حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد:

جایگاه زن در اسلام یکی از موضوعات مهم و اساسی است

  • کد خبر : 11139
  • 02 خرداد 1402 - 16:48
جایگاه زن در اسلام یکی از موضوعات مهم و اساسی است
منتشلو کارشناس مسائل فرهنگی گفت: جایگاه زن در اسلام یکی از موضوعات مهم و اساسی است که همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

جعفر منتشلو کارشناس مسایل فرهنگی درگفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به جایگاه ومنزلت زن دراسلام ضمن مقایسه دیدگاه به زن درنگاه شرقی ها و غربی ها دید اسلام به زن را به عنوان الگوی سوم جامع ترین دیدگاه برشمرده و بر الگوگیری سایرجوامع از این نظریه تاکیدکرد.

وی در ادامه افزود: تغییر نگاه به زنان در شرق و غرب اتفاقی است که در دوره مدرن ایجاد شده است، البته این مساله به معنی پیشرفت و تغییر نگرش نیست بلکه صرفا از لحاظ ظاهری متحول شده است.

این کارشناس فرهنگی افزود: در دیدگاه غربی که متاثر از فلسفه اسکولاستیک و یونان است، زن در مرتبه دوم و بعد از مرد قرار می گیرد و صرفا یک دنبال کننده است ودر فلسفه شرق نیز زن جایگاه بهتری ندارد و اساسا یک ابزار میباشد.

منتشلواضافه کرد: در غرب نگاه به  زن  نگاهی جنسیت زده است که با استفاده از آن به تمتع جنسی و کالا قرار گرفتن زن توجه شده است، ابزار اصلی برای تامین منافع مادی صاحبان ثروت که در این بین جنبش هایی برای تغییر این دیدگاه ایجاد شده است مانند فمینیسم اما نتیجه فعالیت‌های آن صرفاً یا تلاش برای نفی جنسیت زن و کرامت ذاتی و ارزش وجودی آن بوده یا اینکه زنان را هرچه بیشتر به عنوان کالا و ابزاری برای سودای شهوترانی بی‌حد و مرز مردان غربی تبدیل کرده است.

منتشلو خاطر نشان کرد: در نگاه شرقی نیز زن جایگاه بهتری ندارد و به عنوان ابزاری برای تولید مثل و تولید ثروت دیده میشود، و بر اساس نگاه لطیفانه تر و حیا ذاتی در شرق استفاده جنسی و نگاه کالا به او وجود نداشته و یا اگر بوده، محدود تر بوده است.

این کارشناس مسایل فرهنگی تاکیدکرد: این در حالی است که اسلام، هیچ‌کدام از زن و مرد را بر دیگری برتری نداده و تعالی هر یک را در مسیری مبتنی بر آفرینش و خصائص خودش و رسیدن به قله کمال انسانی که همان رسیدن به معرفت‌الله و بنده خدا شدن است می‌اند چرا که زن مسلمان به دلیل بازتعریف اسلام از زن، حیات خود را بازیافت و هویت مستقل انسانی خود را به صحنه آورد.

وی تصریح کرد: بسياری از فرهنگ شناسان معتقدند كه اگر میخواهيد وضعيت فرهنگی يك جامعه را بررسی كنيد ، وضعيت زنان را در آن جامعه مورد بررسی قرار دهيد كه در آن جامعه به زن چگونه نگريسته می شودو زنان از چه موقعيتی بر خوردار هستند، که در اين راستا پيامبر اسلام(ص) می فرمايد: «انسان كريم و بزرگوار به زنان احترام مي گذارد و انسان پست و بي ارزش به زنان بي حرمتي مي كند» در واقع پيامبر زن را ملاك كرامت و ارزش فرد و جامعه تلقی می كند.

وی بیان داشت: در اسلام زنان و مردان بسیاری بوده اند که الگوی زنان بوده‌اند، در بین این الگوها شاخص‌ترین آنها حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بوده است که نه تنها الگوی زنان بلکه الگوی مردان بوده است.

منتشلو خاطر نشان کرد: در نگاه اسلامی و انقلابی زن میتواند الگویی برای مردان باشد و این نگاه مربوط به عصر حاضر نیست بلکه در عصر جاهلیت این نگاه وجود داشته است به همین دلیل به ایشان سیده النساء العالمین میگویند.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، نگاه به زن بر پایه نگاه اسلامی و ترکیب با الگوی ایرانی، جایگاه والای زن را به معرض نمایش قرار داد، الگوی سوم که در مقابل دو الگوی شرقی و غربی بروز و ظهور پیدا کرد، نگرش متفاوت  و والا تری نسبت به زنان دارد چرا که این الگو، زن را در هر جایگاهی و با توجه به خصوصیات ذاتی دوشادوش مرد می بیند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد بلکه بر پایه تقوا و اعمال است که انسان ها میتوانند جایگاه بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=11139
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.