و اکنون همان کودکان، جوانان امروز را تشکیل می‌دهند، جوانانی که مشکلات ازدواج و فرزنددار شدن به یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تبدیل شده است.

روند تک فرزندی و عدم تمایل بسیاری از زوج‌های جوان به فرزندآوری از سال‌های نه چندان دور در جامعه جا افتاده است و همین امر کشور را به سمت پیری جمعیت در سال‌های آینده سوق می دهد.

این روزها به هر یک از خانواده های تک فرزند که می رسیم و حرف از بچه بیشتر می زنیم، حرف های کلیشه ای و تکراری می شنویم، حتی خودمان هم شاید اینطور فکر کنیم که یا بچه نداشته باشیم یا اگر هم به فرزندآوری توجه می کنیم، تنها یک بچه داشته باشیم دلائلش نیز ظاهرا برایمان منطقی است اما زمانی که چند سال می گذرد و تنها یک بچه را بزرگ می کنیم، تفکراتمان نسبت به گذشته تغییر می کند. این تغییر تفکر می تواند حتی برای والدین هم رخ ندهد اما فشار روانی زیادی را برای تک فرزندها به همراه داشته باشد.

۱۷ درصد از زوجین در سنندج نابارور هستند

رئیس کلینیک ناباروری بعثت سنندج می‌گوید؛ ۱۷ درصد از زوجین در سنندج نابارور هستند و نازایی می‌تواند دلایل متعددی از جمله عوامل ژنتیک، سن باروری و … داسته باشد.

محمدجعفر رضایی افزود: متأسفانه در جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی سن ازدواج به بالای ۳۰ تا ۳۵ سال رسیده است و این امر خصوصاً برای خانم‌ها که سن باروری آنها محدود است بسیار مشکل ساز است.

وی اذعان داشت: ناباروری تنها یک بحث پزشکی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز هست و خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است امید به فرزنددار شدن بسیار بالا است و حدود ۳۵ درصد از افرادی که به این کلینیک مراجعه کرده‌اند نتیجه مثبت دریافت کرده‌اند.

 

پرداخت ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج

رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان کردستان نیز گفت: در نیمه نخست امسال، از سوی بانک ملی هزار و ۴۹۵ فقره تسهیلات با سه هزار و ۱۹ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و ۲ هزار و ۷۳۶ فقره به ارزش هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری در استان پرداخت شده است.

علی اشرف یوسفی قیاسی با بیان اینکه در مجموع از اول امسال تاکنون ۹ هزار و ۸۲۰ فقره تسهیلات در این راستا توسط بانک های استان پرداخت شده است، افزود: در این زمینه بانک ملت با هزار و ۲۱۸ فقره، ملی با هزار و ۴۹۵ فقره، تجارت با هزار و ۳۳۷ فقره و صادرات با هزار و پنج فقره بیشترین پرداختی را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات در بانک‌های استان روند خوبی دارد، گفت: براساس آمار ارایه شده در این زمینه در مقایسه با سال گذشته مقایسه آن رشد خوبی داریم و در میان استان‌ها نیز در ردیف هفدهم قرار گرفته‌ایم.

رییس شورای هماهنگی بانک‌های استان کردستان همچنین یادآور شد: بانک های کشور ۳۰ نوع تسهیلات تکلیفی را پرداخت می کنند و ما این آمادگی را داریم تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به زوج‌های ناباروی که توانایی مالی برای درمان ندارند پرداخت کنیم.

واگذاری زمین به متقاضیان جوانی جمعیت

سرپرست مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل مسکن و شهرسازی کردستان نیز با بیان اینکه تاکنون در ۲ فاز زمین به متقاضیان جوانی جمعیت در استان واگذار شده است، گفت: در فاز اول همزمان عید غدیر خم به ۱۹۰ خانواده مشمول طرح در استان کردستان واگذار شد و براین اساس این خانواده‌ها ۱۱۰ قطعه زمین رایگان دریافت کردند.

امیرحسین جمشیدی افزود: خانواده‌های مشمول این طرح افرادی بودند که از ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ فرزند سوم آنان متولد شده باشد که حدود هزار خانواده در استان ثبت نام کرده بودند، ضمن اینکه این خانواده‌ها مربوط به شهرستان‌های سنندج، سقز، قروه و بیجار بودند و بیشترین تعداد نیز با ۸۰ خانوار مربوط به سنندج بود.

وی ادامه داد: در فاز دوم نیز ۱۶۰ قطعه زمین به مناسبت هفته وحدت و در قالب پویش پیامبر رحمت و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۵۲ نفر از متقاضیان در استان کردستان واگذار شد.

باید به این مسئله نیز توجه شود که صرفا اقدامات فرهنگی برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری هر چند لازم است اما کافی نیست، بلکه باید بستر مناسبی ایجاد شود که در آن زوجین احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی کنند.

توجه به نیاز جوانان اعم از شغل، مسکن و سایر نیازهای رفاهی همچنین تشویق جوانان بر تشکیل خانواده و باروری،که با عزم ملی و حمایت دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی و ارگان‌های فعال می‌تواند راهکار رسیدن به سطح جانشینی نرخ جمعیت باشد.

زلرله عجیبی در زمینه جمعیتی در پیش داریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه رشد فرزندآوری و جوانی جمعیت در جامعه نیازمند تغییر ذهنیت‌ها نسبت به این مساله است، گفت: با وجود برگزاری جلسات مختلف در زمینه جوانی جمعیت، هنوز قرینه‌ای برای دغدغه جمعیت در تابلوهای شهری ومحیط شهری دیده نمی شود.

مهدی رمضانی با بیان اینکه مساله جوانی جمعیت باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود، گفت: در استان در این زمینه تا حدودی کار شده اما هر دستگاهی باید به وظیفه‌ای که قانون در این راستا برای آن در نظر گرفته است عمل کرده و دردمندانه و دغدغه مندانه به آن ورود کند.

وی یادآور شد: زلرله عجیبی در زمینه جمعیتی در پیش داریم و در ۲۰سال آینده جامعه ما به سمت پیری جمعیت رفته است و این روند درآینده فرزندان ما را دچار مشکلات روحی و روانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19330
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.