حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
گزارش؛

جزئیاتی از فعالیت مرز باشماق برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی/ از استقرار بیمارستان صحرایی تا برپایی ۳ مرکز اطلاع‌رسانی و اسکان

  • کد خبر : 636
  • 15 شهریور 1401 - 8:05
جزئیاتی از فعالیت مرز باشماق برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی/ از استقرار بیمارستان صحرایی تا برپایی ۳ مرکز اطلاع‌رسانی و اسکان
عشق و ارادت کردستانی‌ها به خاندان رسول الله (ص) در طول تاریخ مثال زدنی بوده و از دیرباز تاکنون مردم این دیار اعم از شیعه و سنی با حرمت و احترام به اهل بیت پیامبر (ص) نگریسته‌اند و در ایام و مناسبت‌های مختلف نام و یاد این بزرگواران را گرامی می‌دارند.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، عشق و ارادت کردستانی‌ها به خاندان رسول الله (ص) در طول تاریخ مثال زدنی بوده و از دیرباز تاکنون مردم این دیار اعم از شیعه و سنی با حرمت و احترام به اهل بیت پیامبر (ص) نگریسته‌اند و در ایام و مناسبت‌های مختلف نام و یاد این بزرگواران را گرامی می‌دارند.

مناطق کردنشین ایران و عراق در یکی از مهمترین نقاط جغرافیایی دنیای باستان قرار داشته و پس از حلول اسلام نیز این جایگاه و موقعیت حفظ شده است.

به برکت انقلاب اسلامی ایران و پس از نابودی رژیم بعث عراق شاهد گسترش حضور زائران اربعین حسینی در کربلا هستیم و اکنون پس از گذشت دو سال از شیوع جهانی کرونا چندین دروازه مرزی در کشورمان برای حضور میلیونی زائران ایرانی و دیگر کشورهای جهان انتخاب شده است.

استان کردستان نزدیک ترین استان مرزی به پایتخت بوده و مرز رسمی باشماق مریوان در استان کردستان نیز به دلیل فاصله ۴۷۷ کیلومتری با کربلا یکی از بهترین و نزدیک ترین دروازه‌های مرزی به این سرزمین مقدس است.

مرز باشماق مریوان امسال به همت فرمانده سپاه بیت المقدس و استاندار کردستان برای اولین بار میزبان زائرانی است که به زیارت امام حسین (ع) می روند، لذا تمام نهادها و دستگاه های خدمات رسان در این حوزه پای کار آمدند تا میزبانی شایسته برای هموطنانمان باشد و روز گذشته ۱۴ شهریور ماه مرز باشماق برای زائران باز شد.

استقرار بیمارستان صحرایی ۵۰ تخت خوابی در مرز باشماق

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان از استقرار بیمارستان صحرایی ۵۰ تخت خوابی شهید شیخ الاسلام در مرز باشماق برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

فریدون عبدالملکی اظهار کرد: با هدف ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و اورژانسی به زائرین اربعین حسینی، پایگاه سیار فوریت‌های پزشکی و دو درمانگاه در بیمارستان ۵۰ تخت خوابی شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام در مرز بین المللی باشماق مریوان راه اندازی و شروع به کار کرد.

وی افزود: این بیمارستان با تجهیزات کامل مستقر بوده و تا بازگشت زائران فعال خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطر نشان کرد: این پایگاه و درمانگاه‌های سیار علاوه بر پایگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات سلامت که از قبل وجود داشته و مشغول ارائه خدمات بودند، فراهم شد.

عبدالملکی افزود: پایگاه سیار فوریت‌های پزشکی و درمانگاه‌های مستقر در بیمارستان سیار شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام دارای تجهیزات پیشرفته و با بهره مندی از پرسنل مجرب درمانی، بهداشتی و فوریتی آماده ارائه خدمات با کیفیت با زائرین است.

پیش بینی تردد ۲۰ هزار زائر اربعین از مرز باشماق مریوان

مراسم اربعین نماد ارادت مسلمانان جهان به خاندان رسول الله (ص) است

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مراسم اربعین حسینی نماد ارادت مسلمانان جهان به خاندان رسول الله (ص) بوده و برای ما کردستانی‌ها افتخار بزرگی است که امسال میزبان زائران هستیم.

ماموستا فایق رستمی اظهار کرد: همه مسلمانان به خاندان رسول الله (ص) احترام ویژه ای می‌گذارند و اهل سنت کردستان نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی افزود: ما اهل سنت بر این باوریم که هر فرد مسلمانی که بر عقیده دینی خود راسخ باشد و محبت به خاندان رسول الله (ص) تا آخر عمر در وجودش متبلور باشد، بهشت نصیب وی خواهد شد.

امام جمعه سنندج در ادامه سخنان خود به موافقت وزارت کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز رسمی باشماق مریوان اشاره کرد و گفت: میزبانی از زائران حسینی برای ما کردستانی‌ها افتخار بزرگی است.

ماموستا رستمی از اربعین حسینی به عنوان نمادی بزرگ برای نشان دادن اتحاد مسلمانان یاد کرد و گفت: بسیار خرسندیم که مرزهای کردستان قدمگاه زائران حسینی است.

پیش بینی تردد ۲۰ هزار زائر اربعین از مرز باشماق مریوان

 

راه اندازی ۴ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: با همکاری متولیان موقوفات، چهار موکب به منظور پذیرایی از زائرین اربعین در شهرهای سنندج، مریوان، بیجار و مرز باشماق دایر شده است.

