حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

تکواندوکاران ۲۴ کشور سهمیه گرفتند/ شرایط آسیا در مسابقات قاره‌ای

  • کد خبر : 26706
  • 23 دی 1402 - 13:43
تکواندوکاران ۲۴ کشور سهمیه گرفتند/ شرایط آسیا در مسابقات قاره‌ای
فدراسیون جهانی درحالی اسامی ۴۸ تکواندوکاری که از سیستم رنکینگ مجوز سفر به المپیک پاریس کسب کرده‌اند را اعلام کرد که کشورمان با دو سهمیه قطعی به دنبال دو سهمیه از مسابقات قاره‌ای است.

به گزاش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، به نقل از گروه ورزشی مهر، محمد بیرامی: رقابت‌های تکواندو در بازی‌های المپیک با حضور ۱۲۸ تکواندوکار برگزار خواهد شد. از این تعداد ۶۴ تکواندوکار در چهار وزن مردان به رقابت خواهند پرداخت. همین تعداد تکواندوکار نیز در بخش زنان مبارزه می‌کنند. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی از این تعداد ۴۸ تکواندوکار از طریق سیستم رنکینگ بلیت سفر به المپیک را دریافت خواهند کرد. ۷۲ تکواندوکار نیز از طریق مسابقات قاره‌ای سهمیه دریافت می‌کنند. چهار سهمیه میزبان و چهار سهمیه هم به صورت «وایلد کارت» به کشورهای در حال پیشرفت از سوی WT اعطا می‌شود تا جمع ۱۲۸ تکواندوکار تکمیل شود.

تا اینجای کار تکلیف ۴۸ تکواندوکاری که از طریق سیستم رنکینگ سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کرده‌اند مشخص شده است. در مجموع ۲۴ کشور از این طریق موفق به کسب سهمیه شده‌اند که دو کشور چین و ترکیه هر کدام با ۵ تکواندوکار از این حیث رکوددار هستند. ترکیه دو سهمیه در بخش مردان و سه سهمیه در بخش زنان کسب کرده است. اما چین هر چهار سهمیه ممکن در بخش زنان را به دست آورده و یک سهمیه نیز در بخش مردان کسب کرده که این شانس را دارد در مسابقات قاره‌ای یک سهمیه دیگر بگیرد.

انگلستان تنها کشوری است که چهار سهمیه گرفته است. دو سهمیه در بخش مردان و دو سهمیه در بخش زنان سهم بریتانیا بوده است. سه کشور اردن، کره جنوبی و اسپانیا هر کدام سه سهمیه، ایران به همراه شش کشور فرانسه، ایتالیا، ازبکستان، ساحل عاج، کرواسی و مکزیک نیز دو سهمیه کسب کرده است. ۱۱ کشور تونس، مجارستان، آذربایجان، آمریکا، روسیه، تایلند، کانادا، چین تایپه، بلژیک، مصر و صربستان نیز هر کدام یک سهمیه به خود اختصاص داده‌اند.

طبق قوانین فدراسیون جهانی تکواندوکارانی که کمتر از دو سهمیه در هر بخش مردان و زنان کسب کرده باشند، این اجازه را دارند که در مسابقات انتخابی قاره‌ای شرکت و سهمیه بگیرند. برای کشورمان بدون شک مسابقاتی که به میزبانی چین طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه در شهر «تائویان» برگزار خواهد شد اهمیت فوق العاده ای دارد. چرا که تکواندو ایران دو سهمیه، یکی در بخش مردان توسط مهران برخورداری و یکی توسط ناهید کیانی در بخش بانوان کسب کرده و این شرایط را دارد که در هر بخش یک نفر را اعزام و شانس خود را برای کسب دو سهمیه دیگر آزمایش کند.

اما شرایط دیگر کشورهای آسیایی در این بخش نیز برای انتخاب وزن و حتی تکواندوکار کشورمان نیز اهمیت بالایی دارد. کره جنوبی با سه سهمیه، (دو نفر در بخش مردان و یک نفر در بخش زنان)، تنها مجاز به اعزام یک تکواندوکار در بخش زنان به مسابقات قاره‌ای است. اردن نیز همین شرایط را دارد. شرایط ازبکستان یکی دیگر از قدرت‌های آسیا مشابه تکواندو ایران است، با این تفاوت که هر دو نماینده آنها تقریباً مشخص است. «جایسانوف» در ۸۰- کیلوگرم و «سادیکووا» در ۶۷- کیلوگرم دو تکواندوکار ازبکستانی اعزامی به چین خواهند بود. چینی‌ها با ۵ سهمیه، نماینده‌ای در بخش زنان نخواهند داشت و در بخش مردان یک تکواندوکار می‌توانند اعزام کنند که به احتمال فراوان «سونگ» را در وزن ۸۰+ کیلوگرم اعزام خواهند کرد.

در خصوص دیگر کشورها نیز باید عنوان کنیم که تایلند و چین تایپه سه نماینده (دو تکواندوکار در بخش مردان و یک تکواندوکار در بخش زنان)، قزاقستان، فیلیپین، عربستان، ویتنام و ژاپن نیز با چهار تکواندوکار در مسابقات چین حضور خواهند داشت تا شانس خود را برای حضور در بازی‌های المپیک به بوته آزمایش بگذارند.

نماینده ایران در بخش بانوان تقریباً مشخص شده و مبینا نعمت زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم به مسابقات قاره‌ای اعزام می‌شود. در بخش مردان با عدم دعوت از تکواندوکاران وزن ۶۸- کیلوگرم به دور جدید تمرینات تیم ملی و کسب سهمیه در وزن ۸۰- کیلوگرم، نماینده ایران در وزن ۵۸- یا ۸۰+ کیلوگرم خواهد بود.

مسابقات انتخابی قاره‌ای از ۲۱ بهمن ماه و در قاره آفریقا به میزبانی سنگال و در شهر «داکار» آغاز می‌شود. «صوفیه» بلغارستان، «۱۹ و ۲۰ اسفندماه» میزبان مسابقات قاره‌ای اروپا، «تائویان» در چین طی روزهای «۲۵ تا ۲۷ اسفندماه» میزبان تکواندوکاران قاره کهن، «۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۳» «هونیارا» در جزایر سلیمان میزبان مسابقات انتخابی اقیانوسیه و «سانتو دومینگو» در جمهوری دومینیکن طی روزهای «۲۱ و ۲۲ فروردین ماه سال آینده» میزبان مسابقات مقدماتی پان آمریکا خواهند بود. در این رویدادها از آفریفا، آسیا، پان امریکن و اروپا ۲ ورزشکار حاضر در فینال هر وزن سهمیه المپیک کسب می‌کنند و در قاره اقیانوسیه هم تنها نفراتی که به مدال طلا دست پیدا می‌کنند بلیت سفر به پاریس را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26706
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.