حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید دام را محدود کرد

  • کد خبر : 21957
  • 20 آبان 1402 - 12:43
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید دام را محدود کرد
رئیس مجمع صادر کنندگان دام با بیان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث محدود کردن تولید دام شد، گفت: در صورت عدم تولید و صادرات پایدار بسیاری از صادر کنندگان از گردونه اقتصاد خارج می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قاچاق عمل نیست و یک نوع عکس العمل است که با زیر فشار قرار گرفتن دامدارها این موضوع انجام می شودتا بتوانند با قیمت های بالاتر در یک کشور دیگر به فروش برسانند، تاکید کرد: حوزه خلیج فارس تولید کننده دام نیست و با توجه به تنوع موجود و امتداد مرزی جدا از صادرات قانونی بازار مناسبی برای دام ایرانی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه هزینه دام نسبت به سال پیش دو برابر شده با احتساب هزینه ها و ریسک موجود سبب می شود تا مزیت قاچاق کم گردد در نتیجه قاچاق صرفه اقتصادی نداشته و کاهش پیدا کرده است. به عنوان نمونه قیمت دام ما نزدیک به ۳.۵ تا چهار دلار است که با کشور عراق تقریبا برابر است هزینه های دیگر را نیز که حساب کنیم سودی نمی ماند که قاچاق بتواند صورت گیرد.

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام گفت: برای اینکه قاچاق در کشور انجام نشود باید برای تولید باید برنامه داشته باشیم تولیدی می تواند استمرار داشته باشد که از پس هزینه های خود بر بیایید در مورد دام ما این موضوع اتفاق نیفتاده است و به این موضوع به عنوان مقوله ای مهم تنها در حد حرف و کلام پرداخته شد و عملی نشده است.

پوریان با بیان اینکه تولید کننده سرمایه خود را به این صنف آورده تا محصول خود را در چند بازار و با تنوع قیمتی ارائه دهد اما یکنواختی و کانالیزه کردن تنها در بازار داخل باعث می شود تا تولید کننده از پس هزینه های خود برنیاید و وسط راه کار را متوقف کند، تاکید کرد: صادرات باید به عنوان یک گزینه مهم در موضوع پایداری بازار در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: با هر نوسان و مشکل، اعمال راه حل سیاسی به تولید کننده کمک نخواهد کرد. علی الخصوص آزاد شدن ارز چهاز هزار و ۲۰۰ که به تولید صدمه زد و باعث محدود کردن آن شد. تولید باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد در غیر اینصورت بسیاری از صادر کنندگان و تولید کنندگان خرده پا از گردونه اقتصاد کشور خارج خواهند شد. با هر تهدیدی جلوی صادرات را می گیریم و این بدون برنامگی باعث ایجاد پدیده قاچاق می شود.

به گفته رئیس مجمع صادر کنندگان دام مصرف گوشت ما طبق داده ها یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید و ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن تولید داریم و مابقی نیز با واردات گوشت های منجمد تامین می شود. قاچاق نیز که از طریق مرزهای دریایی به واسطه اشتراک های مرزی بسیار با کشورهای اطراف، با لنج صورت می گیرد به عنوان مسیر نادرست کسب درآمد همیشه بر اقتصاد آسیب می رساند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=21957
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.