حجت الاسلام محمد کاروند اظهار کرد: برای اولین بار شاهد عبور زائران اربعین حسینی از استان کردستان و مرز باشماق مریوان به کشور عراق هستیم و این سعادت نصیب مردم متدین استان شده که میزبان کاروان‌های زائران اربعین در نقاط مرزی باشند.

وی افزود: در همین راستا و برای پذیرایی از زائران اربعین چهار موکب در شهرهای سنندج، بیجار، مریوان و مرز باشماق دایر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان اعلام کرد: این موکب‌ها از محل نیات موقوفات مرتبط با نیت عزاداری ایام شهادت سید الشهدا امام حسین (ع) دایر شده و به مدت ۱۵ روز از زائران و عزاداران اربعین حسینی پذیرایی می‌کند.

زائران نیمه شمالی کشور مرز باشماق را برای اربعین انتخاب کنند

 

زائران نیمه شمالی کشور مرز باشماق را برای اربعین انتخاب کنند

 فرماندار مریوان گفت: بنا بر توصیه ستاد اربعین و به دلیل نزدیکی و مناسب بودن مسیر، بهتر است زائران استان های نیمه شمالی کشور، مرز باشماق مریوان را برای سفر خود انتخاب کنند.

اسماعیل احمدی اظهار کرد: از صبح روز گذشته تردد زائران از مرز رسمی باشماق به سوی عتبات عالیات آغاز شده و خوشبختانه همه امور با هماهنگی و انسجامی مثال زدنی در حال اجراست.

وی افزود: علاوه بر تمهیدات به عمل آمده برای تسهیل در تردد زائران در داخل شهر مریوان نیز با تجهیز دو سالن ورزشی، فعالیت ستاد اسکان آموزش و پرورش و بسیج همه امکانات گردشگری زمینه برای اسکان ۵ هزار نفر فراهم شده است.

فرماندار مریوان اعلام کرد: ظرفیت پارکینگ برای ۲۰ هزار خودرو نیز در مرز باشماق فراهم شده و ۱۰۰ دستگاه وسیله حمل و نقل عمومی برای انتقال زائران از داخل شهر به سمت مرز نیز در نظر گرفته شده است.

احمدی افزود: در استان سلیمانیه عراق نیز یک موکب با امکان اقامت ۱۰ هزار نفر راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: مرز باشماق تنها مسیری است که اتوبوس‌ها بیش از سه ساعت در بغداد توقف دارند و زائران می‌توانند در این مدت توقف به اماکن دیگر شهر بغداد نیز مراجعه کنند.

برپایی ۳ مرکز اطلاع‌رسانی و اسکان برای زائران اربعین در مریوان

 

برپایی ۳ مرکز اطلاع‌رسانی و اسکان برای زائران اربعین در مریوان

 رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مریوان از برپایی سه مرکز اطلاع‌رسانی و اسکان در مبادی ورودی این شهر و مرز باشماق برای خدمات‌ دهی شایسته به زائران اربعین حسینی خبر داد.

فریاد حدادیان اظهار کرد: در ایام اربعین حسینی تمام اماکن اقامتی و گردشگری مریوان شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌مسافرها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مجتمع‌های گردشگری آماده میزبانی از کاروان‌های زائران است.

وی افزود: همچنین ۱۶ مدرسه، دو سالن ورزشی، زائرسرای سپاه، حسینیه و مهمان‌سراهای ادارات سطح شهرستان با ظرفیت دوهزار نفر به‌صورت رایگان برای اسکان زائران اربعین حسینی تجهیز شده است.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مریوان خاطرنشان کرد: نظارت‌ها همراه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمامی اماکن اقامتی و گردشگری شهرستان در این ایام بیش از پیش تشدید و پیگیری می‌شود.

حدادیان افزود: در راستای رفاه حال زائران علاوه بر پارکینگ‌های سطح شهر، ۸ محوطه دیگر برای پارک ماشین‌ها آماده شده است.

 

دام کلاهبرداران برای زائران اربعین

رئیس پلیس فتا استان کردستان از دام کلاهبرداران برای زائران اربعین خبر داد و گفت: در ایام اربعین پیامک جعلی برای شهروندان با موضوعات مختلف از جمله صدور ویزا، ثبت‌نام کاروان‌های زیارتی و دریافت نذورات ارسال می‌شود.

سرهنگ مهدی دانشپور، رئیس پلیس فتا استان کردستان امروز، ۱۴ شهریورماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار کرد: شرکت در راهپیمایی اربعین همواره مورد توجه بسیاری از عزاداران حسینی در سراسر دنیا بوده که در این میان برخی سودجویان اینترنتی از این شور حسینی غافل نبوده و به نفع خود سوء استفاده می‌کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری با تبلیغ کاروان‌های غیررسمی با هزینه های پایین تر از طریق پیامک و یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان کردستان بیان کرد: لذا به زائران توصیه می‌شود با حفظ هوشیاری، اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین را صرفا از مبادی رسمی دنبال کرده و برای شرکت در این مراسم دینی، تنها از طریق کاروان‌ها و موسسات مجاز و مورد تایید سازمان حج و زیارت، اقدام کنید.

وی در پایان یادآور شد: همچنین زوار اربعین حسینی باید توجه داشته باشند که از ارائه هرگونه اطلاعات هویتی و پرداخت وجه به افراد ناشناس خودداری کنید.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=636
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.